جمعه 26 آذر 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

از توقف توليد شش مدل خودرو تا حمايت شديد دلار از قيمت طلا در بازار تهران

تابناك: در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: واریز یارانه نقدی، مالیات برارزش افزوده از بیمه‌ها حذف می‌شود؟، نبض بازار آزاد ارز بیست و پنجم آذرماه، رویترز اظهارات وزیر کار را تکذیب کرد، دنبال پس‌گرفتن مخابرات نیستیم، نرخ دام زنده افزایش یافت و بازارهای بورس آمریکا به هم ریخت را در بر دارد.

B800049C-916A-4755-8523-15EDDDDEB004-249-00000024B37B0F1A_tmp.png



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یارانه نقدی به حساب سرپرستان واریز شد

هفتادمین مرحله یارانه نقدی ساعت 24 شب گذشته 25 آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد. مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه های گذشته 45 هزار و 500 تومان است. براساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از 74 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می کنند.

لهستان یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد

به نقل از رویترز، بزرگترین شرکت پالایشگاهی لهستان اعلام کرد که یک میلیون بشکه نفت سبک از شرکت ملی نفت ایران خریداری کرده است. شرکت پالایشگاهی دولتی PKN که معمولاً نفت خود را از روسیه خریداری می‌کند، اعلام کرد که نفت خریداری شده ایران به بندر «نفت‌پورت» در «دانسک» در ماه ژانویه ارسال می‌شود و سپس به پالایشگاه PKN در پلاک ارسال خواهد شد.

مالیات برارزش افزوده از بیمه‌ها حذف می‌شود؟

رییس کل بیمه مرکزی گفت: وزیر اقتصاد و دارایی مصمم است که موضوع حذف مالیات برارزش افزوده بیمه عملیاتی شود. به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصرهمتی، افزود: موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ها بزودی در لایحه مستقل مالیات بر ارزش افزوده در دولت مطرح می‌شود.

تولید شش سواری متوقف شد

آبان ماه امسال تولید شش مدل سواری در خودروسازان داخلی به صفر رسید. به گزارش ایسنا، در این مدت تولید ام‌وی‌ام ۵۳۰ با کاهش صد درصدی همراه بوده و از ۹۰۱ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰ ۴CYL دیگر محصول شرکت مدیران خودرو نیز صد درصد کاهش یافته و از ۱۷۰ دستگاه در آبان ۱۳۹۴ به صفر رسید. آبان ماه امسال تولید لندمارک گروه بهمن نیز صد درصد افت داشته و از یک دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. تولید لیفان ۸۲۰ شرکت کرمان موتور نیز با کاهش صد درصدی همراه بوده و از چهار دستگاه در آبان ۱۳۹۴ به صفر رسید. در این مدت تولید دو خودروی سواری شرکت سازه‌های خودرو دیار نیز متوقف شده است به‌گونه‌ای که تولید سابرینا و گریت‌وال M۴ به ترتیب از ۱۰ و ۱۱ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت.

واکنش رئیس صندوق توسعه ملی به برداشت ۳۳۰ میلیون دلاری برای پیش پرداخت به بوئینگ

احمد دوست حسینی رئیس صندوق توسعه ملی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص خبر برداشت 330 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: هنوز درخواستی در خصوص برداشت 330 میلیون برای قرارداد جدید وزارت راه با شرکت بوئینگ به دست ما نرسیده است. وی در پاسخ به این سوال که این اقدام قانونی هست یا خیر گفت: هنوز چیزی به دست ما نرسیده که بخواهیم در این باره اظهار نظر کنیم. ابتدا باید ببنیم چه نهادی برداشت از صندوق توسعه ملی را تصویب کرده و بعد از آن در مورد قانونی با قانونی نبودن آن اظهار نظر کنیم. رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: بنده هم درباره احتمال برداشت از صندوق توسعه ملی برای قرارداد بوئینگ شنیده‌ام اما هنوز چیزی به دستم نرسیده است.

رویترز اظهارات وزیر کار را تکذیب کرد

خبرگزاری رویترز در واکنش به اظهارات «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد «خرید هفت فروند هواپیمای ایرباس» و ورود آن‌ها به کشور ظرف چند ماه آینده، به نقل از منابع آگاه نوشته است که این هواپیماها اجاره‌ای هستند و قرار است در هواپیمایی آسمان فعالیت کنند. سخنگوی شرکت ایرباس هم گفته است که قرارداد فروش هواپیماهای این شرکت به ایران هنوز نهایی نشده و توافق مربوط به هفت فروند هواپیما با ایرباس ارتباط مستقیم ندارد. پیش از این رسانه‌های داخلی به نقل از آقای ربیعی نوشته بودند که به زودی هفت فروند هواپیمای ایرباس وارد ایران می‌شود.

دنبال پس‌گرفتن مخابرات نیستیم

محمود واعظی در حاشیه افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین المللی الکامپ در پاسخ به خبرنگاران درباره فسخ معامله فروش مخابرات گفت: موضوع مربوط به مساله مالی بین مخابرات و سازمان خصوصی سازی بوده است، اینکه کنسرسیوم خریدار سهام مخابرات، اقساط را پرداخت نکرده و سازمان خصوصی سازی بر مبنای مفاد قرارداد نسبت به فسخ آن اقدام کرده است. وی با تکذیب خبرهایی مبنی بر پیشنهاد دولت برای بازپس‌گیری مخابرات، اظهار کرد: من همیشه گفته ام که به دنبال بازپس گیری و بازگرداندن مخابرات به بدنه دولت نیستیم.

نرخ دام زنده افزایش یافت

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش نرخ دام زنده در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو شقه بدون دنبه تحت تاثیر نوسانات دام زنده 22 هزار و 500 الی 23 هزار و 500 تومان به مغازه دار و 36 تا 37 هزار تومان به مشتری عرضه می شود. وی دلایل افزایش قیمت دام زنده را به شرح زیر خواند و گفت: کمبود دام در میادین،خروج غیر قانونی دام به سبب افزایش نرخ دلار از مرزها و سردی هوا زمینه را برای افزایش قیمت دام زنده در بازار فراهم آورد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به پیش بینی وضعیت بازار طی روزهای آتی بیان کرد: اگر گوشت های وارداتی نتواند نیاز بازار را تامین نماید احتمال افزایش قیمت به دنبال تقاضا در بازار وجود دارد.

بازارهای بورس آمریکا به هم ریخت

فدرال‌رزرو تصمیم گرفت تا سال آینده طی سه مرحله نرخ بهره را در آمریکا افزایش دهد. در اعلامیه فدرال‌رزرو آمده است؛ با درنظر گرفتن شرایط بازار کار و تحولات اقتصادی و چشم‌اندازهای تورم، تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است. همچنین فدرال‌رزرو پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد سال آینده به 2.1 درصد برسد و نرخ رشد اقتصادی برای سال‌های 2018 و 2019 به ترتیب؛ 2 و 1.9 درصد باشد. بعد از افزایش نرخ بهره در آمریکا، قیمت طلا به کمترین میزان 10 ماه گذشته رسید، همچنین بازارهای بورس آسیا تحت تأثیر این افزایش قرار گرفت و تا حدودی نزولی شد. ارزش دلار افزایش یافت و بازارهای بورس آمریکا هم رنگ قرمز به خود دیدند. رویترز می‌نویسد؛ قیمت نفت بلافاصله بعد از افزایش نرخ بهره در آمریکا تا حدود 3 درصد کاهش یافت.

حمایت شدید دلار از قیمت طلا در بازار تهران

نرخ بهره آمریکا به دلیل آمارهای مثبتی که در خصوص بهبود وضعیت اشتغال ، نرخ تورم و رشد اقتصادی این کشور منتشر شد افزایش پیدا کرد. اما آنچه بیشتر بازار طلا را نگران کرده این است که از صحبت های جانت یلین رئیس فدرال رزرو اینگونه بر می آمد که افزایش نرخ بهره آمریکا در سال 2017 نیز تداوم خواهد داشت. به گزارش اقتصادنیوز، همزمان در بازار طلای تهران نیز از صبح روز پنج شنبه جریان قیمت ها کاهشی شد. قیمت سکه تمام که روز چهارشنبه به یک میلیون و 146 هزار تومان در ساعت پایانی معاملات نیز رسیده بود تا ظهر روز پنج شنبه بنا بر اعلام اتحادیه تا یک میلیون و 140 تومان پایین آمد. هر گرم طلای 18 عیار نیز به 112 هزار و 870 تومان رسید که اگر چه کاهشی بود اما مطابق انتظار پیش نرفت. نیم سکه نیز بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه همان 600 هزار تومان قیمت خورد. اما چرا طلا در بازار تهران با کاهش شدید قیمت رو به رو نشد. مهمترین دلیل آن افزایش قیمت دلار در بازار بود. قیمت دلار که ار روز چهارشنبه مسیر افزایشی را در پیش گرفته بود روز پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرد. در ساعت 2 بعد از ظهر صرافی ها هر دلار را روی تابلو 3960 تومان اعلام کردند. در همین حال قیمت کف بازار نیز در سطح 3950 و 3948 تومان تنظیم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016