یکشنبه 4 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

کمتر از دو ماه فرصت تاریخی برای ایران، امضا محفوظ

پرده اول:

۱۹ آبان ۱۳۹۵ هیلاری کلینتون پیروزی رقیب خود دونالد ترامپ را تبریک گفت و شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را پذیرفت.

۲۲ آبان ۱۳۹۵ دونالد ترامپ با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی اولویتهای سیاست خارجی اش را با خبرنگاران در میان گذاشت.

همکاری تنگا تنگ با روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین، گفت و گوی مستقیم با رهبر کره شمالی و گوشمالی ایران در صورت بروز هر "حرکت ناشایستی" نسبت به ناوهای آمریکایی. خبرنگاری پرسید این گوشمالی چگونه خواهد بود بود که ترامپ یادآور شد قبلا گفته ام "منفجر و از آب به هوا پرتاب" شان می کنیم.

؟/؟/ ۱۳۹۶ نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد هشت فروند قایق تندروی ایران که بشکل خطرناکی به ناوهای رزمی آمریکا نزدیک شده بودند به شلیک های هشدار توجهی نکرده و با قصد حمله به کشتی های رزمی آمریکا در آبهای بین المللی این کشتی ها را در وضعیت ناگزیر دفاع از خود قرار دادند و همه قایق های تندروی مهاجم هدف آتش پدافند قرار گرفته و نابود شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرماندهی نیروی دریایی آمریکا اظهار امیدواری کرد که نیروی دریایی ایران با حس مسوولیت بیشتر از بروز این درگیریها اجتناب کند.

همین روز خبرگزاریها گزارش دادند، همه کشورهای عربی به جز عراق سوریه و عمان از این اقدام امریکا حمایت کرده و از دولت ایران خواستند از بر هم زدن امنیت این ابراه مهم خود داری کند.

ترامپ نیز با شرکت در یک کنفرانس خبری از این اقدام نیروی دریایی آمریکا دفاع کرد و در مقابل سوال یکی از خبرنگاران که پرسید ایران به نیروهای مسلح خود آماده باش جنگی داده است واکنش شما چیست، پاسخ داد تمام نیرهای مسلح آمریکا طبق فرمان من در آماده باش کامل جنگی قرار دارند و آماده پاسخ مناسب و درخور به دشمنان آمریکا هستند ترامپ یاد آوری کرد در این کارزار کشورها یا دوست امریکا هستند و یا دشمن و بین دوستی با ایران و آمریکا باید یکی را انتخاب کنند.

یک منبع خبری که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری شو پرس اعلام کرد تقریبا تمامی کشورهای عربی از این اقدام امریکا استقبال کرده و آمادگی خود را برای پرداخت تمامی هزینه های تامین امنیت منطقه به رهبری آمریکا اعلام کرده اند.

خبرنگار دیگری پرسید آیا به توافق اتمی با ایران پایبند خواهید بود که ترامپ در پاسخی عجیب گفت، کدام توافق؟!!

از سوی دیگر ایران با تسلیم شکایت مبنی بر تجاوز و حمله به نیروهای نظامی ایران در داخل مرزهای آبی خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت شد.
در مقابل آمریکا با رد این درخواست مدعی شده تعرض و اقدام به حمله نخست از سوی قایقهای تندروی ایران و در آبهای بین المللی صورت گرفته و اقدام نیروی دریایی آمریکا کاملا در چارچوب قوانین بین المللی و پس از شلیک های متعدد هشدار صورت گرفته است.

پرده دوم:

آیت الله خامنه ای در یک اقدام بی سابقه تنها چند هفته پیش از شروع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شخصا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بهمراه دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی خود در سیاست خارجی را همراه یک هیات ۱۵ نفره برای بررسی راههای تنش زدایی راهی آمریکا کرد.

دولت اوباما با استقبال از این اقدام شجاعانه رهبر عالی ایران اعلام کرد هر چند تا پایان ریاست جمهوری و ترک کاخ سفید زمان بسیار کوتاهی باقی مانده ولی با اظهار امیدواری به پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات آمریکا این دوران گذار سخت سپری شده و دو ملت و دولت ایران و آمریکا بتوانند با غلبه بر جو بی اعتمادی دوران دوستی بلند مدت خود را اغاز کنند. وی همچنین یاد آور شد که همه توانش را برای زدودن جو بی اعتمادی بین دوکشور بکار خواهد گرفت.

رییس جمهور ایران حسن روحانی نیز با صدور بیانیه ایی ضمن تقدیر و تشکر از رهبر انقلاب این تصمیم خطیرو شجاعانه وی را نشانه تسلط و احاطه کامل ایشان بر اوضاع دانست و گفت چنانچه طرف آمریکایی این اقدا م را مغتنم بشمارد و گامهای عملی و ملموس برای تنش زدایی و حسن نیت بردارد دور نخواهد بود به یک رابطه دو جانبه بر اساس احترام متقابل بیاندیشیم.

به دنبال این اقدام ایران، نظر سنجی ها نشان از پیشی گرفتن ۲۰ درصدی هیلاری کلینتون نسبت به دونالد ترامپ دارد، این اقدام به شکل عجیبی باعث رشد دو درصدی بازار سهام شده و کارشناسان معتقدند در صورتی که این هیات بتواند به نتایج مثبت برسد و متعاقب آن هیاتی عالی رتبه از آمریکا راهی ایران شود نه تنها پیروزی هیلاری کلینتون قطعی به نظر می رسد بلکه فصل جدیدی از مناسبات دیپلماتیک بنفع ایران در منطقه حاکم خواهد شد.

پرده آخر:

۱۹ آبان ۱۳۹۵ دونالد ترامپ پیروزی هیلاری کلینتون را به چالش کشید و وی را متهم به هم دستی با دولت ایران برای پیروزی در انتخابات آمریکا متهم کرد.

هیلاری کلینتون با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به این پرسش که دونالد ترامپ شما را متهم به همدستی با دولت ایران برای پیروزی در انتخابات امریکا کرده گفت در درجه اول باید بگویم هرگز در جریان این اقدام نبودیم و این اقدام بسیار شجاعانه در ایران گرفته شده و وقتی در ما در جریان تمایل سفر هیات ایرانی قرار گرفتیم شوکه و البته خوشحال شدیم. ثانیا فرض کنیم قبل از ایران این ایده به فکر خود ما می رسید که با کمک ایران و برای برقراری صلح و ارامش در یک منطقه پر آشوب جهان به تفاهم برسیم و این اقدام حتی با نیت پیروزی در انتخابات آمریکا انجام می شد آیا کار خلافی صورت گرفته بود هر چند باز هم تاکید می کنم بر اساس اطلاع هیات ایرانی این اقدام توسط شخص رهبر عالی ایران گرفته شده و من نیز با ورود به کاخ سفید تمام تلاشم را برای بهبود این مناسبات انجام خواهم داد.

تحلیلگران معتقدند این اقدام آیت الله خامنه ایی نشان از تسلط وی بر امور کشور دارد، بخصوص از این زاویه که اگر بعد از وی جانشین احتمالی وی قادر به کنترل و مدیریت خصومت با آمریکا نباشد و کشور و نظام کشور با خط فروپاشی مواجه شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016