سه شنبه 30 شهریور 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
10 شهریور» سایت معماری نیوز، افشاگر واگذاری‌های شهرداری تهران فیلتر شد
پرخواننده ترین ها

حرفهايي كه منجر به دستگيرى مدیر سایت معماری نیوز شد

44377.jpg
یورونیوز - ماجرای واگذاری املاک شهرداری تهران با دستگیری یاشار سلطانی، مدیر سایت معماری نیوز ابعاد تازه ای یافت. این روزنامه نگار در روزهای اخیر با استناد به گزارشی از سازمان بازرسی کل کشور در مورد واگذاری های مشکوک املاک به برخی افراد حقیقی و حقوقی، اطلاعاتی را در مورد افراد درگیر در این پرونده با ذکر نام آنها افشا کرده بود. او روز شنبه ۲۷ شهریور ماه و در پی شکایت محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و نیز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی این شهر به شعبه چهارم دادگاه فرهنگ و رسانه مراجعه کرد، اما به دلیل ناتوانی در تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بازداشت شد.

در عین حال کانال تلگرام سخنگوی شهرداری تهران «انتساب» این شکایت به شهردار تهران را تکذیب کرد. در بخشی از این تکذیبیه که تهران مدیا، سایت نزدیک به شهرداری تهران آن را منتشر کرده، آمده است: «خواسته مدیریت شهری فقط رسیدگی عادلانه به این پرونده است تا یا منتشر کننده این شایعات آنها را با سند و مدرک اثبات کند یا برای افکار عمومی ثابت شود که این شایعات دروغ و تهمتی بیش نبوده است. مدیریت شهری از توقیف هیچ رسانه و بازداشت اهالی رسانه خوشحال نمی شود اما قصد دخالت در روند رسیدگی قضایی را هم ندارد و فصل الخطاب را نظر و رای مراجع قضایی می داند.»

مسدود شدن سایت معماری نیوز به دستور مقامات قضایی نیز پیش از این تأیید شده بود. با وجود آن که برخی از اعضا شورای شهر تهران در اوایل شهریور ماه خواستار انتشار گزارش سازمان بازرسی کل کشور شده اند، هنوز هیچ سند رسمی در این زمینه منتشر نشده است. یاشار سلطانی هم در افشاگری های خود به گزارشی استناد کرده بود که سازمان بازرسی در اطلاعیه ای، آن را «صرفاً نامه ی دو صفحه ای اخذ دفاع هیأت بازرسی» از شهرداری تهران نامید. در بخشی از این اطلاعیه که در تاریخ سیزدهم شهریور در رسانه ها چاپ شد آمده بود که این نامه «خطاب به مدیران شهرداری تهران به منظور پاسخ به اقدامات خود در خصوص واگذاری املاک شهرداری تهران بوده» و «گزارش نهایی سازمان محسوب نمی شود».

در تازه ترین ویدیویی که از یک گفتگوی افشاگرانه یاشار سلطانی منتشر شده، این روزنامه نگار یادآوری می کند که در گذشته نیز افرادی از او شکایت کرده اند. او چند روز پیش از دستگیری خود گفت در ماجرای جلوگیری از تخریب ملک قدیمی و گران قیمت خیابان جردن معروف به «کاخ ثابت پاسال»، از سوی مالک این خانه به نام علی انصاری علیه او شکایت شده است. این خانه که از آن به عنوان «کاخ ورسای» ایران یاد می شود، در زمان ساخت در پیش از انقلاب اسلامی، ارزشی برابر ۱۵ میلیون دلار داشته است. تخریب این بنا برای ساخت یک مجتمع بزرگ تجاری و اداری در طرح های شهرداری تهران پیش بینی شده و تلاش ها برای جلوگیری از این تخریب و ثبت آن در فهرست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور تاکنون نتیجه قطعی در بر نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یاشار سلطانی در بخشی از ویدیوی منتشر شده ضمن اشاره به «تحت فشار» بودن خود، از پیشنهاد نهادهای مختلف وابسته شهرداری به عنوان حق السکوت می گوید. به گفته او مساحت کل املاک واگذار شده از سوی شهرداری تهران که در «گزارش» سازمان بازرسی قید شده در حدود هزار و صد متر مربع است که ارزش کل آن با دوهزار و دویست میلیارد تومان بالغ می شود. او در عین حال می گوید این رقم با نرخ دو میلیون تومان برای هر متر مربع محاسبه شده، چیزی که با توجه به قیمت زمین در محله های شمال شهر تهران واقعی به نظر نمی رسد. مدیر مسئول سایت توقیف شده معماری نیوز معتقد است املاکی به مبلغ کلی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم در گذشته از سوی شهرداری به افرادی واگذار شده است.

ظاهرا افرادی که از تخفیف های ویژه شهرداری استفاده کرده اند، در گفتگو با یاشار سلطانی این موضوع را تکذیب نکرده اند، اما امتیازات دریافتی را نه در قالب فساد و ویژه خواری، بلکه در چهارچوب قانون می بینند. او از قول برخی مسئولان شهرداری می گوید که املاک مورد بحث در این پرونده نه تنها به گروهی از کارکنان خاص شهرداری و اعضای شورای شهر، که به برخی از کارکنان قوه قضاییه هم اعطا شده است.

اتهاماتی که اعضای شورای شهر، شهرداری تهران و در رأس آن شخص محمد باقر قالیباف را نشانه رفته از هم اکنون شائبه بازی های سیاسی له یا علیه نامزدهای احتمالی را در سپهر سیاسی ایران مطرح کرده است، اگرچه یاشار سلطانی معتقد است قالیباف در نهایت هرگز رییس جمهوری نخواهد شد.

سایت نظر که خود را «شبکه فعالان کشور» می نامد، بخش هایی از مصاحبه با یاشار سلطانی پیش از دستگیری وی را منتشر و با ملاحظه بازداشت او در حال حاضر، بخش هایی از آن را حذف کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016