چهارشنبه 10 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ایران از ترکیه خواست عملیات نظامی در سوریه را متوقف کند


نیروهای نظامی ترکیه

• بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید حضور ارتش ترکیه در سوریه وضعیت جنگ داخلی این کشور را پیچیده‌تر می‌کند. دولت ایران خواستار آن شده تا ترکیه هر چه زودتر عملیات نظامی ‌در سوریه را پایان دهد.

دویچه وله ـ حملات ترکیه علاوه بر هدف گرفتن نیروهای "دولت اسلامی" (داعش)، متوجه مواضع کردهای سوری نیز است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چهارشنبه (۳۱ اوت/ ۱۰ شهریور) با ابراز نگرانی از تداوم عملیات نظامی ترکیه در سوریه گفت: «در روند مبارزه با تروریسم هرگونه توسل به شیوه‌هایی که بر حاکمیت سیاسی و اقتدار مشروع دولت مرکزی سایه افکند، غیر قابل قبول خواهد بود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری ایرنا به نقل از قاسمی نوشت حق حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی و مشروعیت دولت سوریه باید از سوی همه کشورها مورد احترام باشد و دولت قانونی این کشور نباید در مقابله با تروریسم تضعیف شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «اگرچه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یک اصل غیر قابل تغییر و مهم در سیاست خارجی کشورهای صلح‌طلب منطقه است، اما این موضوع نمی‌تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمرو کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‌اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد.»

ایران یکی از نزدیک‌ترین متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است و از بقای رژیم او، با پول، اسلحه و اعزام شمار زیادی سپاهی و بسیجی حمایت می‌کند. این نیروها تحت عنوان "مستشار نظامی" در صحنه جنگ داخلی سوریه و در جبهه نیروهای وفادار به اسد حضور دارند.

افزون بر نیروهای ایرانی که با نام "مدافعان حرم" شناخته می‌شوند، شبه نظامیان شیعی حزب‌الله لبنان نیز در صفوف حامیان اسد می‌جنگند.

ترکیه از یک هفته قبل عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز کرده است. این حملات علاوه بر هدف گرفتن نیروهای "دولت اسلامی" (داعش)، متوجه مواضع کردهای سوری نیز هست. آنکارا می‌خواهد با این عملیات جلوی ایجاد منطقه خودگردان کردها در مرز سوریه و ترکیه را بگیرد.

به گفته‌ فعالان حقوق بشری، در پی حملات توپخانه‌ای و هوایی روزهای اخیر ترکیه به مناطق شمالی سوریه دست‌کم ۳۵ غیرنظامی کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند.

نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" (YPG)، هم‌پیمان آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه هستند. این نیروها در عین حال از "حزب کارگران کردستان" (پ‌ک‌ک) حمایت می‌کنند؛ حزبی که از سوی ترکیه تشکیلاتی تروریستی شناخته می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016