یکشنبه 7 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
30 اردیبهشت» حشمت‌الله طبرزدی بازداشت شد
23 اسفند» حشمت الله طبرزدی به دادسرای اوین احضار شد
پرخواننده ترین ها

تعیین جلسه رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی


حشمت الله طبرزدی

انتخاب خبر: تاریخ ۱۳۹۵/۶/۱۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهامات مهندس حشمت الله طبرزدی تعیین شده است.

وکیل حشمت الله طبرزدی با اعلام این خبر گفت: آقای طبرزدی فعلاً با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد هستند و ۱۰ شهریور وقت رسیدگی به اتهامات ایشان بوده و دادگاه رأس ساعت ۹ صبح برگزار می شود.

محمد مقیمی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر با اشاره به موارد اتهامی موکل خود تصریح کرد: اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله اتهامات مهندس طبرزدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: فعالیت هایی مانند راه اندازی کمپین حقوق بشری در زندان رجایی شهر و کمپین معیشت و برخی فعالیت های مشابه به عنوان دلایل اتهامات مهندس طبرزدی در کیفرخواست مطرح شده است.

این وکیل حقوق بشر با بیان اینکه دفاع یک حق است و هر شخصی می تواند این حق را استیفاء یا استنکاف کند، تأکید کرد: آقای طبرزدی باورهای مشخص خود را دارند و معتقد هستند اصولی در مورد ایشان و تعدادی دیگر از زندانیان امنیتی، سیاسی و عقیدتی رعایت نشده است.

وی تأکید کرد: موکلم بر این باور است به دلیل اینکه اصول متعدد قانون اساسی کشورمان مانند: محاکمه متهمان سیاسی با حضور هیئت منصفه و بصورت علنی، اصل برائت، اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها و اصول دادرسی عادلانه که در اسناد جهانی و بین المللی حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی نیز مورد تأکید قرار گرفته است در خصوص ایشان و دیگر فعالان سیاسی و مدنی رعایت نشده و نمی‌شود، بنابراین از استیفاء حق دفاع خود استنکاف خواهد نمود.

وکیل مهندس طبرزدی در پاسخ به سؤالی درباره حضور موکل خود در دادگاه غیرعلنی اظهار داشت: آقای طبرزدی با این استدلال که دادگاههای انقلاب برای متهمان سیاسی و امنیتی معمولاً غیرعلنی برگزار می شود، ممکن است که به دلایل مطرح شده، در دادگاه حاضر نشوند یا در صورت حضور دفاع نکنند.

محمد مقیمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره حضورش در دادگاه حشمت الله طبرزدی تصریح کرد: اینجانب حتماً در دادگاه موکل خود حضور پیدا خواهم کرد، اما بنابر خواست موکل خود شاید وارد مسائل ماهوی اتهامات مهندس طبرزدی نشوم و دفاعی در این زمینه انجام ندهم.

اما اگر مهندس طبرزدی در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش حضور پیدا نکند و از سوی دیگر وکیل او نیز وارد جزئیات اتهامات موکل خود نشود، سرانجام حشمت الله طبرزدی چه می شود؟ آیا او بار دیگر در روز ۱۰ شهریور بازداشت خواهد شد؟ وکیل مهندس طبرزدی معتقد است قطعاً موکلش در روز دهم شهریور بازداشت نمی شود.

وی اضافه کرد: دادگاه آقای طبرزدی سیر طبیعی فعالیتش را ادامه می دهد و به اتهامات مهندس طبرزدی رسیدگی قضایی و حکم صادر می کند و پس از صدور حکم نیز مرحله تجدید نظری وجود دارد که موکلم می تواند از این فرصت استفاده کند.

مقیمی ادامه داد: اگر قرار تأمین ۲۰۰ میلیون تومانی مهندس طبرزدی بنا باشد در روز تشکیل دادگاه از سوی رئیس دادگاه یا براساس قوانین جاریه کشور تکذیب شود پرونده اتهامات مهندس طبرزدی فعالیت بیشتری را طلب می کند.

وی اما تأکید کرد: فکر نمی کنم بازداشتی در کار باشد، چرا که آیین دادرسی کیفری جدید نیز حق سکوت را به رسمیت شناخته است و اینکه شخصی در دادگاه حضور پیدا نکند و یا دفاع نکند از موارد تشدید قرار تأمین نیست، پس موضوع بازداشت آقای مهندس طبرزدی در روز دهم شهریور به دلیل عدم حضور ایشان در دادگاه منتفی است.

وکیل طبرزدی با بیان اینکه البته بازداشت نشدن موکلم تا پایان دادرسی مصداق عینی دارد، افزود: بعد از صدور رأی دادگاه بدوی پرونده آقای طبرزدی، رأی صادره قابل تجدید نظر خواهی است و در این مرحله وقتی رسیدگی به پرونده پایان پذیرفت و حکم قطعی شد بحث اجرای حکم مطرح می شود.

وکیل طبرزدی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره شایعاتی درخصوص اخذ تعهد سکوت از موکلش تا قبل از برگزاری دادگاه، تصریح کرد: آقای طبرزدی به کسی یا نهادی تعهد نداده اند و چنین شایعاتی صحت ندارد.

محمد مقیمی اضافه کرد: خود آقای طبرزدی تا قبل از برگزاری دادگاه بنا را بر سکوت گذاشته اند و این تصمیم شخصی ایشان بوده است، اما ایشان تعهدی به کسی یا نهادی نداده اند؛ به عبارتی، آقای مهندس طبرزدی صلاح دانسته اند که فعلاً سکوت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016