شنبه 20 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مروری بر مواضع رئیس جمهور در ۱۶ آذر، حامد آئینه وند

حامد آئینه‌وند
اگرچه با اجرای احکام حبسهای طولانی مدت و شکنجه فعالان دانشجویی در زندان،این پیام را به بدنه جنبش دانشجویی فرستاده است که حاکمیت با آنان بدون تعارف خواهد بود و در صورت رویارویی با حکومت، ابدا به مسائلی چون رعایت قانون آئین دادرسی،محاکمه علنی، یا تناسب جرم با مجازات و مسائلی از این دست نباید فکر کنند یا دلخوش باشند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مراسم 16 آذر و روز دانشجو که یاد آور به خون غلتیدن آن سه آذر اهورایی در سال 1332 در جریان اعتراض به سفر نیکسون،معاون رئیس جمهور وقت امریکا به تهران برای مشروعیت بخشی به دولت کودتا بود در تمامی سالهای پس از آن واقعه،گرامی داشته شده است و جنبش دانشجویی با تاسی از آن حرکت تاریخی تلاش کرده است خودش را همواره در سمت درست تاریخ تعریف کند. جنبش دانشجویی در ایران پس از انقلاب حوادث مختلفی را از سر گذرانده است. تا آنجا که زورش رسید در برابر انقلاب به اصطلاح فرهنگی مقاومت کرد. انقلابی که به جای پاکسازی عناصر ظاهرا نامطلوب دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو،دقیقا کار کردی متضاد داشت و کوشید تا دانشگاه را از هر نشانه فرزانگی و نخبگی پا ک کند. چه در میان اساتید و چه در میان دانشجویان، و عجبا که با این تلاش بی وقفه برای پاکسازی دانشگاه ها، از همان ابتدای انقلاب تا امروز،حاکمیت "استبداد دینی" نتوانسته صدای دانشگاه را خفه کند.

اگرچه با اجرای احکام حبسهای طولانی مدت و شکنجه فعالان دانشجویی در زندان،این پیام را به بدنه جنبش دانشجویی فرستاده است که حاکمیت با آنان بدون تعارف خواهد بود و در صورت رویارویی با حکومت، ابدا به مسائلی چون رعایت قانون آئین دادرسی،محاکمه علنی، یا تناسب جرم با مجازات و مسائلی از این دست نباید فکر کنند یا دلخوش باشند .اگرچه کتمان نباید کرد که هزینه های تحمیل شده بر جنبشس دانشجویی پس از کودتای88، دانشجویان را در مواجهه با حاکمیت دست به عصا کرده است اما حاکمیت آگاه است که این سکوت قبرستانی حاکم بر دانشگاهها معنایش رضایت دانشگاه از اعمال ورفتار حاکمیت نیست و دانشگاه به محض آنکه مجالی بیابد و فرصت سیاسی را مساعد برای رویارویی ارزیابی کند در مقابله با استبداد حاکم درنگ نخواهد کرد.

فریاد رفع حصر از رهبران جنبش سبز،که حسن رو حانی ناتوان از عمل به این وعده،تلاش کرد این فریاد را نشنیده بگیرد خود نشان روشنی از زنده بودن دانشگاه است.حسن روحانی پیام حضورش در دانشگاه تهران در روز دانشجو را به این بسنده کرد که بگوید هر چه در برجام انجام داده اند به خواست حضرت آقا بوده است و مسائلی از قبیل عجله در امضای برجام یا بی توجهی به جزئیات مفاد برجام،توسط دولتی که مامور و معذور اوامر حضرت آقا بوده است معنایی ندارد و با تکرار جملات آیت ا...خامنه ای در خصوص انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری که خیلی ها از سران کشورها ناراحتند و خیلی ها خوشحال اما جمهوری اسلامی تافته جدا بافته ای است و هیچ نگرانی در این خصوص ندارد تلاش کرد که نشان دهد پیش از آنکه نظر آقا به ایشان نزدیک بشود ایشان خودشان پیش قدم هستند برای آنکه نظر شان را به نظر ایشان نزدیک کنند.

بنابر این بدون تعارف باید گفت که جنبش دانشجویی و فعالان دانشجویی باید بدانند که اولویت دولت چیست و با دیدن این اولویتها، دامنه انتظاراتشان از دولت را باز تعریف کنند.روحانی باید یادآوری می کرد که امضای برجام نتیجه به بن بست رسیدن توهمات آیت ا... خامنه ای و رئیس جمهور محبوبشان محمود احمدی نژاد در عرصه سیاست خارجی است که ورودش به عرصه رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری آینده را نه با پیغامی محرمانه که از پشت بلند گو ممنوع کرد. اما به جای این یادآوری، با تکرار جمله غیر قابل باور نه خوشحالیم ونه ناراحت آیت ا... خامنه ای ،تلاش کرد نشان دهد که می تواند رئیس دفتر خوبی باشد و بهتر است که رهبری به ماند گار کردن او در پاستور، تا پیدا کردن جانشینی برای او فکر کند.حسن روحانی با این مشی و منشی که دارد نمی تواندبرای پیگیری مساله" حاکمیت قانون" نماینده خوبی باشد.او زیر فشارهایی که به دولتش وارد می شود به جای نزدیک کردن دولت به بدنه مردم،تلاش می کند خودش را به آیت ا.. خامنه ای نزدیک و نزدیک تر کند و عملا به اوامر ولایی ایشان در همه زمینه ها رسمیت ببخشد.

اما باید به حسن روحانی یاد آوری کرد که اگر می خواهد در این برهه حساس و تاریخی رئیس جمهوری باشد که نامش را در تاریخ ماندگار کند باید خودش را به جای نزدیک کردن به حضرت آقا به مردم نزدیک کند. به او باید یاد آوری کرد، آنان که تلاش کردند خودشان را به جای نزدیک کردن به مردم و صدای مردم در حاکمیت بودن،به آیت ا... خامنه ای نزدیک کنند عاقبت خوبی نیافتند. یا به حصر رسمی رفتند یا به حصر غیر رسمی. داستان سخنرانی هایی که "به فرموده" لغو می شوند و به نیروهای خود سر و فراقانونی منتسب می شود کوچکترین نشانه بی کفایتی دولتی است که قرار است مجری قانون و در پی حاکمیت قانون باشد.

سخنرانی هایی که ابتدا از مجاری قانونی در کشور مجوز می گیرند و در آستانه برگزاری توسط گروه های فشار یا خودسر یا فراقانونی لغو می شوند داستان مکرر دولت اعتدال به ریاست حسن رو حانی است، که در گرامیداشت روز دانشجو نیز تکرار شد دولتی که پس از کودتای 88 به قدرت رسید و درست مثل دولت محمد خاتمی وعده حاکمیت قانون داد اینک و در آستانه واپسین سال ریاست جمهوری،هرروز نمای جدیدی از عقب نشینی از "حاکمیت قانون" را به نمایش می گذارد.سریال لغو سخنرانیها و کنسرتها در کشور،منحصر به نیروهای منتقد جمهوری اسلامی اعم از چهره های احزابی چون مشارکت،مجاهدین انقلاب یا ملی مذهبی ها در شهرهایی چون مشهد و قم نیست،.پس از لغو سخنرانی مطهری نائب رئیس مجلس در مشهد ،سخنرانی فاطمه صادقی، نوه آیت ا... خلخالی، جلاد مشهوری که در جلد قاضی رفت و فاطمه هاشمی فرزند آرام و کم هیاهوی هاشمی رفسنجانی، و رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص در کاشان نیز لغو شد تا خود سرها نشان دهند که ایران به راستی سرایشان است. نکته جالب ماجرا اما اینجاست که فاطمه هاشمی خود عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه،نزدیکترین حزب به حسن رو حانی است. جریان حاکم در ایران امروز علاوه بر نشان دادن تیغ و درفش به جنبش دانشجویی، نویسندگان، فعالان صنفی معلمان و کارگران و.. در برابر کسانی ایستاده است که علی رغم وابستگی به ریشه های انقلاب،از تیشه زدن به آنان ابایی ندارد و بدان پیدا وپنهان افتخار می کند و با اتصاف کلمه مصلحت به لغو سخنرانیهای آنان، می کوشد این عمل غیر قانونی را موجه کند حتی اگر این کار را در برابر دختر ارشد آیت ا... هاشمی رفسنجانی انجام دهد،کسی که ریاست مجمعی را عهده دار است که مهمترین وظیفه اش همین تشخیص مصلحت نظام است.

حکومت جمهوری اسلامی و روحانیت مستقر در قدرت در ایران علاوه بر مخالفان قدرتمند وسرشناس داخلی و خارجی،مخالفانِ از یک حیث مهمتر هم دارد، فرزندان چهره های شاخص و مشهور نظام مثل فاطمه و فائزه هاشمی،امروز خود صدایی بلند در اعتراض به رویه های موجود در نظام دارند. فاطمه رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص،که کارنامه تحسین برانگیزی در خدمت رسانی به بیماران دارد صلاحیت اش برای نمایندگی مجلس دهم رد شد و فائزه که نماینده مجلس پنجم بود و مدتی را پس از کودتای 88 در زندان گذاراند چندی پیش در مصاحبه با حسین دهباشی به صراحت گفت که به آینده ای برای نظام امیدی ندارد.فاطمه دختر دوست داشتنی آیت ا... دیرتر از فائزه به میدان سخنرانیها آمده است اما حسن لغو سخنرانی اش در کاشان دست کم این است که صدایش را علیه استبداد حاکم بیشتر خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016