یکشنبه 3 بهمن 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

تظاهرات گسترده بین‌المللی زنان علیه دونالد ترامپ

IMG_5574.JPG

دويچه وله فارسى: نخستین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری آمریکا، روز مخالفان او بود؛ روزی که صدها هزار نفر در کشورهای مختلف در اعتراض به موضع‌گیری‌های زن‌ستیزانه و خارجی‌ستیزانه او به خیابان‌ها رفتند.
همه چیز با یک گروه فیسبوکی کوچک آغاز شد که یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸ نوامبر) تشکیل شد تا "رژه‌ی زنان" علیه دونالد ترامپ را ترتیب دهد.
انگیزه این حرکت اعتراضی از یک سو سرخوردگی از این بود که باز هم یک زن موفق به ورود به کاخ سفید نشده بود و از سوی دیگر البته شوک‌شدن از اینکه دونالد ترامپ با وجود اظهارات سکسیستی و شاید هم دقیقا به‌خاطر این اظهارات به کاخ سفید راه می‌یافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مبتکران این رژه در شبکه‌های اجتماعی از زنان سراسر آمریکا خواسته بودند در اعتراض به موضع‌گیری‌های سکسیستی و نژادپرستانه ترامپ به خیابان‌ها بیابند.
نتیجه آن شد که در روز شنبه (۲۱ ژانویه/ ۲ بهمن) در واشینگتن، پایتخت آمریکا، شمار معترضان در خیابان به حدی بود که امکان حرکت تظاهرات‌کنندگان عملا وجود نداشت. مقامات محلی آماری در مورد شمار معترضان منتشر نکرده‌اند؛ رسانه‌های مختلف می‌گویند در واشینگتن ۶۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند.
این تعداد بیشتر از مجموع افرادی است که یک روز پیش از آن از مناطق مختلف برای شرکت در مراسم تحلیف ترامپ به پایتخت آمده بودند (۵۰۰ هزار نفر). بنا بر آماری که مبکتران طرح اعتراضی و رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، شمار تظاهرکنندگان در سراسر آمریکا بسیار بیشتر از یک میلیون نفر بوده است.
بنا بر آمار شرکت حمل‌ونقل واشینگتن (WMATA) تنها در پیش از ظهر شنبه ۲۷۵ هزار نفر در این شهر از مترو و اتوبوس استفاده کرده‌اند. این تعداد نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر از روز قبل – روز تحلیف – بوده است.

دریایی از کلاه‌های بافتنی صورتی‌رنگ

تظاهرات روز شنبه در واشینگتن کانون اعتراضی بین‌المللی علیه ترامپ بود که در مجموع ۶۰۰ تظاهرات در نقاط مختلف را در بر می‌گرفت. پلیس می‌گوید در لس‌آنجلس بیش از نیم میلیون نفر در تظاهرات شرکت کردند. به گفته‌ی یک سخنگوی پلیس، تظاهرات روز شنبه بزرگترین حرکت اعتراضی در این کلانشهر ایالت کالیفرنیا در ۳۰ سال گذشته بوده است.

تظاهرکنندگان آمریکایی زن کلاه‌های بافتنی صورتی‌رنگ را به عنوان نماد حضور خود انتخاب کرده بودند. از چند روز دیگر کلاه بافتنی صورتی در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شد. در میان معترضان مردانی هم بودند که به نشانه همبستگی با زنان کلا‌ه صورتی به سر گذاشته بودند.
اعتراض بین‌المللی ضد ترامپ روز شنبه از نیوزیلند و استرالیا آغاز شد. در لندن، بنا بر آمار برگزارکنندگان، حدود ۱۰۰ هزار معترض به خیابان‌ها آمدند. در برلین چند صد نفر در برابر سفارت ایالات متحده تجمع کردند. در پاریس، پراگ، آمستردام و بسیاری از شهرهای دیگر اروپایی هم تظاهرات ضد ترامپ برگزار شد.

مدونا: این نقطه آغاز انقلاب است
مایکل مور (کارگردان هالیوود)، شر (خواننده و بازیگر آمریکایی) و کیرستن استوارت (بازیگر هالیوود) از جمله چهره‌های سرشناسی بودند که تظاهرکنندگان را همراهی کردند. مدونا، خواننده‌ی نامی، هم با فریاد "این نقطه‌ی آغاز انقلاب است" از اعتراض‌ها پشتیبانی کرد.
اعتراض روز شنبه بسیار چشمگیر بود؛ اعتراضی که واکنشی قاطع به مواضع تاکنونی دونالد ترامپ برشمرده می‌شود. دهه‌ها بود که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا تا این حد انتخابات و جامعه‌ی آمریکا را به سمت دو قطبی‌شدن هدایت نکرده بودند.
این میلیاردر پوپولیست روز جمعه با شعار "اول آمریکا" به‌طور رسمی وارد کاخ سفید شد. یک روز بعد و در حالی که مخالفان او در خیابان‌ها مشغول اعتراض به او بودند، ترامپ از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار کرد.
رئیس جمهوری جدید ایالات متحده در این دیدار تأکید کرد که "هزار درصد" در کنار نهادهای امنیتی است. ترامپ مخالفت‌اش با این نهادها را ساخته و پرداخته‌ی رسانه‌ها برشمرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016