دوشنبه 18 مرداد 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

امپراتور ژاپن آماده کناره گیری است

پکن - ایرنا - «آکی هیتو» امپراتور ژاپن روز دوشنبه در یک پیام ویدیویی 10 دقیقه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، از تاثیرات ناشی از سالخوردگی در عملکرد خود در سلطنت سخن گفت.

gooya0072.JPG



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ایرنا، وی در سخنرانی بی سابقه خود تاکید کرد که نگران آن است، سالخوردگی وی عملکردش را در وظایف عمومی به عنوان امپراتور ژاپن تحت تاثیر قرار دهد.
امپراتور ٨٢ ساله ژاپن همچنین با دقت تمام تلاش کرد از هرگونه اشاره مستقیم به واژه «کناره گیری» و بحث در مورد ایده ای خاص در ارتباط با تجدیدنظر در نظام جانشینی سلطنت در ژاپن خودداری کند؛ نظامی که به امپراتور اجازه نمی دهد پیش از مرگ، از سمت خود کناره گیری نماید.
با این وجود، وی اشاره کرد که در حال حاضر دو وظیفه دارد و در این برهه حس می کند که توانایی وی در این موارد کاسته شده است.
پیشتر برخی منابع خبری ژاپنی اعلام کرده بودند که امپراتور ٨٢ ساله این کشور قصد دارد قبل از ناتوانی در انجام وظایفش، از سمت خود کناره گیری کند که این خبر بلافاصله توسط آژانس سلطنتی امپراتور تکذیب شد.
امپراتور ژاپن در پیام تلویزیونی خود یادآور شد: «در حال حاضر از سن ٨٠ سالگی گذر کرده ام و از اینکه همچنان از سلامتی برخوردارم، خوشحالم. اما وقتی به کاهش توانایی فیزیکی خود می اندیشم، نگران آن می شوم که این موضوع عملکرد من به عنوان یک سمبل ملی را با مشکل روبرو سازد.»
«آکی هیتو» که نماد وحدت ملی است و نقشی در سیاست ایفا نمی کند، همچنین آرزو کرد که وظایف امپراتوری ژاپن به عنوان سمبل در کشور ژاپن به صورت متمادی و بدون وقفه ادامه داشته باشد.
او همچنین گفت که در جایگاه یک امپراتور، فکر می کند، عدم توانایی در انجام وظایف در قبال جامعه و فعالیت های مرتبط با آن، به عنوان یک سمبل شایسته نیست.
شبکه خبری «ان.اچ.کی» ژاپن در گزارشی اعلام کرد که امپراتور سعی داشت در سخنان خود که پیشتر ضبط شده بود، هیچ اشاره ای به کناره گیری نداشته باشد چرا که در قانون سلطنتی این کشور قوانینی مبنی بر کناره گیری وجود ندارد و امپراتور تا پایان عمر عهده دار این سمت است.
این دومین باری است که «آکی هیتو» از تریبون تلویزیون با مردم کشورش سخن می گوید. اولین سخنرانی او با مردم ژاپن به زمین لرزه و سونامی سال ٢٠١١ مربوط می شود که آن هم به صورت یک ویدیوی ضبط شده صورت گرفت.
امپراتور «آکی هیتو» همچنین یادآور شد: «احساسات خود را ابراز می کنم و امیدوارم خاندان سلطنتی همواره با تمام اعضای آن در کنار یکدیگر در مسیر منافع کشور گام بردارند، و آرزو می کنم که وظایف یک امپراتور نمادین همواره در یک شرایط باثبات و بدون هرگونه مزاحمتی ادامه یابد.»
شبکه خبری «ان.اچ. کی» گزارش کرد که در قانون اساسی ژاپن هیچ بندی که به موضوع استعفای امپراتور بپردازد وجود ندارد و اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند تغییر در قانون است.
در قانون اساسی ژاپن تصریح شده که امپراتور نباید دارای قدرت مربوط به حکومت باشد. اگر امپراتور بطور کلی بیان دارد که مایل است وظایف خود را واگذار نماید، می توان از چنین بیانی برداشت سیاسی کرد.
او از زمان جانشینی پدرش امپراتور «شوا» که نامش «هیرو هیتو» بود به مدت ٢٨ سال در این منصب بوده است.
وظایف و اختیارات امپراتور ژاپن در ١٠٣ اصل تعریف شده و بر اساس مهمترین اصول، امپراتور مظهر کشور و وحدت مردم است و مقام وی از اراده مردم ناشی می شود که قدرت حاکم را در دست دارند.
تاج و تخت امپراتوری موروثی است و همه اقدامات و احکام امپراتور در امور دولتی باید با مشورت و تصویب هیات وزیران باشد.
امپراتور فقط می تواند در امور دولتی مصرح در قانون اساسی اقدام کند و در مورد حکومت، قدرتی ندارد.
از سال ١٨١٧ میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و اگر این اتفاق در زمان یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن روی دهد نیاز است تا قانون خانواده سلطنتی در پارلمان تجدید شود که شاید به بحث ها و زمان زیادی نیاز داشته باشد.
«آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است و از سال ١٩٨٩ در این سمت می باشد.
براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «کیودو نیوز» که ماه گذشته میلادی انجام شد، ٨٥.٧ درصد مردم ژاپن خواستار تغییر در قوانین سلطنتی شده اند.
موضوع برکناری خودخواسته امپراتور البته با مخالفت برخی سیاستمداران ژاپنی نیز همراه شده و آنان معتقدند که در صورت تحقق این مهم، ثبات و پایداری امپراتوط دچار آسیب جدی می شود.
اما در مقابل برخی ها می گویند که تغییر در بند ١٤ قوانین سلطنتی این کشور به خوبی راهگشای این مشکل خواهد بود.
رسانه های ژاپنی بعد از سخنرانی امپراتور این کشور اعلام کردند که دولت خواهان تشکیل کمیته ای از متخصصان امور سلطنتی شده تا راه حل های مورد نیاز برای این مسئله را بررسی کنند.
گفته می شود که نتایج بدست آمده توسط این کمیته، می تواند نقش مهمی در تغییر قوانین سلطنتی ایفا نماید.
درحال حاضر «نارو هیتو» پسر ارشد آکی هیتو که ٥٦ سال سن دارد، اولین گزینه برای جایگزینی وی محسوب می شود چرا که در ژاپن زنان اجازه برگزیده شدن به مقام امپراتوری را ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016