سه شنبه 16 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نشست مطبوعاتی علی لاریجانی: اختلافات میان قوا، تند نیست، حساب ها به نام رئیس قوه قضاییه نیست


علی لاریجانی

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره پرونده بابک زنجانی، گفت: اگر او همکاری می‌کرد به این روز نمی‌افتاد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در اولین نشست خبری در دوران مجلس دهم در رابطه با وضعیت پرونده بابک زنجانی و روشن شدن ابعاد آن، گفت: اینکه گفته می‌شود تاحدودی ابعاد پرونده روشن نیست، من بعید می‌دانم که اینطور باشد. سیر بررسی‌های حقوقی در سیستم حقوقی ما مقداری زمان‌بر است. به هر حال این مسأله زمان می‌برد و باید از خودشان دفاع کنند. این با توجه به روند کار، امر غیرمترقبه‌ای نیست.

او ادامه داد: ابعاد این مسأله تا حد زیادی روشن شده، می‌ماند یک مسأله که آیا این پول با این روش برمی‌گردد یا نه! اگر همکاری می‌کرد که به این روز نمی‌افتاد، باید همکاری می‌کرد، نکرد و این شد.

رئیس مجلس تأکید کرد: نظام که نمی‌تواند معطل بماند. مجال‌های مختلفی هم دادند که ایشان بتواند برگرداند. ایشان هم حرف‌هایی زد ولی به هر حال از پس کار برنیامد. دیروز دیدم که باز هم به وی فرصت‌هایی دادند که اصلاح کند و تخفیف‌هایی داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مرحوم مدرس تحول بنیادین در سرنوشت کشور ایجاد کرد به سالروز روز دانشجو اظهار کرد: باید از نقش ممتاز دانشجویان و تاثیر آنها در کشور حمایت کرد و امیدواریم سلوک سیاسی دانشجویان همچنان ادامه پیدا کند.

وی افزود: معمولا بخاطر شهادت مرحوم مدرس و روز مجلس جلسه ای با دوستان رسانه ای دارم که امروز مصادف با روز دانشجو یعنی ۱۶ آذر روز ممتازی در تاریخ کشور شده است.

وی مدرس را شخصیت تاثیرگذاری در تاریخ ایران دانست و گفت: روز دانشجو نیز روز مهمی در تحولات دانشگاهی و حرکت مبارزاتی ملت ایران محسوب می شود.

لاریجانی افزود: مرحوم مدرس به عنوان یک شاخص در نظر گرفته می‌شود که تحولاتی را در دوران خود به وجود آورد. مرحوم مدرس با ایستادگی در مجلس تحول بنیادین را در سرنوشت کشور ایجاد کرد که پایه گذار نظام مبتنی بر تفکر پارلمانی شد.

رئیس مجلس گفت: مرحوم مدرس اصرار داشت همه تصمیمات مهم کشور در درون مجلس گرفته شود که این فکر در طراحی نظام جمهوری اسلامی استفاده شد. همچنین آن زمان بحثی درباره پنج مجتهد تراز اول بود که این موضوع در نظام جمهوری اسلامی به صورت شورای نگهبان تعریف شد. همچنین نظر ایشان درباره جایگاه مجلس در امورات کشور نیز در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرد.

وی تاکید کرد: شهید مدرس فرد تاثیر گذاری بود که باید همیشه به روح پرفتوح ایشان تعظیم کرد.

رئیس مجلس با اشاره به سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر حادثه و مقطع تاریخی نبود بلکه شروعی بود که جریان دانشگاهی با بیداری نسبت به سرنوشت کشور را رقم زد و با خودگذشتگی در مقابل استبداد و سلطه آمریکا ایستاد. فریاد دانشجویان در دانشگاه شروعی برای مبارزه اصلی بود که بعدها گسترش پیدا کرد و در طول شرایط بحرانی همچون پیروزی انقلاب دانشجویان و دانشگاهیان حضور داشتند و امروز نیز با گسترش دانشگاه در کشورمان زمینه های رشد فکری برای جامعه به وجود آمده است.

لاریجانی اضافه کرد: این نقش همچنان ممتاز است و باید از آن حمایت کرد. لذا به همه دانشجویان و اساتید این روز را تبریک می گویم و امیدوارم همچنان سلوک سیاسی ادامه پیدا کند.

درباره بودجه ۹۶ براساس برنامه ششم توسعه تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال ۹۶ و اینکه آیا این بودجه براساس برنامه ششم توسعه یا برنامه پنجم توسعه تصویب خواهد شد گفت: تلاش ما این است که برنامه ششم توسعه در روزهای آینده وارد صحن مجلس و در مورد آن تصمیم گیری شود. قرارمان این است که کمیسیون تلفیق در این هفته با جلسات صبح و بعدازظهر و شب این مسأله را به نتیجه برساند. اگر اینطور باشد علی‌القاعده می‌رسیم؛ به علاوه تا روند بررسی بودجه طی شود که ابتدا زمانی است که نماینده‌ها پیشنهاداتشان را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند و بعد هم کمیسیون تلفیق سه هفته زمان دارد.

با آملی لاریجانی صحبت داشته‌ام

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید که در روزهای اخیر شاهد اختلاف نظری بین قوه قضائیه و مجلس بودیم، آیا جدا از اینکه رئیس قوه مقننه هستید، صحبت جداگانه‌ای با آیت الله آملی لاریجانی داشتید و یا تذکری داده‌اید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: حتما صحبت داشته‌ام، اما فضا به این تندی که شما گفتید نیست. فضا را آنقدر تیره و تار نمی بینیم بخصوص در شرایط فعلی که مصافی در صحنه بین المللی داریم و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داریم ذهن همه ما را مشغول کرده، حتما اولویت ما اینگونه درگیری‌ها نیست. توصیه ما هم در مجلس و هم در قوه قضائیه این است که فضا را سهل کنید؛ چون باید اولویت بندی برای مسائل کشور داشته باشیم و تلاشمان همین بوده و گفت‌وگوهایی نیز صورت گرفته که به آرامشی برسند.

لاریجانی ادامه داد: شرایط را باید برای کارهای اساسی تر قرار دهیم.

از دولت جدید یمن حمایت می‌کنیم

در ادامه خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید، با توجه به روی کارآمدن دولت جدید در یمن برای انصارالله شاهد دولت دیگری به ریاست منصور هادی مورد حمایت عربستان هستیم. آیا جمهوری اسلامی دولت یمن را به رسمیت می شناسد و حمایت های مالی و سیاسی خواهد کرد؟

لاریجانی در پاسخ گفت: دولت جدید تشکیل شده در یمن فقط مربوط به حوثی‌ها نیست و احزاب دیگری همچون حزب علی عبدالله صالح هستند که نقش جدی دارند. به نظر می‌رسد آنها از مشروعیت و مقبولیتی برخوردار هستند؛ به اضافه اینکه منصور هادی با رفتاری که در حمایت از بمباران‌های کشور توسط سعودی کرد، پایگاه مردمی خود را از دست داد. لذا جایگاهی است که مردم به آن تمسک کرده‌اند و ما به رای مردم اعتماد داریم که این مسیر می تواند موفق باشد.

وی ادامه داد: اما این که مساله یمن با تاسیس این دولت حل می‌شود بعید می‌دانم. موضوع یمن به خاطر رفتار گستاخانه و غیر قانونی توسط سعودی‌ها به هم ریخته شده و مشکلات اقتصادی و نظامی و سیاسی زیادی دارد. بنابراین این به هم ریختگی در کل منطقه وجود دارد یک وجه آن در یمن است

به گفته وی، عوامل محرک و مزاحم در منطقه که باعث ایجاد مشکلات تروریستی در منطقه شده است که گوشه‌ای از آن را در یمن در برگرفته است. لذا بعید است این مشکل به سادگی حل شود، البته یک سنگر برای حل مساله است. امیدواریم این دولت بتواند موفق باشد و ما هم حمایت می کنیم که توفیقاتی برای حل مشکلات مردم یمن به دست آورده و گام های اساسی بردارند.

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید با توجه به تصمیمات سنا و کنگره آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های ایران مقامات کشورمان و رئیس جمهور بر اجرای مصوبه مجلس تاکید داشتند. شما روز گذشته به موضوع تشکیل شورای هسته‌ای اشاره کردید، آیا منظور از این شورای هسته‌ای کمیته نظارت بر اجرای برجام و یا شورای دیگری است؟

به گزارش ایسنا لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه لغو برجام توسط آمریکا می‌تواند موجب ایجاد شکاف بین آمریکا و ۱+۵ شود گفت: این که این دسته بندی را به وجود می‌آوریم تا حدی بستگی به رفتار ما هم دارد. این موضوعی است که باید با حوصله رسیدگی شود، ولی چندین راهکار وجود دارد.

او در مورد مواضع چین نیز خاطرنشان کرد:‌ وزیر خارجه چین در سفر آقای ظریف اظهار نظر روشنی کرد و روس‌ها هم با ما همکاری دارند. از طرف دیگر توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک توافق بین‌المللی است و درشورای امنیت سازمان ملل تصویب شده است. چیزی نیست که بین دو کشور باشد و به این صورت بهم بخورد،‌ دیگرانی هم هستند و ساز و کارهایی وجود دارد که مزاحم آنها خواهد شد.

رئیس مجلس به خبرنگار دیگری که در رابطه با وضعیت معیشت مردم و اقدامات دولت در تصویب برجام سوالی را مطرح کرد گفت: دغدغه شما درست است و دغدغه‌ی اصلی ما باید مسائل اقتصادی باشد، اما همانطور که گفتم موانعی وجود دارد که باید تک تک برداشته شود، ما تلاش می‌کنیم همه همت‌ها به سمت تولید داخلی برود، بحث برجام هم این بود که زمینه‌هایی برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم کند.

خبرنگار دیگری در رابطه با شفافیت علت لغو برخی از استیضاح‌ها توسط رئیس مجلس را مورد پرسش قرار داد که لاریجانی گفت:‌ استیضاح به معنی واضح کردن یک موضوع است. به همین دلیل هم ابتدا به کمیسیون می‌رود و کمیسیون‌ها نظرشان را می‌دهند. اگر به نتیجه برسید بحث استیضاح در آنجا تمام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی از وقت‌ها استیضاح در این مسیر تمام می‌شود و بعضی از وقت‌ها تمام نمی‌شود، در مورد اخیر چون خود دولت تغییراتی را داد استیضاح مطرح نشد، این مساله ساز و کار دارد چیز پنهانی در آن وجود ندارد؛‌ در حال حاضر هم در مورد استیضاحی که این روزها مطرح می‌شود هم وقت زیادی از دولت باقی نمانده و اگر شرایط دیگری بود مطرح می‌شد. اما در این شرایط هم مطرح می‌شود. من نمی‌دانم مقصود شما از غیر شفاف چیست؟ کسی که استیضاح می‌کند باید مهارتش را به طور شفاف بگوید. چون در غیر این صورت استیضاح مطرح نمی‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سوال دیگری که از رئیس مجلس مطرح شد؛ این بود که آیا برجام تفسیر و تعبیری است که خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی نوشته‌اند یا رسانه‌های ایرانی برجام را تعبیر و تفسیر می‌کنند. لاریجانی در پاسخ به این سوال متذکر شد: اگر بعضی جاها با دقت بیشتری نوشته می‌شد تفسیرهای متنوع پیدا نمی‌کرد. در هر توافقی باید به فکر زمان اختلافش هم باشیم.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری در رابطه با دلایل عدم تشکیل فراکسیون ولایت سوال پرسید و گفت: برخی این مساله را مطرح می‌کنند که در مجلس و از سوی شخص رئیس مجلس اراده ای وجود دارد که فراکسیون ولایت شکل نگیرد؛‌ لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: در مجلس دو فراکسیون سیاسی وجود دارد و بقیه فراکسیون‌ها تخصصی هستند. درست است که تشکیل فراکسیون ولایت با تاخیر صورت می‌گیرد اما در حال کار هستند. اختلاف بر سر فراکسیون اکثریت زیاد است. بحث‌هایی هم برای ساماندهی این فراکسیون‌ در روزهای آینده مطرح می‌شود. من نمی‌توانم این را تایید کنم که اراده ای وجود دارد، ما نباید نیت خوانی کنیم.

لاریجانی متذکر شد: از قبل هم اختلاف نظرهایی داشتند اما این به این معنی نیست که کنار هم ننشینند.

او در پاسخ به این پرسش که بعضی‌ها می‌گویند رئیس مجلس در این زمینه کم کاری می‌کنند گفت: نمی‌دانم استناد آنها به چیست؟ در هر حال این پدیده عجیب نیست و تنوع فکری است و باید یه مقدار با تامل پیش رفت. مهم این است که بتوانیم یکدیگر را درک کنیم.

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری در رابطه با انجام تبادلات بین دو کشور با پول ملی این مساله را تایید کرد و گفت: ما مشکلی با این مساله نداریم.

خبرنگاری دیگر نیز سوالی را در رابطه با وضعیت فلسطین در منطقه مطرح کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: رژیم صهیونیستی بیشترین استفاده را از شرایط به هم ریختگی منطقه می‌برد. متاسفانه برخی از کشورهای منطقه هم در این مسیر کار می‌کنند. در شرایط فعلی، شرایط برای پیگیری آرمان‌های مردم فلسطین سخت شده است. ما قطعا موضوع فلسطین را در کنفرانس‌ها پیگیری می‌کنیم.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: مناقشات سرانجام بهتری پیدا کند و مذاکرات دنبال شود. ما مثل گذشته حمایت می‌کنیم اما دیگران را هم باید همراه کرد. شرایط نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده و آرام آرام به مسیر بهتری می‌رود.

خبرنگار دیگری نیز در رابطه با لغو سخنرانی رئیس مجلس در مجلس دهم و سخنرانی آزادانه نواب رئیس مجلس نهم سوالی را مطرح کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم در این دوره جدید هیچ کدام به اندازه من لنگه کفش و مهر خورده باشند؛ نسبت به گذشته شرایط آرام‌تری داریم.

قوه قضاییه در مورد املاک شهرداری در حال پیگیری است

او ادامه داد: یک جا این کار درست نبود و می‌توانست راه معقول‌تری داشته باشد. من مثل شما این حس را ندارم که توطئه شده باشد؛ ممکن است سیاسیون از این مساله استفاده کنند. در مورد مساله‌ی فساد هم بیرقی افراشته شده؛ در مورد حقوق‌های نجومی وظیفه ما این بود که پیگیری کنیم. حتی اگر یک نفر هم تخلف کند مهم است و باید جلوی مدیر متخلف گرفته شود. در مورد املاک شهرداری هم قوه قضاییه در حال پیگیری است.

رئیس مجلس متذکر شد: کار حکومت این است که باید خارج از دسته بندی های سیاسی این موضوعات را دنبال کنیم. بیرق گرفتن برای این قضیه معلوم نیست دردی را دوا کند ولی حساس بودن مهم است. دانشجوها هم اگر حساس هستند قضیه باید محترم باشد. همه باید برای رفع نگرانی حساس باشند. ما به دنبال این هستیم که اگر فشاری پیدا کردیم از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تداوم رکود و بحران اشتغال در کشور، گفت: ابتدا باید تصویر روشن‌تری از فضای اقتصادی کشور را در نظر بگیریم و توقعات را متناسب با آن طرح کنیم؛ ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری و حقوق و مزایا می‌شود که نمی‌توان آن را حذف کرد. یک هزار میلیارد تومان از بودجه کشور می‌ماند برای فعالیت‌های عمرانی که همین میزان اندک علت عدم ورود به فعالیت‌های عمرانی و تداوم رکود است؛ اگر راه ‌حل دیگری وجود دارد باید ارائه شود؛ چه می‌شود کرد؟

لاریجانی گفت: اولین کار عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که بر مبنای رونق تولید و سرعت و تسهیل صادرات قرار دارد. یکی از کارهایی که می‌شد انجام داد این بود که کارهای عمرانی کشور را که دولت مستمراً بودجه آن را حمل می‌کند، به مردم بدهیم که در این صورت نقدینگی از کشور جمع می‌شد.

رئیس مجلس شورای با تأکید بر اینکه دولت باید در زمینه واگذاری کارهای عمرانی به مردم سریع‌تر عمل می‌کرد، گفت:‌ تا دولت دستورالعمل‌ها را صادر کرده و ابلاغ کند، طول کشید؛ در حقیقت تصمیم‌گیری درباره واگذاری امور عمرانی به مردم صورت گرفته بود، اما باید سریع‌تر اجرا می‌شد.

او بر لزوم شناسایی و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه بنگاه‌های کوچک تصریح کرد و با اشاره به راه‌اندازی ستادی با نظر رهبری در این‌باره که مقرر می‌کرد ۷ الی ۸ هزار بنگاه‌ اقتصادی مجدداً راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: این تصمیم درستی بود و ما هم در مجلس به آن کمک کردیم، اما بانک‌ها هنوز اعتبارات لازم را اختصاص نداده‌اند.

لاریجانی با اشاره به تصویب قوانینی همچون قانون رفع موانع تولید در مجلس جهت فراهم‌سازی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور با هدف رفع رکود و حل بحران اشتغال گفت:‌ گفت‌وگوهایی نیز صورت گرفته که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز صورت گیرد. ممکن است ایراد شما این باشد که دولت باید با سرعت بیشتری کار می‌کرد؛ من نفی نمی‌کنم که دولت باید سرعت بیشتری به‌خرج دهد و تلاش ما هم در بررسی برنامه ششم توسعه همین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به ضرورت توجه به حوزه معادن اکتشاف‌نشده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته در لایحه برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: درباره مشارکت بخش خصوصی نیز در برنامه ششم مواد خوبی به تصویب رسیده است، همچنین در حوزه آب و ارتباط بین دانشگاه و صنعت.

رئیس مجلس در پاسخ گفت: منظور همان شورای نظارت بر برجام است. ما هنوز تأکید داریم که قانون مصوب مجلس به خصوص در بند هفت شرایط مقابله با این موارد را پیش‌بینی کرده لذا خلاء تصمیم‌گیری از لحاظ تحریم‌ها نداریم. اینکه این سازوکارها چه زمان و چگونه انجام شود در آن شورا باید بررسی کرد.

لاریجانی ادامه داد: اما ذهن شما را به این مسأله متمرکز می‌کنم که کاری که آمریکایی‌ها انجام دادند یک مکاری است. آنها می‌خواهند چکشی بر سر این ملت داشته باشند تا هر وقت لازم بود از آن استفاده کنند. ما نمی‌توانیم این چکش را تحمل کنیم، بنابراین روی این موضوع فکر می‌شود و این شورا تصمیم‌گیری می‌کند.

خبرنگار صداوسیما همچنین از رئییس مجلس پرسید: با توجه به گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق‌های غیرمتعارف و اینکه قرار است پول‌های گرفته شده پس داده شود آیا به نظر شما پس دادن این دریافتی‌ها کافی است یا اینکه باید اقدام دیگری انجام شود؟

لاریجانی در پاسخ گفت: در این رابطه دو سه سنخ کار لازم است. در وهله اول باید جلوی این کار گرفته شود که پیشنهاد قانونی در مجلس مطرح شد اما چون به دلیل تصور وجود ایراداتی رأی نیاورد اکنون پیشنهاد دیگری در مجلس مطرح است. بخش دیگر مربوط به شناسایی افرادی بود که این وجوه دریافتی و حقوق‌های نجومی را دریافت کردند که این کار را دیوان محاسبات انجام داد و این بررسی را در همه بخش‌های کشور یعنی دولت، قوه قضائیه، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای مسلح و حتی دستگاه‌های زیر نظر رهبری انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه گزارش دیوان محاسبات گزارش کاملی بود، گفت: طبق این گزارش از بین حدود ۹۷ هزار مدیر در کشور حدود ۳۹۸ نفر خارج از عرف وجوه دریافت کردند. اول باید معلوم می‌شد که با چه وضعیتی روبرو هستیم. گام بعدی این بود که این افراد دو قسمت هستند. یک قسمت آنهایی هستند که در صورت ظاهری قانونی این حقوق‌ها را گرفته‌اند که باید این حقوق‌ها را برگردانند و دیوان محاسبات می‌تواند این کار را بکند و این کار را کرد و چند نفری باقی ماندند. از این‌رو به نظرم دیوان محاسبات موفق بود آن پولی که از بیت‌المال خلاف ضوابط رفته را برگرداند.

لاریجانی افزود: برای بقیه نیز دیوان محاسبات بر حسب سازوکارش پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اکنون باید به تخلفات افراد متخلف رسیدگی شود که برخی پرونده‌ها انجام شده و برخی در حال رسیدگی است.

خبرنگاری گفت که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان بخشی از مشکلات فعلی در برجام را ناشی از عجله در مذاکرات هسته‌ای دانستند، دلیل این عجله چه بود؟ آیا تیم هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ برای پایان سریع‌تر مذاکرات تحت فشار بود یا در داخل فشارهایی بر مذاکره‌کنندگان وجود داشت؟ راهکار را شما در شرایط فعلی چه می‌دانید؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: در مسیر مذاکرات اینطور نیست که حتماً مذاکره انجام شود و باید زمان‌هایی گذاشته شود. در این مذاکرات زمان‌ها به موقع گذاشته نمی‌شد و به همین دلیل مجبور بودند در هر نشستی که می‌گذارند یک گام جلو روند. خیلی از مواقع هم به بن‌بست‌هایی رسیدند یا مسیر اشکال داشت و در شورای هسته‌ای بحث می‌شد و بعد اصلاح مسیر می‌شد و رفع می‌شد. ولی در کل اگر ساماندهی بیشتری بود و فرصت و مجال بیشتری در این قضیه وجود داشت می‌توانست سازوکار بهتری داشته باشد. اینکه این پروژه ظرف یک سال و نیم جمع شد کار ساده‌ای نبود چرا که ابعاد ناشی از این موضوع که ۱۰-۱۲ سال درگیر بوده باید زمانی حل می‌شد. لذا اگر زمان چهار، پنج ساله بود بهتر می‌شد تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: تلاش این آقایان این بود که زودتر به نتیجه برسند تا شرایط را تغییر دهند، به همین دلیل برخی ابهامات در برجام است. در همان زمان که بررسی می‌شد این نکات مورد اشاره بود که اینها ممکن است محل تفسیرهای متنوعی شود. مثل همین موضوع که اکنون که محل نزاع است یعنی اقدامی که کنگره و مجلس نمایندگان و سنا در تمدید تحریم‌ها انجام دادند نقض برجام محسوب می‌شود.

وی افزود: آن زمان یادم است که در مذاکراتی که انجام می‌دادند بحث بود که اگر این قانون تمام شود و آمریکایی‌ها بخواهند تمدید کنند به معنای نقض برجام است. هیأت آمریکایی این را قبول نمی‌کرد و مخالف بودند و می‌گفتند این امتداد قانون قبلی است و قانون جدید تلقی نمی‌شود. حال اینکه تمدید این تحریم به معنای قانون جدید محسوب می‌شود.

لاریجانی افزود: همان زمان یادم است که آقای ظریف به نقل از کری گفت که حق با ایرانی‌هاست و این موضوع نقض برجام است. نظرات برخی از اروپاییها هم متفاوت است و تفاسیر مختلفی دارند. پس این ابهام است و باید به صراحت در برجام ذکر می‌شد. این موضوع محل تفسیر متنوعی است. ما می‌گوییم خلاف برجام است و آنها می‌گویند که ادامه مصوبه قبلی است و نقض برجام نیست. لذا اگر فرصت بیشتری وجود داشت این تنازعات به وجود نمی‌آمد.

رئیس مجلس در مورد راهکار این موضوع‌، گفت: در خود برجام راهکاری است که اگر یکی از طرفین مذاکره‌کننده برجام را نقض کرد به شورای کارشناسی می‌تواند اعتراض کند بعد به شورای امنیت فرستاده شود. راه‌های دیگری نیز وجود دارد ولی به طور کلی تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا کار ایذایی است و حرف‌های حاشیه‌ای هم زده شده است. ممکن است از این چالش‌ها داشته باشیم. ما باید راه‌های دیگری غیر از مسیر موجود پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید گفته شده در صورت نقض برجام واکنش جمهوری اسلامی ایران قاطع و شدید خواهد بود. این قاطع و شدید بودن به چه معناست و آیا گزینه‌های جدیدی روی میز است. سخنگوی کاخ سفید گفته که این تحریم‌ها به خاطر برنامه موشکی ایران و مسائل منطقه در حمایت از سوریه، لبنان و فلسطین است. آیا با این اوصاف شاهد تنش زیادی در آینده بین ایران و آمریکا خواهیم بود؟

لاریجانی در پاسخ گفت: نمی‌توان قضاوت روشنی داشت؛ چون این رفتار موذیانه هنوز به ترامپ نرسیده و آقای فعلی انجام داده و به ریش او از قبل می‌بندند. بنابراین نمی‌توان درباره آینده قضاوت کرد.

وی افزود: رئیس جمهور بعدی آمریکا موضوعات متنوعی در سطح بین‌الملل همچون چین، سرمایه‌گذاری منطقه‌ای، ناتو، امنیت منطقه، رابطه با مکزیک و آمریکا و مسائل داخلی این کشور مطرح کرده و نظرات متنوعی داشته است. ضمناً درباره موضوع هسته‌ای نیز توافق ایران با آمریکایی‌ها را بد خوانده چون معتقد است ایران سر آمریکایی‌ها کلاه گذاشته است. اما اینکه می‌خواهد چطور در آینده رفتار کند معلوم نیست.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ترامپ در مورد مسائل منطقه عاقلانه‌تر حرف زده، گفته دلیلی ندارد آمریکا ۶۰۰۰ میلیارد در منطقه خرج کند و ۵۰۰۰ آمریکایی کشته شوند و حاصل آن معلوم نباشد یا در مورد داعش حرف روشنی زده که از این لحاظ عقلش بیشتر از فعلی‌هاست. حال اینکه در آینده بخواهند این حرف‌ها را عمل کنند معلوم نیست چون با یک تیم مواجه هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه در مسأله هسته‌ای راهکارهایی برای مقابله وجود دارد، گفت: در موضوع تمدید تحریم‌ها بحث ایذایی است. آنها چوبی را به عنوان چکش بلند کرده‌اند که این راه‌حل دارد. حرف‌هایی راجع به برنامه موشکی و نیروهای مسلح زدند اما ما تنها در موضوع هسته‌ای توافق کردیم. در قانون گفتیم دولت باید بنیه دفاعی را تقویت کند و در زمینه موشکی استعداد جمهوری اسلامی بالا رود. همچنین درباره پیشران‌ها نیز سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: ما در مسأله هسته‌ای حرف داریم که چرا آمریکایی‌ها خودشان را جلو انداخته و به داعش کمک می‌کنند. داشتن سلاح‌های مدرن در دست داعش چه توجیهی دارد. آمریکایی‌ها به آشفتگی در منطقه دامن می‌زنند حال اینکه ما در منطقه لنگرگاهی برای امنیت منطقه هستیم. به طوری که وقتی در عراق مشکل ایجاد می‌شود و داعش شهرها را گرفت چه کسی کمک کرد؟

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد مسأله مقاومت نیز وقتی اسرائیل لبنان را تهدید کرد ما حمایت کردیم. باید هم این کار را می‌کردیم. کشورهایی که خودشان را به خواب زدند باید پاسخ دهند. ما از سر احساس مسئولیت این کار را کردیم.

در ادامه خبرنگاری از لاریجانی درباره اینکه اگر آمریکا این قانون تمدید تحریم‌ها را نقض کند آیا ایران واکنشی خواهد داشت و اینکه این موضوع را از طریق هیأت رفع اختلاف پیگیری می‌کند سوالی پرسید که رئیس مجلس در پاسخ، گفت: ما به این هیأت رجوع می‌کنیم. در این رابطه مکانیسمی پیش روست البته باید در نهایت کمیته نظارت بر برجام تصمیم‌گیری کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: در مورد اینکه اگر آمریکا تحریم‌های مصوب را تعلیق کند ما چه واکنشی داریم دو بحث وجود دارد؛ اینکه تحریم‌ها تمدید شده نقض کامل برجام است. در مرحله بعدی اگر آمریکا آن را تعلیق کند کار منطقی‌تری انجام داده، اما اشکال باقی است. از این‌رو رفتار ایران می‌تواند متفاوت باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی از گسترش روابط ایران و آذربایجان و تأثیر آن در تأمین امنیت قفقاز، گفت: آذربایجان همسایه ماست و از این جهت هرگونه زمینه برای همکاری با این کشور در حوزه اقتصادی، سیاسی، ‌فرهنگی و علمی باید فراهم شود و بر همین اساس بنده آینده را خوب می‌دانم.

لاریجانی در خصوص ارزیابی از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، گفت: الان نمی‌توان قضاوت داشت، باید دید که رفتار در آینده چطور است و همه چیز بر اساس گفتار نیست و بر اساس کردار است. لذا باید ملاحظه کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با حساب‌های قوه قضاییه گفت: آن طور که وزیر اقتصاد بررسی و اعلام کرده و به من هم گفته است این است که بررسی شده و این حساب‌ها متعلق به قوه قضاییه است. این که کسی دنبال چیز دیگری می‌گردد، ما کاری به آن نداریم؛ مرجع وزیر اقتصاد است.

شهرداری از بودجه عمرانی‌اش برای مقابله با آلودگی هوا استفاده کند

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سوریه و راه‌حل آن، گفت: از ابتدا معتقد بودم موضوع سوریه، موضوع سیاسی است اما بعضی کشورها این حرف را نپذیرفتند و فکر کردند با کمک نظامی مشکل حل می‌شود. آنها وارد صحنه شدند و یک آشفتگی را به وجود آوردند. حال اینکه با گفت‌وگوی سیاسی مشکل سوریه حل می‌شود و هنوز هم اعتقاد دارم که راه‌حل سیاسی برای این کشور بهترین راهکار است و کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه کنند و به آن کمک نمایند.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که زمزمه‌هایی از کردستان عراق شنیده می‌شود که بعد از جنگ موصل به دنبال خودمختاری هستند، نظر شما چیست؟

رییس مجلس در پاسخ گفت: در این موضوع باید دولت عراق تصمیم‌گیری کند. اما ملت عراق باید توجه کنند که در نهایت تصمیم درست را بگیرند. از نظر ما باید تمامیت ارضی عراق حفظ شود ولی در نهایت تصمیم با عراق است و ما بر تمامیت ارضی عراق تأکید داریم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و لزوم تعیین تکلیف لایحه هوای پاک،‌ گفت: کار بررسی لایحه هوای پاک در مراحل نهایی است. بنده خودم دو جلسه گذاشتم و از مسئولان مربوطه دعوت کردم. آنها یک سری ملاحظاتی داشتند ولی به طور کلی در لایحه هوای پاک بسیاری از نگرانی‌ها رفع شده است؛ مثل اینکه کارخانه‌های آلاینده چطور از شهر خارج شده و سامان پیدا کنند و چگونه مشکل آلودگی هوا حل شود.

در دولت قبل تخلف شد

وی افزود: از طرف دیگر قانون فعلی علیرغم ضعف‌هایی وجود دارد. در دولت قبل باید دو میلیارد دلار از صندوق اختصاص می‌یافت که این اتفاق نیفتاد و تخلف شد. دولت فعلی نیز کمک‌هایی کرده اما یک سری مسائل دارد. البته خود شهرداری هم یک پای کار است. بودجه عمرانی شهرداری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که سال گذشته تخصیص هم پیدا کرد.

شهرداری تهران می‌تواند بخش مهمی از مسأله آلودگی هوا را حل کند

به گفته لاریجانی، لایحه هوای پاک در مراحل نهایی است و در برنامه توسعه نیز تصمیماتی گرفته شده و در بودجه ۹۶ نیز هم فکر می‌کنیم. اما شهرداری تهران بداند که بخش مهمی از مسأله آلودگی هوای تهران را می‌تواند از طریق بودجه عمرانی حل کند و تخفیفات لازم را بدهد؛ البته شهرداری برای مترو کار خوب و تشویق‌های اساسی کرده که امیدواریم بتواند در موضوع آلودگی هوا نیز کمک کند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: به طور کلی بودجه عمرانی کشور ضعیف است و در کشور کمبود داریم که امیدواریم رفع شود.

خبرنگاری از لاریجانی به عنوان آخرین سوال این نشست خبری پرسید: علیرغم توضیحات شما در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با حقوق‌های نجومی نکته سوال برانگیز این است که چرا رهبری چندی پیش با صراحت گلایه کردند که در ماجرای حقوق‌های نجومی ابهامات پاسخ داده نشده است. شما اشکال کار را در کجا می‌دانید.

رئیس مجلس در پاسخ گفت: سرعت عمل توقع حضرت آقا است. یک بار ایشان به من فرمودند باید پول‌های گزاف برگردانده شود که توقع درست و سنجیده‌ای است. در این رابطه در وهله اول ما باید می‌فهمیدیم در کجای کار قرار داریم چون در ابتدا رقم‌های متفاوتی در رسانه‌ها منتشر می‌شد و برخی تیری در تاریکی می‌انداختند و هر کسی موردی را مطرح می‌کرد و حتی در مراکز نظارتی نیز بحث شامل و کاملی وجود نداشت. پس اولین کار بررسی این موضوع بود که مشخص شد حدود ۴۰۰ نفر حقوق و تسهیلات زیاد گرفته‌اند که باید برگردانند.

وی ادامه داد: ظرف دو ماه گذشته دیوان محاسبات وقت گذاشت و گزارشی ارائه داد که بر مبنای آن ۳۷۰ نفر که حقوق نامتعارف گرفته بودند آنرا برگردانده‌اند و ۱۰، ۱۲ نفر مانده است که باید رسیدگی شود که باید پول‌ها را برگردانند.

وی در پایان گفت: توقع رهبری این بود که روال با سرعت بیشتری صورت گیرد تا پیگیری‌ها به اطلاع مردم برسد. دیوان محاسبات این کار را کرد و پیگیری‌های لازم را انجام داد. تا حد زیادی کار پیش رفته و فقط ۱۰، ۱۲ نفر مانده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016