جمعه 5 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

غیر از دری‌اصفهانی افراد دیگری هم بازداشت شده‌اند

برخلاف اصرار وزارت خارجه ایران بر عدم بازداشت در تیم مذاکره اتمی، عبدالله حاجی‌صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، به طور تلویحی گزارش‌های مربوط به بازداشت «یک فرد نزدیک به تیم مذاکرات اتمی» را به اتهام «جاسوسی» تأیید کرد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا - به گزارش خبرگزاری رسا، آقای حاجی‌صادقی این مطلب را روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، در مراسم تودیع و معارفه جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه «صاحب‌الزمان» استان اصفهان اعلام کرد.

16D59506-.jpg

وی بی ‌آنکه به نام این فرد اشاره کند٬ از وی به عنوان «جاسوس دشمن» یاد کرد، و مدعی شد که این فرد «از نزدیکان به یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای [ایران بوده و] از انگلیس حقوق می‌گرفته است».

وی بازداشت این فرد را نشانه «اهمیت توجه به پروژه نفوذ دشمن» در ساختار نهادهای جمهوری اسلامی عنوان کرد.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از سخنان خود، بدون اشاره به جزئیات، از برخی دیگر از بازداشت‌ها سخن به میان آورد که از سوی مأموران وزارت اطلاعات صورت گرفته، اما گفت که اخبار این بازداشت‌ها «بنا بر مصالحی» تاکنون رسانه‌ای نشده است.

اظهارات آقای حاجی صادقی، که از جمله مقام‌های سپاه پاسداران است به دنبال گزارش برخی رسانه‌های نزدیک به این نهاد نظامی در مورد بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی ضورت گرفته است.

انتشار خبر بازداشت آقای دری اصفهانی، در روز‌های اخیر با تکذیب وزارت امور خارجه٬ سکوت برخی اعضای هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و اصرار برخی رسانه‌های محافظه‌کار مبنی بر صحت خبر بازداشت وی مواجه شده است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران روز دوم شهریور «خبرهای منتشره در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر بازداشت یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام به اتهام جاسوسی» را «کاملاً کذب و بی‌اساس» عنوان کرده بود.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، نیز بی‌ آن که این خبر را تأیید یا تکذیب کند از نهادهای مسئول خواست در این زمینه پاسخگو باشند.

آقای عراقچی افزود که در مقامی نیست که تأیید کند کسی دستگیر شده یا نشده و بهتر است «مراجعی که باید پاسخگو باشند»‌ به شایعات پایان دهند و «رسما در این خصوص اظهارنظر کنند».

در همین حال وب‌سایت رسمی سازمان بسیج و برخی دیگر از منابع خبری محافظه‌کار نزدیک به سپاه پاسداران نیز در واکنش به این موضع‌گیری‌ها٬ در روز‌های اخیر بر بازداشت آقای دری اصفهانی تأکید کرده‌اند.

از جمله خبرگزاری بسیج روز سوم شهریورماه به نقل از جواد کریمی قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی، به تشریح جزئیات بازداشت دری اصفهانی پرداخته و نوشت که او در هواپیمای حامل محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه که عازم ترکیه بوده٬ بازداشت شده است.

به گفته آقای کریمی قدوسی، این اطلاعات را مقام‌های سپاه پاسداران در جلسه‌ای در اختیار برخی نمایندگان مجلس گذاشته‌اند که نشان می‌دهد در مذاکرات هسته‌ای «دو جاسوس» در کنار وزیر امور خارجه ایران حضور داشته‌اند.

به گفته وی، این افراد اطلاعات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را در اختیار آمریکا می‌گذاشته‌اند که «احتمالا یکی از آنها همین دری اصفهانی بوده است.»

برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های محافظه‌کار نیز یکی دیگر از دلایل بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی را «دریافت حقوق از موسسات آمریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی» اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر عبد‌الرسول دری اصفهانی که در حال حاضر عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران، است نیز در واکنش به این گزارش‌ها٬ بازداشت خود را «مضحک» خوانده است.

اما وب‌سایت «بانک مردم» و سایر وب‌سایت‌هایی که گفت‌وگو با عبدالرسول دری اصفهانی را بازنشر کرده بودند، ساعاتی پس از انتشار، این گفت‌وگو را از خروجی‌های خود حذف کردند.

آقای دری اصفهانی در مردادماه امسال در گفت‌وگویی با روزنامه دنیای اقتصاد، خود را عضو بانکی و مالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معرفی کرده و گفته بود به درخواست ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیوسته است.

او در این گفت‌وگو تصریح کرده بود از یک سال و نیم پیش از پایان مذاکرات عضو تیمی در نهاد ریاست‌ جمهوری بوده که به سرپرستی محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی تشکیل شده بود.

به گفته دری اصفهانی، او تیم مذاکره‌کننده را در «دور آخر» همراهی کرده‌ است.

از جمله سوابق دری اصفهانی که در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد به آنها اشاره شده٬ سابقه فعالیت او در دادگاه لاهه و «حضور موثر» در پرونده‌‌ای با موضوع وصول مطالبات ایران از دولت بریتانیا در ارتباط با خرید تانک‌های چیفتن است که به گفته او در نهایت منجر به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند خسارت به ایران شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016