سه شنبه 5 بهمن 1395   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رونق بازار اتهام‌ و تهدید در مذاکرات صلح آستانه

دور اول مذاکرات صلح آستانه دستاورد قابل ملاحظه‌ای نداشت. نمایندگان دولت و اپوزیسیون سوریه به یکدیگر اتهام زدند و هر یک دیگری را مسئول نقض آتش‌بس معرفی کرد. تا پایان مذاکرات آستانه فرصت زیادی باقی نیست.

دویچه وله ـ در یکسو بشار جعفری ایستاده است و در سوی دیگر محمد علوش. جعفری سرپرستی گروهی را برعهده دارد که به نمایندگی از طرف دولت بشار اسد راهی پایتخت قزاقستان شده است و علوش رهبری اپوزیسیون و گروه‌های مخالف اسد را.

پس از تجمع اولیه و گرفتن عکس جمعی، دو گروه از هم فاصله گرفتند. گفتند که هنوز برای گفت‌وگو و مذاکره مستقیم شرایط مهیا نیست. بشار جعفری که نماینده دولت سوریه در سازمان ملل است و از سوی دولت این کشور مسئولیت هدایت بحث و مذاکرات صلح آستانه را برعهده دارد، در برابر دوربین خبرنگاران طرف مقابل را متهم به کارشکنی کرد. جعفری رسما اعلام کرده که اگر مذاکرات آن گونه که باید و شاید پیش نرفته، تقصیر و گناهش به گردن طرف مقابل است که جلوی هرگونه نزدیکی و توافق را سد کرده و به موازین دیپلماتیک پایبند نیست. جعفری حتی فراتر از این‌، گروه نمایندگان اپوزیسیون سوریه را گروه‌های مسلح و تروریستی خواند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرف مقابل هم که سرپرستی‌اش با محمد علوش، رهبر ائتلاف موسوم به جیش الاسلام است، نیز دولت بشار اسد و متحدانش را مسئول نقض آتش‌بس خواند. او دولت اسد را یک دولت تروریستی نامید و گفت که ما برای پایان دادن به خونریزی در سوریه "حاضریم تا پایان جهان هم پیش برویم".

محمد علوش دولت اسد را تهدید کرد که اگر مذاکرات صلح آستانه به شکست بیانجامد، گروه‌های مخالف بار دیگر با تمام نیرو به جنگ علیه دولت اسد ادامه خواهند داد.

بدیهی است که انتظار از مذاکراتی که یکسو طرف مقابل را "دولت تروریستی" سوریه معرفی می‌کند و گروه دیگر طرف مقابل خود را "نمایندگان گروه‌های مسلح و تروریستی"، نمی‌تواند امیدبخش باشد.

تهدیدها و اتهامات هر دو گروه چنان سنگین و بزرگ هستند که مانع از فراهم شدن زمینه‌های لازمه برای مذاکرات مستقیم شدند.

آتش‌بس یا توافق سیاسی

نمایندگان گروه‌های مخالف رژیم اسد با دو هدف به پایتخت قزاقستان آمده‌اند. هدف نخست آنها برقراری یک آتش‌بس پایدار در سوریه است و هدف دوم، محدود کردن نفوذ و نقش جمهوری اسلامی ایران در سوریه. این اهداف را نمایندگان گروه‌های میانه‌رو مخالف اسد آشکارا پیش از حضور در مذاکرات آستانه بیان کردند.

بشار اسد در گفت‌وگویی که در واپسین روزهای هفته گذشته با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ژاپنی انجام داد، تصریح کرد که مذاکره صرفا به منظور استقرار آتش‌بس از نظر دولت سوریه کافی نیست و دولت سوریه امیدوار است که این مذاکرات زمینه‌های یک توافق سیاسی را بر سر آینده سوریه فراهم آورد.

لازم به یادآوری است که شماری از گروه‌های مسلح مخالف اسد در مذاکرات آستانه شرکت نکرده‌اند. یکی از این گروه‌ها، گروه مسلح "احرار الشام" است. دولت اسد اعلام کرده که به مبارزه با گروه‌هایی که حاضر به شرکت در گفت‌وگوهای صلح نشده‌اند، ادامه خواهد داد. قرار است مذاکرات آستانه تا ظهر روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه ادامه یابد. به این ترتیب، زمان زیادی برای دستیابی به یک توافق، حتی یک توافق کوچک وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016