گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! خاطرات کیانوری تحلیل درستی از اشتباهات آخرین دبیر اول حزب توده ارائه نمیدهدبه مناسبت سالروز نخستين جلسه تشكيل حزب توده سالها از آخرین فعالیتهای حزب توده میگذرد و محققان با بررسی آثار مکتوب آن در صدد بررسی نقش آن در تاریخ ایران هستند. برخی از این پژوهشگران معتقدند که نورالدین کیانوری یکی از مهمترین رهبران حزب در کتاب خاطراتش در صدد تبرئه خود و جناح خود است و نمیتواند تحلیلی درست و جامع از «اشتباهات دبیر اول» ارائه دهد.» به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حزب توده یکی از احزاب پرمناقشه ایران معاصر است که به دلیل فعالیتهایی که در عرصه سیاست و اجتماع ایران داشت و گرایش افراد مطرح در آن سالها پس از فروپاشی آن هنوز مسائل و ناگفتههای بسیاری در پس پرده دارد.
خاطرات کیانوری تحلیل درستی از اشتباهات آخرین دبیر اول حزب توده ارائه نمیدهد/چرا مصدق ریاست موسسان حزب توده را قبول نکرد؟ شهریور 20 زمان مساعدی برای فعالیت سیاسی برخی منابع سالروز نخستین جلسه تشکیل حزب توده را 7 مهرماه 1320 و برخی 10 مهر عنوان کردند. به دلیل اهمیتی که این حزب در دوره پهلوی دوم و در سالهای نخست انقلاب اسلامی داشته است مروری بر تاریخچه آن کردیم ضمن اینکه سطوری از نقد پرویز بابایی بر کتاب خاطرات «نورالدین کیانوری» آخرین دبیر اول حزب توده نیز منعکس شده است. در صفحاتی از کتاب «بازخوانی گوشههای از تاریخ معاصر ایران» درباره چگونگی شکل گیری حزب توده مینویسد: «حزب توده ایران بلافاصله پس از ورود قوای متفقین و برکناری رضاشاه و آزادی زندانیان سیاسی (مهرماه 1320) تشکیل شد. از هم پاشیده شدن دیکتاتوری 20 ساله، برقراری نسبی آزادیهای دموکراتیک، گسترش فقر و نارضایتی تودهها بر اثر قحط و غلای ناشی از جنگ و حضور ارتش سرخ در کشور محیط مساعدی را برای فعالیت سیاسی، توسعه مبارزات طبقاتی و ضداستثماری آماده ساخته بود. زندانیان سیاسی آزاد شده که به طور عمده از گروه 53 نفر و برخی کمونیستهای سابق بودند از فرصت استفاده کرده بار دیگر به صحنه سیاسی کشور گام نهادند و چون در نظر داشتند حزبی با خصوصیت ملی و دمکراتیک در آغاز بیشتر ضدفاشیستی تشکیل دهند که قشرهای وسیع اهالی را دربرگیرد و در عین حال فعالیت آن موجب رمیدن هیات حاکمه و انگلیس نشود و بدینگونه اتحاد نیروهای ضدهیتلری لطمهای وارد نگردد، کوشیدند اقدامات خود را زیر نام شخصیتهای نسبتا موجهی انجام دهند، از این رو بود که از سلیمانمیرزا اسکندری سیاستمدار آزادیخواه دوران مشروطه که در این زمان در سنین کهولت در تهران میزیست، دعوت کردند ریاست موسسان حزب و سپس ریاست کمیته مرکزی را بپذیرد.» روند حرکت حزب توده در آغاز ملایم و با سیاست مدارا با انگلیسیهاست. مهرههایی از آن به انتخابات روی آورده به طوری که مولف آورده است: «فعالیت حزب تا پایان جنگ (اردیبهشت 1324) محدود به افشای سیمای فعالیتها (در آغاز به وسیله روزنامه سیاست و بعد رهبر) و مبارزه با سیدضیاءالدین که پس از شهریور از تبعید بازگشته و وارد فعالیت سیاسی شده بود، شرکت در انتخابات مجلس چهاردهم که در آن 9 کرسی به دست آورد. فعالیت سندیکایی نیز در دوران جنگ بسیار ملایم و سپس بعد از جنگ و تحت تاثیر نهضت دموکراتیک آذربایجان به اوج خود رسید.» فراز و فرود حزب توده را میتوان علاوه بر خاطرات کیانوری در یادداشتها و افشاگریهای برخی از سران و اعضای موثر و مطرح آن نیز مطالعه کرد. با این حال به دلیل مسئولیت کیانوری در سالهای پایانی حیات حزب و برخی تصمیمات مهم از نگاه دیگری قابل بررسی است. بابایی معتقد است اگرچه تاریخ در این خاطرات تحریف شده اما باز هم قابل چشمپوشی نیست. در میزان تاثیر حزب توده در جامعه میخوانیم: «خاطرات کیانوری به هر حال بخشی از تاریخ حزب توده است در بسیاری از صفحات کتاب خواننده تاریخ حزبی را میخواند که تا سال 1334 (یعنی سال سقوط حزب) بزرگترین و فعالترین و موثرترین حزب سیاسی در عرصه کشور بوده است. کیانوری گاه درست میگوید و گاه تاریخ را تحریف میکند اما از یاد نباید برد که در حزب توده از بدو تاسیس تا سال 1334 و پس از آن همواره بین رهبری و حزب توده تفاوتی عمیق وجود داشته است. بیشتر کادرها و توده حزبی از روشنفکرترین، فداکارترین و صادقترین افراد جامعه ما بودند. حزب توده تا سال 1334 موفق شد جنبش طبقه کارگر ایران را سامان دهد و تنها حزبی بود که در راه احقاق حقوق کارگران و دهقانان به مبارزهای وسیع دست زد. دستاوردهای حزب در آن سالها برای تحقق نسبی عدالت اجتماعی و حقوق کارگران هنوز در قوانین کار کشور ما منعکس است. حزب توده که تا سال 1334 موجودیت واقعی داشت مکتبی بود که بیشترین روشنفکران، نویسندگان، شاعران و هنرمندان کشور ما در آن اولین درسهای خود را فراگرفتند.» (ص 168) بررسی رویکرد حزب توده و تاثیراتی که در تاریخ ایران داشته، نیازمند انتشار خاطرات، یادداشتها و اسناد سایر اعضای حزب است تا علاوه بر روشن شدن گوشههای از تاریخ سیاسی کشور بتوان درباره نقش آن با توجه به مقتضیات زمان آن قضاوت کرد. Copyright: gooya.com 2016
|