سه شنبه 6 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صادق زیباکلام: "نفوذ"، بهانه ای برای سرکوب منتقدان


صادق زیباکلام

انتخاب خبر ـ صادق زیباکلام گفت: در جامعه ما یک سری اصطلاحاتی وجود دارد که به کمک آنها سعی می شود کسانی را که منتقد هستند را با این القاب مورد حمله قرار داد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: در واقعه اخیر، پارلمان انگلستان از یک استاد دانشگاه کشورمان جهت سخنرانی دعوت به عمل آورده و در مقابل یک روزنامه ای به خود این حق را می دهد که صادق زیباکلام را عامل نفوذی بخواند و این دعوت را به علت عامل نفوذی بودن قلمداد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: این در حالیست که تعدادی افراد که برخی از آنها شهروندان غربی که دارای دو تابعیت هستند را تحت عنوان نفوذی در این مدت بازداشت کردند که برای نمونه می توان از خانم هما هودفر و خانم نازنین زاغری که ایشان به ۵ سال حبس محکوم شد نام برد.

زیباکلام در این راستا گفت: چیزی که مهم است این بوده که اساساً چرا باید چنین عناوینی در جامعه ما مطرح شود؟ اگر کمی به جوامع دیگری نظیر هند، ژاپن، نروژ، برزیل، یا zibakalamsadeghکشورهای دیگر اروپایی نگاه کنیم مشاهده می شود که چنین اصلاحاتی در آن کشورها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: انحراف، نفوذ، ضد انقلاب، منافق، مزدور، وابسته، غرب زده تعابیری است که در جامعه ما مطرح است که در جوامع دیگر نظیر آن وجود ندارد، یکی علت های آن این است که در کشورهای توسعه یافته حق انتقاد و ابراز نارضایتی از سیاست های حکومت به رسمیت شناخته شده است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه اضافه کرد: در ایران برای حاکمیت دشوار است که مورد انتقاد قرار بگیرد برای همین مشاهده می شود که تمام این افرادی که با چوب انحراف، نفوذ، منافق، لیبرال، سازش کار، غرب زده رانده می شوند در اصل همان منتقدینی بودند که از یک فکر و اندیشه حکومت انتقاد کردند.

صادق زیباکلام در ادامه افزود: من هر چقدر فکر می کنم متوجه نمی شوم که دعوت پارلمان انگلستان از زیباکلام چطور می تواند باعث نفوذی شدن او شود.

زیباکلام خاطرنشان کرد: اصولاً واژه های نظیر نفوذی یا فتنه گر یا انحرافی هیچ گونه معنی درستی ندارند، این اصطلاحات تماماً برای از میان برداشتن منتقدین استفاده می شود.

وی ادامه داد: فرض را بر این بگیریم که من نفوذی هستم، من چه چیزی را می خواهم در جامعه ایران نفوذ بدهم؟ اگر منظور نفوذ دادن سبک زندگی غربی در کشور است که صدا و سیما با فیلم هایی که پخش می کند خیلی بیشتر سبک زندگی غربی را رواج می دهد.

استاد دانشگاه تهران یاد آور شد: در این روزنامه عنوان شده بود که زیباکلام از رضا شاه دفاع کرده است و این را به عنوان یکی از دلایل نفوذی بودن قلمداد کرده بود در صورتی که صادق زیباکلام به عنوان یک استاد دانشگاه که کارش تدریس تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران است نسبت به رضا شاه یک نظری دارد همانطور که تمام اساتید علوم سیاسی دانشگاه ها در جهان در مورد شخصیت های سیاسی تاریخ نظرات خودشان را دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر هم عنوان شود که دلیل نفوذی خطاب کردن صادق زیباکلام این گفته شود که وی قصد رفتن به فردو و نطنز را دارد و می خواهد اسرار نظامی ایران را به خارجی ها منتقل کند این جا هم این سؤال ایجاد می شود که اصلاً صادق زیباکلام که دسترسی به این اطلاعات ندارد که بخواهد به کسی بدهد.

صادق زیباکلام در پایان اظهار داشت: اصل نفوذ به عنوان یک پدیده سیاسی و اجتماعی با مشکل مواجه است و این واژه صرفاً یک ابزاری است که به واسطه آن اشخاصی مثل خانم زاغری یا خانم هودفر یا آن فردی که در مذاکرات هسته ای حضور داشت را بازداشت کنند. نفوذ صرفاً بهانه ای است که فعالیت های سیاسی و حقوق مدنی افرادی که مورد قبول برخی نیستند محدود شود چرا که کاملاً واضح است که فردی نفوذی خطاب می شود که دسترسی به اطلاعات سری ندارد که بخواهد آن را به بیگانگان تحویل دهد.


صافی اصفهانی: شمس تبریزی هم‌جنسگرایی بود که به ناموس مولوی تجاوز کرد


كلمات و مفاهيم بوى نا گرفته سياسى در جهان نو


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016