جمعه 9 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
7 مهر» توضیح محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده هما هودفر
5 مهر» هما هودفر آزاد شد
پرخواننده ترین ها

اولین گفتگو با هما هودفر بعد از بازگشت به کانادا

DD754D6.jpg
رادیو فردا - هما هودفر استاد ایرانی – کانادایی دانشگاه کنکوردیا سه روز پس از آزادی از زندان در ایران، روز پنجشنبه ۸ مهر به کانادا بازگشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که حدود چهار ماه گذشته را در ایران زندانی بود، صبح پنج‌شنبه به‌محض بازگشت به کانادا در فرودگاه تورنتو گفت: «بازگشت به خانه و جمع خانواده و دوستان عالی است.»

خانم هودفر که پس از درگذشت همسرش برای دیدار با اعضای خانواده خود به ایران رفته بود اسفند سال گذشته مورد بازجویی ماموران امنیتی قرار گرفت و ممنوع الخروج شد. خانواده او گفتند که او از خرداد ماه در زندان اوین تحت بازداشت بوده است.

هما هودفر که موضوع تحقیقات دانشگاهی او توسعه، فرهنگ و جنسیت در کشورهای خاورمیانه است تا چندی پیش در دانشگاه کنکوردیا شهر تورنتو در رشته مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی تدریس می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او روز دوشنبه ۵ مهر پس از آزادی از زندان به عمان پرواز کرد و از آنجا به کانادا آمد. وی گفت که در این مدت سخت‌ترین مسئله برای او نگرانی خانواده و اجازه نداشتن برای ملاقات و صحبت با آنها بوده است. او از همه کسانی که به آزادی‌اش کمک کرده‌اند از جمله دولت کانادا و سلطان عمان تشکر کرد.

هما هودفر در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تا موقعی که سوار هواپیما نشده بودم واقعا باور نمی‌کردم که مرا آزاد کرده‌اند چون در ایران تا زمانی که همه چیز قطعی نشود هیچ چیز قطعی نیست.»

دستگاه قضایی ایران اتهامات خانم هودفر را «امنیتی» عنوان کرده و دادستان تهران گفته بود که او «در حوزه فمینیسم» ورود کرده است.

در هفته‌های اخیر خانواده و حامیان خانم هودفر اعلام کردند که به خاطر بازداشت انفرادی وضعیت جسمی و سلامت او بسیار بد است «و به سختی می تواند راه برود و یا صحبت کند.»

خانم هودفر در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه گفت: «هنوز هم احساس ضعف و ناتوانی می‌کنم ولی حالم بهتر است.»

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا هفته جاری در بیانیه‌ای ضمن ابراز خشنودی از آزادی هما هودفر از دولت‌های ایتالیا، سوئیس و عمان برای کمک در این زمینه تشکر کرد. از سال ۲۰۱۲ که دولت محافظه کار کانادا به خاطر اختلاف بر سر فعالیت‌های هسته ای ایران مناسبات دیپلماتیک خود را با آن کشور قطع کرد سفارت کانادا در تهران تعطیل شده است.

حکومت ایران تابعیت دوگانه شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به این خاطر افرادی نظیر خانم هودفر که در ایران بازداشت می‌شوند نمی‌توانند از خدمات و حمایت کنسولی برخوردار شوند. در اکثر مواردی نظیر این ایرانیان دارای تابعیت خارجی در محاکماتی غیرعلنی و توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه می‌شوند که وظیفه آنها بررسی پرونده افرادی است که به اقدام برای سرنگونی نظام متهم شده‌اند.

در سال جاری میلادی چندین ایرانی دارای تابعیت دوگانه توسط حکومتی ایران بازداشت شده‌اند و تحلیلگران معتقدند جناح تندرو حکومت ایران تلاش می‌کند از این افراد به عنوان امتیازی در معامله با غرب استفاده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016