چهارشنبه 3 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
3 خرداد» اعتراض در اهواز به کلنگ زنی طرح آب بهشت آباد
13 مهر» جزییات افزایش قیمت آب اعلام شد
پرخواننده ترین ها

آب در ایران گران شد

رادیو زمانه ـ مجلس ایران در ادامه بررسی اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۵ دولت، قیمت هر رادیو زمانه آب شرب را ۱۵ تومان گران کرد.

بر اساس مصوبه مجلس در روز چهارشنبه ۳ شهریور وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است تا افزون بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب آشامیدنی مبلغ ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

همچنین مقرر شد که ۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا سقف ۷۰۰ میلیارد ریال از محل حساب مذکور جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسفندماه سال پیش حمیدرضا جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفته بود که «برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب در سال ۹۵ نداریم». او همزمان ارزان بودن قیمت آب در ایران را یکی از چالش‌های اصلی این حوزه دانسته بود.

به رغم این‌که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب نداشت، در نخستین ماه سال مشخص شد که تعرفه آب کشاورزی افزایش می‌یابد و دولت هم «طرح تازه‌ای برای قیمت‌گذاری آب دارد».

در تابستان سال گذشته رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از افزایش تعرفه‌های مصرفی برای مشترکان پرمصرف آب خبر داده و گفته بود در هر پنج مترمکعب اضافه مصرف از مصارف بالای۴۰ مترمکعب، شیب پلکانی محاسبه مصرفی زیاد می‌شود.

سرانه مصرف روزانه آب در ایران ۳۰۰ لیتر است. این سطح مصرف، دو برابر میانگین مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعیین کرده است.

به‌گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، ۷۲ درصد مصرف‌کنندگان آب در ایران مصرف معقول در بخش آب آشامیدنی دارند و ۲۸ درصد پرمصرف‌اند.

ایران بیش از ۱۵ سال است که با خشکسالی مستمر مواجه است. افزون بر این خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی و توسعه فزاینده کشاورزی سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بحران آب شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016