چهارشنبه 28 مهر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وزیر بهداشت: امروز سردارهای حرم، عَلَم و قلم در همه حوزه‌ها ورود می‌کنند

فارس: وزیر بهداشت گفت: خودشیفتگی مسئولان، کار دست مردم می‌دهد. در کشور ما هر کسی اظهارنظری دارد؛ مثلا یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد. سیدحسن هاشمی در سی‌و‌سومین کنگره انجمن علمی روان‌پزشکی ایران، اظهار کرد: سلامت جسمی، اجتماعی، معنوی و همچنین سلامت روان بسیار حائز اهمیت است؛ اما گاهی موضوعات بین ‌رشته‌ای مرتبط با این موضوعات، مغفول می‌ماند و زمانی می‌توانیم موفق شویم که همه این حوزه‌ها را به صورت جامع با هم ببینیم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به موضوع بحث زیستی و اجتماعی در حوزه سلامت روان اشاره کرد و گفت: فهرست حوزه‌های اجتماعی‌ مربوط به زیست مردم، طولانی بوده و در سلامت مردم اثرگذار است. از جمله این موضوعات رضایت از زندگی زناشویی است که توجه به آن اهمیت دارد، ولی گاهی به دلیل مسائل فرهنگی، این حوزه‌ها را کتمان می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ‌یکی از وظایف حکومت، افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث زندگی اجتماعی و روزمره است؛ این مسئله بسیار مهمی است که دولت به موضوع تاب‌آوری توجه داشته باشد. آماری که در اختیار داریم، نشان می‌دهد تاب‌آوری در جامعه به تدریج کاهش یافته و یکی از مشکلات ما و سیاست‌مداران برای ادراه جامعه، همین مسئله است. هاشمی با بیان اینکه شکستگی در نسل‌های جدید بیشتر از قدیم شده است، گفت: این موضوع سبب شده افراد جامعه مسائل خود را به صورت پیچیده‌تری حل کنند. همچنین برای کاهش بار بیماری‌ها، باید به بحث سلامت روان در کشور توجه داشته باشیم. وی خطاب به روان‌پزشکان حاضر در جلسه، گفت: انجمن علمی شما مسئولیت سنگینی بر عهده دارد؛ چراکه شما با سوءرفتار دیگران مواجه هستید و باید نسبت به درمان آن اقدام کنید. وزیر بهداشت اضافه کرد: براساس آمارها، ٢٥ تا ٢٦ درصد افراد جامعه، اختلال رفتاری دارند که این درصد در مقایسه با گذشته، افزایش یافته است؛ البته این موضوع نسبت به آمارهای جهانی نگران‌کننده نیست، ولی از‌آنجا‌که کشور ما اسلامی و دینی است،حتی این آمار هم پذیرفتنی نیست. وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی از افرادی که اختلال روان‌پزشکی دارند، مربوط به تصمیم‌گیرندگان کشورند و در جلسه هیأت وزیران بنده آمار اختلالات خُلقی را در حضور آقای رئیس‌جمهور اعلام کرده‌ام و ایشان گفتند در این هیأت هم جمعی دچار این مشکل هستند. اگر تصمیم‌گیرنده دچار اختلال شود، بسیار بدتر است و خدا نکند که در کشور رئیس‌جمهور، وزیر، وکیل یا هر مدیری دچار اختلالات روان‌پزشکی یا خُلقی شود. وی با تأکید بر اینکه مشکل جدی امروز ما در کشور، خودشیفتگی است و این مسئله در همه رده‌ها وجود دارد، گفت: زمانی که خودشیفتگی به مسئولان کشور ختم شود، وضعیت بدتر است؛ چراکه این مسئله آرامش‌نداشتن، اضطراب و افسردگی ‌را به همراه دارد. خدا پدر آقای روحانی را بیامرزد، زمانی که مردم به او رأی دادند، آرامش در کشور برقرار شد و امروز شاهد آرامش نسبی هستیم. همچنین امیدواریم آرامشی که اکنون وجود دارد، آرامش قبل توفان انتخابات نباشد و دوستان مسائل را رعایت کنند.

هاشمی تصریح کرد: خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد. در کشور ما هرکس اظهارنظری دارد؛ مثلا یکی سردار علم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد. وی افزود: افرادی نیز بدون اطلاع درباره تراریخته‌ها صحبت می‌کنند و این مسئله آرامش مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. البته این مسائل شایعاتی بوده که عمدتا به غرض آلوده است. وزیر بهداشت گفت: برای کاهش اختلالات روان‌پزشکی، در وزارت بهداشت کارهایی انجام شده، ولی کافی نیست. بیماران اعصاب و روان مظلوم‌ترین بیماران هستند و جماعتی بوده که در دریافت خدمات مظلوم واقع می‌شوند؛ در‌حالی‌که باید در رأس باشند. وی بر لزوم حمایت بیمه‌ها از بیماران اعصاب و روان تأکید کرد و گفت: بخشی از جرم و جنایت‌ها ناشی از توجه نکردن به موضوع سلامت اعصاب و روان است. زمانی که به این موضوع توجه نشود، هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد. هاشمی خطاب به حاضران در جلسه، گفت: مسائل صنفی خودتان را به نحوی حل کنید که به نفع مردم و جامعه باشد. درباره روان‌شناسان بالینی نیز نظرم همین طور است و معتقدم این افراد باید به دوره‌های مادر برگردند؛ چراکه بالین هر جا که با مردم در ارتباط است، باید در حوزه سلامت باشد و این یک قانون است و همه باید تابع قانون باشند. وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هرکسی که در کشور تریبونی دارد، زحمات شما روان‌پزشکان را زیاد نکند و اعصاب مردم را تحت‌تأثیر قرار ندهد، تهمت نزنند، اضطراب را تحمیل نکنند و اگر آبی برای شما نمی‌آورند، کوزه را هم نشکنند تا شاهد کاهش اختلالات روان‌پزشکی باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016