شنبه 20 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس در سوریه را تصویب کرد

دبی-العربیه.نت، فارسی: مجمع عمومی سازمان ملل، عصر جمعه، قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره سوریه را با 122 رای موافق تصویب کرد. نماینده سوریه تلاش کرد به بهانه دلایل اجرایی، در مسیر تصویب این قطعنامه سنگ‌اندازی کند.
13 کشور نیز به این قطعنامه پیشنهادی که خواستار توقف فوری همه عملیات نظامی در سوریه و دادن امکان و اجازه عبور به کاروان‌های کمک‌های انسانی و پایان دادن به محاصره همه مناطق می‌شد، دادند. 36 کشور نیز از دادن رای خودداری کردند.
در آغاز جلسه، نماینده کانادا در سازمان ملل گفت: ذخایر مواد غذایی در حلب به پایان رسیده و مردم علف می‌خورند و در زباله‌ها برای یافتن چیزی برای خوردن جستجو می‌کنند. اگر اینک کاری نکنیم، حلب به مقبره‌ای بزرگ مبدل خواهد شد.

IMG_4731.JPG



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماینده کانادا خواستار توقف فوری حملات به شهروندان و بیمارستان‌ها شد و گفت: ساکنان حلب نیز حق حیات دارند. او از اینکه روش‌های نظامی‌گری از اولویت‌‌های انسانی پیشی گرفته ابراز تاسف کرد.
او درباره قطعنامه پیشنهادی درباره اوضاع انسانی در حلب، گفت: این پیشنهاد مشکلات سوریه را حل نمی‎کند، با اینحال یک گام مهم است. او از همه کشورهای جهان خواست اوضاع شهروندان سوریه را درک کنند.
تلاش نماینده سوریه برای سنگ‌اندازی
نماینده رژیم سوریه در سازمان ملل این قطعنامه پیشنهادی را رد کرد و هیات همراه او، به بهانه مشکلات اجرایی سعی کردند در مسیر تصویب این قطعنامه سنگ‌اندازی کنند.
بشار جعفری با انتقاد از عبارت "رژیم سوریه" برای اشاره به حکومت دمشق در متن پیشنهاد کانادا، گفت: تلاش برای بازی با نام سوریه راه به جایی نمی‌برد.
جعفری در پایان سخنانش از آمادگی رژیم اسد برای مشارکت در گفتگوهای سوری-سوری بدون پیش‌شرط خبر داد.
عبدالله المعلمی، نماینده پادشاهی سعودی در سازمان ملل نیز گفت: اگر چه سعودی به قطعنامه آتش‌بس در سوریه، رای مثبت می‌دهد، لیکن پادشاهی سعودی بر این باور است که حجم مشکلات شهروندان سوریه فراتر از این قطعنامه است و ما خواهان اجلاس فوری مجمع عمومی برای حمایت امنیت و صلح در سوریه هستیم.
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت روسیه به این قطعنامه رای منفی می‌دهد زیرا که اعتقاد دارد، این قطعنامه حامیان تروریسم در سوریه را تشویق و تنها بر روی انتقاد از رژیم اسد تمرکز دارد.
نماینده روسیه بر فعال کردن گفتگوهای سیاسی درباره سوریه و همکاری با واشنگتن برای یافتن راه حلی که همگان روی آن توافق کنند، تاکید کرد. او خواهان از سرگیری گفتگوهای سوری-سوری تحت نظارت بین‌المللی شد ولی گفت: مخالفان اسد از مشارکت در این گفتگوها سرباز می‌زنند.
از سوی دیگر، نماینده آمریکا با اعلام اینکه به این قطعنامه رای مثبت می‌دهد، گفت این پیشنهاد، یک پیشنهاد عالی نیست ولی در حال حاضر بهترین گزینه ممکن است.
سامنتا پاور توضیح داد: روسیه و رژیم اسد که به طرز شدیدی حلب را محاصره کرده و بمباران شهر را علیرغم به پایان رسیده اندوخته‌های ضروری، ادامه می‌دهند، باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. پاور ادامه داد: بسیاری از مردانی که از شهر حلب خارج شده‌اند، ناپدید شده و شاید کشته شده باشند.
قطعنامه پیشنهادی کانادا
قطعنامه پیشنهادی کانادا خواستار آتش‌بس فوری در سوریه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه است.
این قطعنامه که با 122 رای موافق در مجمع عمومی به تصویب رسید، یک قطعنامه غیرالزام‌آوری است که خواهان توقف فوری حملات به شهروندان و پایان دادن به محاصره همه شهرها است.
پیش از این روسیه و چین، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آتش‌بس 7 روزه را وتو کردند و بدین سان روسیه از آغاز بحران سوریه در مارس 2011، برای ششمین بار از حق وتو در این زمینه استفاده کرد.
روسیه پیش از این گفته بود، قطعنامه پیشنهادی کانادا به مجمع عمومی ، چیزی را در واقعیت موجود تغییر نمی‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016