Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 7 بهمن 1383

معين: با پذيرش اختلاف نظر مي‌توان معاند را به مخالف و مخالف را به موافق تبديل كرد، ايسنا

مصطفي معين

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
كانديداي مورد حمايت جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تاكيد كرد: حركت اصلاحات در بطن جامعه وجود دارد و مواضع اصلاح‌طلبي و خواسته‌هاي اصلاح‌طلبي مردم تغيير نكرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر مصطفي معين طي سخناني در ديدار با جمعي از فعالان سياسي اجتماعي، فرهنگي شرق تهران گفت: براساس حديثي از پيامبر (ص) معتقدم كه مسلمان واقعي كسي است كه به دنبال اصلاح امور جامعه باشد و خود را مسوول بداند. يك شهروند مسوول هم بر مباني و ارزش‌هاي اسلامي پافشاري مي‌كند و هم لحظه‌اي از زمان عقب نمانده و به نيازها و ضرورت‌هاي جامعه براساس تحولات جهاني و دانش روز پاسخ مي‌گويد.

وي علت حضورش در عرصه‌ي انتخابات را احساس مسووليت در قبال جامعه عنوان كرد و افزود: ديدگاه اعتقادي و نيز مديريتي و سياسي ما ايجاب مي‌كند كه هرچه شرايط سخت‌تر بود، احساس مسووليت و آمادگي ما نيز بيشتر شود.

وي با تاكيد بر اينكه براساس شناخت شرايط وارد عرصه شده است در پاسخ به كساني كه معتقدند وي با حضور در انتخابات، حيثيتش را در ميان گذاشته است، گفت: اگر حيثيتي باشد از مردم حاصل شده است و بايد براي همين مردم نيز صادقانه و صميمانه هزينه شود.

معين وجه تمايز اصلي حضورش در انتخابات رياست جمهوري را در رويكرد علمي‌اش به تمامي مسائل در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي دانست و ادامه داد: علم و ايمان و اخلاق و معنويت مكمل و پشتوانه يكديگر در پيشبرد امور هستند، از اين رو برنامه‌ريزي علمي و مبني بر خرد و تلاش جمعي و تعهد اجتماعي مدنظر من دردولت آينده خواهد بود.

وي مشورت با تمامي نخبگان و صاحبنظران را از هر طيفي كه باشند ضروري دانست و بر ترميم گسست‌هاي موجود در ميان دولت با جامعه و نخبگان تاكيد كرد.

دكتر معين گفت: حركت اصلاحات در بطن جامعه وجود دارد و مواضع اصلاح‌طلبي و خواسته‌هاي اصلاح‌طلبي مردم تغيير نكرده است. البته بايد آن را با روش‌ها و راهكارهايي منطقي و واقع‌بينانه به اجرا در آورد.

وي با نسبي خواندن موفقيت‌ها، دولت خاتمي را در تثبيت موفقيت ايران در عرصه جهاني و پيشبرد اصلاحات سياسي اجتماعي و اقتصادي و تحول ساختاري آموزش عالي موفق دانست و بر لزوم تغيير ساختارهاي سنتي در ساير حوزه‌هاي اجرايي براي پيشبرد امور تاكيد كرد.

وي با اظهار اميدواري نسبت به برگزاري انتخابات با مشاركت حداكثري در آينده، ادامه داد: چنانچه چنين انتخاباتي در فضايي سالم و رقابت‌آميز برگزار شود ضريب امنيت ملي كشور به طور جد افزايش مي‌يابد و تهديدات اخير در عرصه بين‌المللي عليه ايران، منفي خواهد شد.

به اعتقاد وي چنانچه دولت آينده با ويژگي‌هاي عنوان شده تشكيل شود، بسياري از موانع و مشكلات مرتفع خواهد شد.

وي خط قرمز خود را منابع و امنيت ملي و قانون اساسي دانست و در تشريح برنامه‌هاي خود گفت: قرار بر اين نيست كه برنامه‌هاي من جدا از برنامه‌ها و چشم‌انداز توسعه بلند مدت كشور باشد ولي در اولويت‌گذاري‌ها و در صورت لزوم در اصلاح و تكميل و اجراي آن اقدام خواهم كرد.

معين اولويت برنامه‌اي خود را توسعه‌ي علمي - فرهنگي و منابع انساني دانست و گفت: دولت آينده بايد اولويت خود را تقويت آموزش و پرورش نيروي انساني، پژوهش و فناوري و ارتقاي فرهنگ عمومي قرار دهد و بر اين پايه به افزايش بهره‌وري در مديريت بخش‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي بيانديشد و نسبت به تحقيق آرمان‌هايي چون عدالت اجتماعي و كرامت انساني و رفع فقر و تبعيض و هرگونه ظلم و ظلم‌پذيري و فساد اهتمام كند.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري آتي با بيان اينكه با معيارها و جهت‌گيري‌هاي ياد شده همكاران خود را برخواهد گزيد، خاطرنشان كرد كه حتي تلاش مي‌كند تا حمايت و حساسيت ديگر اركان و قواي كشور را هم به اهميت اين رويكردها برانگيزد.

وي الگوي توسعه‌اي خود را توسعه‌ي مدني دانست و تاكيد كرد رييس‌جمهور، رييس‌جمهور تمام مناطق،‌اقشار، اقوام و گروه‌هاي اجتماعي است. نسبت به همه‌ي شهروندان پاسخگوست و نظارت و پشتيباني همه‌ را درخواست مي‌كند.

اين فعال سياسي ادامه داد: نخبگان عليرغم تمامي دلسردي‌ها اگر فعالانه وارد عرصه شوند، بار ديگر شاهد پيروزي مردم و پشتوانه‌اي عظيم براي دولت آينده خواهيم بود.

وي در تبيين راهكارهاي مواجهه با مخالفان به داشتن تحمل، ‌احترام به مخالف، صادق، صريح و صميمي بودن و پذيرش اختلاف نظر اشاره كرد و اظهار داشت: با چنين بينشي خواهيم توانست معاند را به مخالف و مخالف را به موافق تبديل كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نامزد مورد حمايت جبهه‌ي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي؛ جامعه‌ي پزشكي و دانشگاهيان، فقدان نهادهاي مدني براي تامين حقوق شهروندان و ايفاي نقش آنها در عرصه‌هاي اداره كشور را به عنوان نقيصه‌اي مهم برشمرد و متذكر شد: علي‌رغم سياسي بودن جامعه‌ي ايران متاسفانه احزاب و تشكل‌هاي سياسي - اجتماعي براي انسجام و آگاهي بخش به مردم گسترش نيافته‌اند.

وي به لزوم مشاركت بيش از پيش مردم در اداره ي امور و كوچك‌سازي دولت و همگامي آن با پيشرفت تكنولوژي و مديريت علمي براي ارتقاي كارآمدي دولت تاكيد كرد.

معين در پاسخ به اينكه آيا با مسوولان عاليرتبه جهت حضور در عرصه‌ي انتخابات ديدار كرده است؟ يادآور شد كه معيارهاي حضورش، هزينه‌كردن از وجهه مقامات جايي نداشته و معتقد است كه بايد از توانايي‌هاي شخصي، هزينه كرد البته حسب ضرورت از مشورت نيز دريغ نخواهد كرد.

وي به فقدان و كاستي رسانه‌اي جناح اصلاحات اشاره كرد و گفت: چنانچه اطلاع‌رساني صحيحي از جانب رسانه‌ها براي آگاهي ملت جهت شناختن كانديداها صورت گيرد، آنان درانتخاب خود براساس آگاهي و معيارهاي درست پيش خواهند رفت، مشروط بر اينكه حداقلي از اطلاع‌رساني وجود داشته باشد و عدالت در عرصه‌ي اطلاع‌رساني (و نه تبعيض موجود) جهت تضمين مشاركت حداكثري مردم رعايت شود.

وزير پيشين علوم در واكنش به سوالي كه به علت استعفاي وي از وزارت اشاره داشت، به ضرورت هماهنگي تدابير متناسب با شرايط زمان و مسووليت تاكيد كرد و بر ايستادگي و پايداري بر مواضع و برنامه‌هاي رييس‌جمهوري و دولت در چارچوب‌هاي قانوني و منافع ملي تاكيد نمود.

وي مهم‌ترين تدبير مديريتي را پيشگيري از مسايل و يا پيش‌بيني براي مواجهه‌ي موفق با آن‌ها دانست و متذكر شد كه با ابتكار عمل و گفت‌وگو مي‌توان بر بسياري از موانع غلبه كرد. آگاهي بخشي به جامعه و توجه به افكار عمومي نيز در هدايت امور و تقويت هماهنگي و تفاهم در ميان اركان نظام، افزايش اقتدار دولت و تضمين منافع ملي موثر خواهد بود.

معين در واكنش به سوالي كه معتقد بود، مجلس هفتم بزرگترين مانع دولت آينده خواهد بود، گفت: احترام به نهاد مجلس و جايگاه نمايندگي مردم واجب است، در چارچوب وظايف و اختيارات قانوني متقابل بايد تعامل داشت مذاكرات مجلس نيز مستقيما در سطح عموم ديده مي‌شود و مردم يعني موكلين نمايندگان مجلس و شخص رييس جمهوري و در واقع صاحبان اصلي كشور قضاوت خواهند كرد.

وي از دغدغه پيامبر اكرم(ص) مبني بر سوء تدبير در ميان امتش ياد كرد و آن را همچنان مهم‌ترين مشكل جهان اسلام دانست.

وي در پاسخ به سوالي كه به احتمال تحميل نفراتي دركابينه‌اش اشاره داشت، گفت: هيچ مقامي در طول دوران دهساله‌ي وزارتم، مدير و يا رييس دانشگاهي را به من تحميل نكرد و من هم آمادگي پذيرش چنين دستوراتي را نداشته‌ام.

معين در پايان بيان داشت: الهام از فرهنگ قرآني، اميدواري نسبت به آينده و انتظار گشايش در شرايط سخت رويكرد مشترك همه ماست و با شناخت و ارزيابي واقعيت‌هاي موجود حركت به سمت آرمانهايي چون عدالت، آزادي و معنويت را بايد ادامه داد.

وي خاطرنشان كرد كه گذشته‌ي افراد و سوابق و مسووليت‌هاي آنان گوياي توانايي‌هايشان در آينده است و نه ادعاهايي كه در اين زمان مطرح مي‌كنند.

در اين ديدار تعدادي از فعالان سياسي، اجتماعي، فرهنگي شرق تهران ديدگاه‌هاي خود را درباره افزايش اختيارات رييس‌جمهور، علت حضور بر عرصه، چگونگي تحقق جامعه‌ي مدني، ويژگي‌هاي برنامه‌اي و شخصيتي‌اي كه مي‌تواند ضعف‌هاي دولت اصلاحات را مرتفع كند، مدل توسعه‌ي مدنظر (سوسياليستي يا سرمايه‌داري)، اينكه چه طبقه‌اي را نمايندگي مي‌كند، راهكارهاي رسيدن به شهروند قدرتمند و حكمراني خوب، چگونگي مواجهه با مخالفان، مرز خطوط قرمز از نگاه وي راهكارهاي احياي حقوق بشر مطرح كردند.

اين افراد از معين به عنوان اصلاح‌طلبي با دغدغه‌هاي روشن فكري ديني، كانديدايي صالح و توانمند و جسور ياد كردند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20660

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معين: با پذيرش اختلاف نظر مي‌توان معاند را به مخالف و مخالف را به موافق تبديل كرد، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005