سه شنبه 2 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

زیباکلام: قراردادهای جدید نفتی مغایر با امنیت ملی نیست


صادق زیباکلام

انتخاب خبر: دکتر صادق زیباکلام گفت: هر چه بیشتر به انتقادات مخالفین قراردادهای نفتی می پردازیم نمی توانیم دلیل روشنی مبنی بر اینکه این قراردادها با امنیت ملی مغایر باشد پیدا کنیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: در انتقاد منتقدین قراردادهای نفتی به مواردی نظیر تشبیه این قراردادها با قراردادهای استعماری اشاره شده که اخیراً هم آقای دکتر توکلی ضمن یادآورشدن واقعه ۲۸ مرداد این واقعه را به قرادادهای نفتی تشبیه کردند و با هشدار به مسئولین خواستار توجه به واقعه ۲۸ مرداد و تشابه آن با این قراردادها شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زیباکلام تصریح کرد: دلیل دفاع من از این قراردادها این است که در نتیجه تحریم ها در ۱۰ سال گذشته اساساً شرکت های نفتی خارجی در کشور غایب بودند و نتیجه آن بروز مشکلات بسیاری شد.

وی در ادامه با اشاره به نامه سرگشاده به احمد توکلی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ از حوزه پارس جنوبی کشور، قطر ۱۹۵هزار میلیارد تومان درآمد گاز و میعانات گازی داشته و این درحالیست که درآمد ایران در این حوزه صرفاً ۵۰ میلیارد بوده است.

استاد دانشگاه تهران در این راستا گفت: پرسشی که از آقای توکلی و سایر اصولگرایان مطرح است این بوده که آیا این برداشت چند برابری که قطر به واسطه تحریم های کشور ما و عدم حضور شرکت های نفتی بین المللی از حوزه پارس جنوبی می کند را هم به مردم عنوان کردید؟ آیا در خصوص برداشت چند برابری عربستان سعودی از میدان مشترک نفتی نوروز هم با ملت ایران صحبتی کرده اید؟

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از مردم ما نمی دانند که در حدود ۳ سال قبل دولت عراق قراردادهای مهمی را با شرکت های غربی برای بهره برداری و توسعه نفتی بست که بسیاری از آن میادین نفتی با ایران مشترک است.

وی در ادامه افزود: دقیقاً اتفاقی که در میادین مشترک با قطر و عربستان در حال رخدادن است تا یک یا دوسال آینده درمیادین مشترک با عراق اتفاق می افتد و متأسفانه مسئولین کشور هم تنها راه مقابله ای که به آن متوسل می شوند شعار است.

زیباکلام تصریح کرد: دراین سالها به کرار شعارهایی از مسئولین در خصوص بی اثر بودن تحریم ها و عدم تأثیر آن بر اقتصاد کشور شنیده شد و این در حالی است که تازه برای همگان مشخص شده که در میادین مشترک ما با قطر و عربستان چه اتفاقاتی رخ داده است و تا چه اندازه کشور از آن متضرر گردیده است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: متأسفانه یکی از مهمترین علت های کاهش برداشت ما از میدان پارس جنوبی نسبت به قطر عدم حضور شرکت های غربی در برخی از فازهای پارس جنوبی و عسلویه است که ماهها و سالها از برنامه زمانبندی خودشان عقب تر بوده اند؛ بدیهی است که در این شرایط ما در بهره برداری از میادین مشترک گازی از قطر عقب تر خواهیم ماند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کاری که دکتر توکلی و همفکرانشان می کنند در حقیقت جلوگیری از آمدن شرکت های غربی آن هم با تمسک به شعارهای بی پایه و اساس است.

صادق زیباکلام در پایان خاطر نشان کرد: قراردادهایی که با شرکت های غربی در حال بسته شدن است با قراردادهای که با کشورهایی نظیر قطر، عربستان و یا سایر کشورهای دیگر به امضا می رسد تفاوت چندانی ندارد و به این صورت نیست که به شرکت های غربی عنوان شود که به دلیل انقلابی بودن مسئولان کشور شما باید امتیازات ویژه ای قائل شوید، پس همانطور که کشور ما حاضر نیست که برخلاف استانداردهای بین المللی در قیمت فروش نفت خود به کشورهای دیگر تخفیفی بدهد شرکت های غربی هم بر اساس همین استانداردها با کشور ما رفتار خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016