جمعه 12 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

وزارت امور خارجه: تمدید تحریم‌ها توسط آمریکا خلاف برجام است

369730B6-84DE-44C3-B3D7-4FDE0618F0D2_w987_r1_s.jpg
رادیو فردا: وزارت امور خارجه ایران، تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا را «خلاف» توافق هسته‌ای توصیف کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، جمعه ۱۲ آذر گفت که «دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود».

سنای آمریکا، شامگاه پنجشنبه ۱۱ آذر با ۹۹ رای موافق و بدون حتی یک رای مخالف، تحریم‌های این کشور علیه ایران را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

پیشتر، مجلس نمایندگان آمریکا نیز این طرح را با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها یک رای مخالف، تصویب کرده بود.

بدین ترتیب، مشخص است که هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا بر سر تمدید تحریم‌های ایران اتفاق نظر دارند.

قانون تحریم ایران اکنون برای اجرایی شدن تنها منتظر امضای رئیس جمهور آمریکاست.

پیش از این، رهبر و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سخنان جداگانه‌ای، تمدید تحریم‌های ایران را «نقض» برجام یا توافق هسته‌ای دانسته بودند.

علی خامنه‌ای گفته بود که اگر این قانون «اجرایی و عملیاتی شود، قطعا نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتما در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدجواد ظریف هم خردادماه در مجلس شورای اسلامی گفته بود که دولت ایران به دولت آمریکا «تذکر» داده که تمدید تحریم‌ها «مغایر با برجام است».

اکنون نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا «در برجام پذیرفته است که با استفاده از کلیه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری نماید».

با این حال گزارش‌ها حاکی از این است که رئیس جمهور آمریکا هم این طرح را امضا می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از «دموکرات‌های موافق برجام» گزارش داده که تمدید قانون تحریم‌ها نقض برجام «نیست» بلکه ادامه تحریم‌هایی خواهد بود که سال‌هاست اجرا می‌شود.

اعتبار قانون فعلی تحریم‌های ایران روز ۱۱ دی به پایان می‌رسد. این قانون از سال ۱۹۹۶ و در دولت بیل کلینتون اجرایی شد و بر اساس آن، سرمایه‌گذاری بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنایع ایران به ویژه در صنایع انرژی ممنوع است.

کنگره آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۶ به تمدید ۱۰ ساله این تحریم‌ها رای داده بود و با رای اخیر، کنگره این قانون را تا سال ۲۰۲۶ تمدید کرده است.

هوشنگ امیراحمدی،استاد دانشگاه و رئیس شورای ایرانی-آمریکایی،به رادیو فردا گفت این قانون در زمان کلینتون اجرایی شد و آن زمان بحثی در مورد برنامه هسته‌ای ایران نبود...تجدید این قانون نه برجام را نقض می کند و نه ربطی به تحریم های ثانویه مربوط به برنامه هسته ای دارد که آمریکا آنها را برداشته است.»

در ادامه واکنش‌ها در ایران، محمدرضا تابش، از رهبران فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس گفته که ۱۴۵ نماینده «طرح دوفوریتی مقابله با تمدید تحریم‌ها» را تهیه کرده‌اند.

به گفته آقای تابش، در این طرح خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در ایران ممنوع می‌شود.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به خبرگزاری تسنیم گفته که «ایران در برابر نقض برجام بسته‌های عملیاتی طراحی کرده که متناسب زمان آنها را اجرایی می‌کند».

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس هم گفته که مجلس شورای اسلامی «با استفاده از ابزار خود به سیاست‌های استکباری آمریکا پاسخ قاطع می‌دهد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016