شنبه 10 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

پروژه نفوذ دوباره احیا می‌شود؟

ezhie-alavi.jpg
همزمان با افزایش تحرک انتخاباتی گروه‌های سیاسی در ایران، سه مقام امنیتی و قضایی باردیگر در باره «نفوذ دشمن» هشدار دادند.

محمود علوی وزیر اطلاعات، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه و حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در سخنرانی‌های جداگانه از تلاش آنچه که «دشمن» خواندند برای «نفوذ در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی جمهوری اسلامی» خبر دادند.

محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه هشتم مهر در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی در مشهد گفت که «پروژه نفوذ گاهی در پوشش شرکت بنز و پژو و دیگر شرکت‌های تجاری و توریستی» انجام می‌شود.

او «مبداء نفوذ» را دستگاه‌های امنیتی دانست و مدعی شد که وزارت اطلاعات «درصدد است که یک کار دانش‌بنیان در عرصه مقابله با نفوذ داشته باشد.»

علوی با بیان اینکه «مسئله نفوذ امروز جدی‌تر از گذشته شده است»، گفت که « وقتی پنجره‌ای برای و‌رود هوای تازه باز می‌شود حشرات موذی هم به داخل می‌آیند اما راه‌حل جلوگیری از ورود حشرات بستن پنجره نیست بلکه باید مانعی برای ورود حشرات ایجاد کرد.»

وزیر اطلاعات ضمن تمجید از «همکاری و همدلی نیروهای امنیتی و نظامی ایران»، بی آن که از نهادی نام ببرد، از فعالیت موازی اطلاعاتی برخی از دستگاه‌ها و نهادها انتقاد کرد.

او گفت که « مواردی بوده که فرد به‌جرم جاسوسی دستگیر شده اما در بررسی کارشناسان ما این‌گونه نبوده است.» علوی ادامه داد: برای به حداقل رساندن آسیب‌ها «باید برخوردها را واقعی کرده و با عناوین مجرمانه واقع‌بینانه و واقع‌گرایانه برخورد کنیم.»

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد قوه قضائیه دفاع و تاکید کرد که «هیچ فرد حقیقی و حقوقی حتی دستگاه‌های حاکمیتی حق ندارند دستگاه قضا و قضات را تحت فشار قرار دهند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دشمن در خانواده انقلاب نفوذ کرده است

در همین رابطه غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز صبح جمعه ۹ مهر در همایش یاد شده در مشهد، بدون ذکر نام، برخی از« آقازاده‌ها و خانواده انقلاب را به همراهی با دشمن برای پروژه نفوذ» متهم کرد.

معاون اول قوه قضائیه ایران با بیان اینکه دشمن به دنبال نفوذ از طریق جنگ نرم است، گفت: « نیروی دشمن در مراحلی بسیار آرام، بی‌صدا و چراغ خاموش وارد می‌شود تا برای ما تصمیم‌سازی کند و ما را به تصمیماتی که می‌خواهد برساند».

محسنی‌اژه‌ای که در دولت احمدی‌نژاد وزیر اطلاعات بود، دستگاه قضایی، سپاه پاسداران و بسیج را «نیروهای مقابله با جنگ نرم» خواند و مدعی شد که « تخریب و توهین به این نهادها برای این است که اجازه نمی‌دهند امنیت داخلی برهم بخورد».

او افشاگری‌ها علیه برخی از مدیران حکومتی را «شایعه‌سازی مجازی» خواند و افزود: «دشمن از طریق تهمت‌زنی به جبهه خودی کاری می‌کند جبهه خودی را به خود مشغول و از دشمن غافل کند.»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین بدون افشای نامی برخی از کسانی را که «خودی و انقلابی بوده‌اند» خواند، به همراهی با «دشمن» متهم کرد و گفت: « دشمن کسانی را که روحیه انقلابی دارند به طرق مختلف تحت فشار قرار می‌دهد.»

حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات سومین فردی بود که در ۲۴ ساعت گذشته در باره پروژه نفوذ دشمن هشدار داد. او شامگاه پنجشنبه هشتم مهر در یک هیئت مذهبی در تهران، دولت حسن روحانی را به سهل‌انگاری در مذاکره با کشورهای خارجی و تردد هیات‌های تجاری و علمی به ایران متهم کرد.

وزیر پیشین اطلاعات مدعی شد که یک گروه وابسته به سازمان اطلاعات امریکا در پوشش یک گروه علمی به ایران سفر کرده‌اند.

او گفت که این اطلاعات را «برخی از دوستان که بررسی کرده و متوجه شدند»، در اختیار او قرار داده‌اند.

مصلحی مدعی شد که «دشمن برای انتخابات پیش‌بینی‌ها و طرح‌هایی را برنامه‌ریزی کرده که ملت ایران را دچار اشتباه کند». او بدون نام بردن از حسن روحانی، انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری را محصول برنامه‌ریزی دشمن دانست و افزود: « دشمن فضایی را ایجاد می‌کند که ملت از جنگ و گزینه‌های روی میز بترسند و بیان کنند کسی را انتخاب کنیم که جنگ آغاز نشود و امنیت در کشور حاکم باشد».

نخستین بار، آیت‌الله خامنه‌ای در شهریور سال گذشته در دیدار با جمعی از فرماندهان سپاه در باره «تلاش دشمن برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز نظام» هشدار داد و از اطلاعات سپاه خواست که این حوزه را «رصد و با آن برخورد کند».

دستگاه امنیتی و قضایی ایران در دو سال گذشته تعدادی از فعالان سیاسی – مدنی، روزنامه‌نگاران و ایرانیان دو تابعیتی را به اتهام مشارکت در پروژه نفوذ بازداشت و زندانی کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016