Click for Amazing Phone Card








یکشنبه 9 اسفند 1383

گزارش خبري، تحليلي ايپنا از كانديداتوري محسن مهرعليزاده؛ زماني براي رييس جمهور شدن، مصطفي شوقي

گروه گزارش خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) - حسين رضازاده با همان لحن هميشگي‌اش و البته با چاشني پررنگ‌تري به زبان تركي مي‌گويد: «اگر همه آذري‌ها متحد شوند، آقاي مهرعليزاده رئيس جمهوري مي‌شوند.» يك همهمه دلنشين فضاي زورخانه مركزي شهر مراغه را پر مي‌كند. رئيس سازمان ورزش قبل از اينكه بيرون برود از صحن زورخانه به رسم كهن خم مي‌شود، قد خود را كوچك مي‌كند تا از درب زورخانه شهر زادگاه اش بيرون برود.
تقريباًً در پايان آذر ماه، مهندس مهرعليزاده در روز چهارشنبه‌اي كه خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه داشتند كه از جلسه هيأت دولت گزارش و خبر تهيه كنند، به ميان خبرنگاران آمد و اعلام كرد كه قصد كانديداتوري در انتخابات نهم رياست جمهوري ايران را دارد.
اعلام رسمي كانديداتوري محسن مهرعليزاده در راستاي درخواست ورزشي‌ها براي نامزد شدن وي در انتخابات رياست جمهوري صورت گرفت.
خبرگزاري ايسنا در دهه اول آذر ماه با اعلام خبر، درخواست مديران كل تربيت بدني سراسر كشور از رئيس سازمان ورزش در حاشيه سمينار ساليانه مديران كل و ادارات كل تربيت بدني سراسر كشور ماجراي كانديداتوري مرد اول سازمان ورزش را كليد زد.
مهرعليزاده به ايسنا گفته بود: «گروهي از احزاب، پيش از اين براي حضور در انتخابات رياست جمهوري به من پيشنهاد داده‌اند، اما تصور مي‌كنم اظهار نظر كردن قطعي در اين زمينه بسيار زود است.» (1)

آذري‌ها متحد شوند
اظهارنظر قهرمان وزنه‌برداري المپيك آتن در حاشيه مراسم افتتاحيه باشگاه 2200 نفري شهرستان ملكان آذربايجان شرقي در خصوص حمايت از كانديداتوري «محسن مهرعليزاده» باعث بحث و جدل‌هاي بسياري در مجلس شوراي اسلامي گرديد.
رضازاده كه همراه رئيس سازمان ورزش در سفر ورزشي-انتخاباتي مهندس مهرعليزاده حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود: «من از كانديداتوري آقاي مهرعليزاده حمايت مي‌كنم، اگر تمام آذري‌ها متحد شوند، قطعاً ايشان رئيس جمهور مي‌شود.» (2)
خدادادي نماينده مردم ملكان در مجلس نيز طي سخناني، وحدت و اجماع نظر آذري زبان‌ها در انتخابات آينده را موجب افزايش مشاركت در انتخابات و پيروزي كانديداتوري مورد نظر آنها دانست.
به گزارش ايلنا، وي پيش از اين از كانديداتوري مهرعليزاده در انتخابات رياست جمهوري حمايت كرده بود.
اما در مقابل برخي از نمايندگان آذري مجلس با انتقاد شديد از برخي رفتارهاي انتخاباتي ستاد مهرعليزاده گفت: «حسين رضازاده اردبيلي كه همراه مهرعليزاده در سفرهاي انتخاباتي وي بوده، از او قول گرفته است كه بعد از رياست جمهوري مهرعليزاده، مراغه را تبديل به استان كند.» اكبر اعلمي نماينده تبريز از قرار معلوم يكي از آذري‌هايي است كه حاضر نيست براي رئيس جمهور شدن مهرعليزاده متحد شوند.
حسين نوعي اقدام نماينده اردبيل نيز نسبت به اظهارات رضازاده واكنش نشان داده است و مي‌گويد: «البته ورزشكاران حق دارند وارد مسائل سياسي و انتخاباتي شوند اما اگر آقاي رضازاده فكر مي‌كرد حمايت ايشان كارساز است، چرا خودش كانديد رياست جمهوري نشد؟!» وي در عين حال اقدامات مهرعليزاده در راستاي جذب قوميت‌هاي كشور براي حمايت از كانديداتوري‌اش را مردود دانست و گفت: «دوره قوميت بازي گذشته است.»
آذرنوش نماينده اردبيل اما از آذري‌هايي است كه با مهرعليزاده متحد مي‌شود.
وي مي‌گويد: «آقاي مهرعليزاده 3 سال است كه در عاشورا و تاسوعا به آذربايجان سفر مي‌كنند و مسأله‌اي وجود ندارد.» (3)

mehralizade25_IPNA.jpg

مجلس منتقد مهرعليزاده
ماجرا از آنجا شروع شد كه برخي از نمايندگان شاخص جناح اكثريت مجلس به همراه رئيس سازمان ورزش با دعوت فدراسيون فوتبال به بحرين مي‌روند. خبرنگاراني كه روز چهارشنبه در ساختمان كوثر مجموعه كاخ رياست جمهوري حضور داشتند علت سفر نمايندگان همراه مهرعليزاده را جويا شدند. رمضانزاده اگر چه از پاسخ طفره رفت اما زيركانه باب جديدي را گشود. سخنگوي دولت گفت كه نمايندگان همراه رئيس سازمان ورزش خواسته‌هايي داشتند كه وي از آنها نام نبرد اما «دردسرساز» بودن آنها را مورد تأييد قرار داد.
نمايندگاني كه همراه مهرعليزاده به بحرين رفته بودند، اين درخواست‌ها را «رفاهي» خواندند.
حشمت‌ا... فلاحت پيشه كه يكي از همراهان تيم ملي فوتبال به بحرين بوده است، به خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)، گفت: «فقط چند ساعت در بحرين بوديم. اگر بخواهيم هزينه اين سفر را محاسبه كنيم، خواهيد ديد كه سفر ما يك روز بيشتر طول كشيده است. مسؤولان سفارت ايران در بحرين به جاي اينكه مبلغ و حامي ورزش باشند، بيشتر طرفدار بحرين بودند.» اما اين تمام ماجرا نبود.
خبرگزاري ايلنا گزارش داد: 10 تن از نمايندگان مجلس در تذكري به رئيس جمهور كه در صحن علني قرائت شد، نسبت به آنچه كه «تبليغات زودرس انتخاباتي و سوء استفاده از امكانات دولتي» ناميده مي‌شد، به رفتارهاي انتخاباتي مهرعليزاده اعتراض كردند.
اكبر اعلمي يكي از معترضان در اين مورد مي‌گويد: «شمار معترضان به رفتارهاي انتخاباتي آقاي مهرعليزاده به 30 نفر افزايش يافته است. نزديك به يك ماه است كه ايشان به بهانه افتتاح پروژه‌هاي ورزشي به استان‌هاي مختلف سفر مي‌كند كه اين كار در طول دوران رياست وي بر سازمان ورزش تازگي دارد.» (4)
مهرعليزاده در پاسخ به موضع‌گيري 30 نماينده مجلس و ارتباط با آنچه آن را نقد تعدادي از جريان‌هاي سياسي، نسبت به حمايت قهرمانان جهان و ملي از كانديداتوري‌اش ناميد، گفت: «اگر عده‌اي با انتخابات يا كانديداي خاصي مشكل دارند، چرا رضازاده بزرگ را تخطئه مي‌كنند؟»
مهرعليزاده انتخابات موجود را «طرح مواضع ناشيانه» دانست كه هدفي جز به انفعال كشيدن جامعه ورزش و نخبگان ندارد. (5)
روابط عمومي سازمان تربيت بدني در اطلاعيه‌اي كه بر روي سايت شخصي محسن مهرعليزاده قرار گرفت نيز تأكيد كرد؛ سفرهاي مهرعليزاده طبق برنامه‌ريزي از پيش تعيين شده صورت گرفته است.
در اين اطلاعيه آمده است: «بي‌شك كانديداتوري مهندس مهرعليزاده براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نبايد موجب تعطيلي اقدامات سازمان ورزش و رئيس آن در نظارت دقيق بر طرح‌هاي متعدد و برنامه‌ريزي شده سازمان گردد.» (6)
نكته قابل توجه در جنگ لفظي گروهي از نمايندگان مجلس و سازمان ورزش، عدم انعكاس اين اخبار در رسانه‌هاي ورزشي بود. در ميان يازده روزنامه ورزشي كمتر رسانه‌اي حاضر شد چنين مواردي را منعكس كند. گويا طرح موضوع كانديداتوري رئيس سازمان ورزش و اخبار و گزارش‌هاي آن اهميت چنداني براي رسانه‌هاي ورزشي ندارد.

رنسانس ورزش!
«اين مسأله يك اتفاق ساده براي ورزش قلمداد نمي‌شود. اينكه رئيس سازمان تربيت بدني كانديداي رياست جمهوري شده است در نوع خود نه تنها جالب توجه؛ بلكه يك اتفاق ويژه است.»
يكي از اعضاي ستاد انتخاباتي مهرعليزاده در رسانه‌اي كه سردبيري‌اش را بر عهده دارد، از ورود رئيس سازمان ورزش به انتخابات نهم با عنوان «رنسانس ورزش» ياد مي‌كند.
«امروز محسن مهرعليزاده مي‌خواهد قالب‌ها را بشكند و جلو برود. او حتي به كرسي‌هاي مادي‌تر براي تبلور ورزش نمي‌انديشد بلكه مهرعليزاده يك راست هدف را نشانه رفته است. او كانديد رياست جمهوري شده و فراتر از جناح‌ها و تفكرات حزبي فكر مي‌كند. مهرعليزاده جداي از تجربيات عملي در اداره و وزارتخانه‌ها و استانداري‌ها براي جامعه ورزش مي‌تواند نقش يك انقلاب‌گر را ايفا كند.» (7)
مهرعليزاده با ورود زودهنگام خود به انتخابات در صدد استفاده حداكثري از ورزش است. اما در گفت‌وگوهاي تفصيلي خود با خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها هيچگاه در قالب رئيس سازمان ورزش قرار نگرفت و حتي در گفت‌وگو با خبرگزاري آفتاب حتي كوچكترين اشاره‌اي به مسائل ورزشي نكرده و حتي در آنجايي كه به كارنامه خود در سازمان ورزش اشاره مي‌كند، فقط به ذكر اين نكته كه 2369 پروژه ناتمام را تحويل گرفته است، بسنده مي‌كند. اما در مقابل ستاد انتخاباتي وي با ميدان آوردن ورزشي‌ها و فعاليت همه جانبه در حوزه‌هاي مختلف ورزشي بسيار فعال است.
علي‌رغم آنكه حسن كربلايي رئيس ستاد انتخاباتي محسن مهرعليزاده مي‌گويد با برنامه به ميدان انتخابات مي‌آيد تاكنون هيچ سخني در اين خصوص گفته نشده است. (8)

مهرعليزاده؛ صنعت- ورزش - سياست
مديري كه پس از خروج از وزارت صنايع سنگين در سازمان مناطق آزاد كيش ، سازمان انرژي اتمي و استانداري خراسان مديريت كرد، به گفته يك روزنامه دولتي «هيچ علاقه‌اي به ورزش نداشت». روزنامه همشهري در گزارشي مي‌نويسد: «از مهرعليزاده نقل مي‌شود كه هنگام استانداري خراسان پيش از يكي از ديدارهاي ابومسلم از او دعوت مي‌شود كه به استاديوم برود اما حضور در چنين محيط‌هايي را در شأن چنين مقامي نمي‌داند.» (10)
نويسنده گزارش اما در خاتمه مي‌نويسد كه صحت و سقم اين ادعا هيچگاه مشخص نشده است.
گفته مي‌شود كه پيش از آنكه مهرعليزاده رئيس سازمان ورزش شود، مذاكرات اوليه براي وزارت كشور با وي شده بود اما پس از آن وزارتخانه‌هاي كار، تعاون و ... نيز يكي پس از ديگري مطرح شدند. سپس بحث سازمان ايرانگردي و جهانگردي هم مطرح شد. با اين حال در آخرين لحظات ورق برگشت و محسن مهرعليزاده كه جاي خالي ديگري براي ورود به كابينه نداشت، رئيس سازمان ورزش ايران شد.
مهرعليزاده كه متولد 1335 مراغه و دانش‌آموخته مهندسي مكانيك از دانشگاه تبريز است، هم اكنون تحصيلات خود را از دانشگاه تيلبرگ از سال 1376 در مقطع دكتري طي مي‌كند. مهرعليزاده البته متعلق به حلقه مديران صنعتي است.
مهرعليزاده اما با آغاز جنگ به عنوان فرمانده سپاه مراغه انتخاب شد. در انتخابات مجلس از شهر زادگاه خود نامزد شد ولي رأي نياورد و به تهران آمد و بلافاصله عضو هيأت مديره و قائم مقام شركت اتومبيل‌سازي سايپا شد. پس از آن معاون صنعتي و بهره‌برداري وزير صنايع سنگين و عضو هيأت عامل‌ سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شد.
پس از انتخاب آيت الله هاشمي رفسنجاني با رأي مردم به عنوان رئيس جمهور، مهرعليزاده هم در سازمان منطقه آزاد كيش رئيس شد. پس از آن براي دو سال معاون رئيس انرژي اتمي در امور نيروگاهها و بالاخره رئيس هيأت مديره و مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري شاهد شد و پس از آن براي 4 سال از ابتداي دولت رئيس جمهور سيدمحمد خاتمي عهده‌دار مسؤوليت استانداري پهناورترين استان كشور-خراسان- شد.
سوابق اجرايي مهرعليزاده هيچگاه ارتباطي هر چند كوچك با مقوله ورزش نداشت. وي براي هميشه يك مدير صنعتي باقي ماند تا سال 1380 و سازمان ورزش.
روزنامه همشهري با اشاره به بركناري و يا قبول استعفاي صفايي فراهاني ارتباط مهرعليزاده با فدراسيون هاي ورزشي را چنين روايت مي‌كند: «فائقي پس از طرح استعفاي صفايي فراهاني نزد مهرعليزاده رفت. وي مي‌گويد: «رفتم پيش مهرعليزاده گفتم آمده‌ام تا خواهش كنم صفايي فراهاني بماند. گفت، تعجب مي‌كنم تو چرا اين حرف را مي‌زني؟ شماها عرضه برداشتن صفايي فراهاني را نداشتيد. حالا من اين كار را كردم.»(11)

مهرعليزاده: شانس پيروزي در انتخابات را دارم
روزنامه توسعه در گزارشي مي‌نويسد: «اساساً كانديداتوري مهرعليزاده نيز جدي گرفته نشده است... بطور كلي حضور وي به يك «لطيفه سياسي» بيشتر نظير پيدا كرده است.»
اين تندترين موضع‌گيري نسبت به نامزدي مهرعليزاده در انتخابات نهم رياست جمهوري بود. اما وي در پاسخ سؤال خبرنگار خبرگزاري آفتاب در خصوص دليل حضورش در عرصه انتخابات گفت: «در اين مقطع بنده با توجه به سوابق اجرايي و به تعبيري هم جزء مديران نسل دوم انقلاب هستم، احساس كردم مردم نياز دارند از ميان كانديداها فردي را انتخاب كنند كه از لحاظ سني قابليت ارتباط و تكامل بيشتر با جوانان را داشته باشد. بنده فكر مي‌كنم با توجه به آن نيازهايي كه جوانان دارند، شخصاً شانس خوبي براي پيروزي خواهم داشت.»

پديده انتخابات نهم
خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از محسن مهرعليزاده نوشت: «حتي اگر گروه‌هاي دوم خردادي براي معرفي يك كانديدا به اجماع نرسند، به نفع هيچ كانديدايي كنار نخواهد رفت.»(13)
عزم جدي مهندس محسن مهرعليزاده براي حضور در انتخابات نهم رياست جمهوري در گفت‌وگوهاي رسانه‌اي از ناحيه وي و مشاورانش مورد تأكيد قرار گرفت. مهرعليزاده در گفت‌وگو با روزنامه شرق(14) در چالش سؤالات خبرنگار اين روزنامه گرفتار آمد و بارها در موضعي تدافعي قرار گرفت.
خبرنگار اين روزنامه از وي پرسيد: شما مي‌توانيد همه چيز را با تفاهم حل كنيد؟ مهرعليزاده پاسخ داد: «صددرصد. اگر پشتوانه اجتماعي وجود داشته باشد و البته رئيس جمهور پاسخگوي مردم باشد در اين صورت رئيس جمهور مي‌تواند با تدبير لازم نهادهايي را كه در اختيار قوه مجريه، مقننه و قضائيه هستند، تحت حمايت و كنترل خودش درآورد.»
خبرنگار از مهرعليزاده پرسيد: به تازگي شما خود را پديده انتخابات معرفي كرده‌ايد؟ وي پاسخ داد: «اين واژه برداشت مصاحبه كننده بوده كه با من گفت‌وگو كرده بود. بنده تحليلي ارائه دادم، آن خبرنگار گفت پس به اين ترتيب خودتان را پديده انتخابات مي‌دانيد.»
خبرنگار روزنامه شرق ادامه داد: شما احتمال مي‌دهيد به صورتي غير قابل پيش‌بيني در انتخابات آينده پديده‌اي غير قابل باور خلق كنيد؟ رئيس سازمان ورزش گفت: «واقعيت اين است يك قدري اين توقع مشكل است ولي اميدوارم كه چنين اتفاقي رخ دهد.»
مهر عليزاده پس از آن به تفاوت انتخابات نهم اشاره مي كند و مي گويد : « انتخاباتى كه در راه است، انتخاباتى متفاوت نسبت به دفعات پيش است و از جهاتى با آنها فرق دارد. از اول انقلاب به اين سمت به تدريج مردم بيشتر به حقوق خودشان آشنا شده اند و ايفاى نقش آنها در انتخابات به مرور بيشتر شده است. تا قبل از انتخابات دوم خرداد، در انتخابات رياست جمهورى هميشه تقريباً مشخص بود كه چه كانديدايى انتخاب خواهد شد. در دوره آقاى هاشمى و حتى دوره شهيد رجايى مشخص بود كه چه كسى رئيس جمهور مى شود. دوم خرداد ۷۶ اما يك پديده استثنايى در انتخابات رياست جمهورى در كشور ما بود. اكنون نيز انتخابات آينده به نحوى است كه تحليل ها از نتيجه آن متفاوت است. قطعاً نتيجه اين انتخابات آينده به نحوى خواهد بود كه هيچ كدام از صاحب نظران نمى توانند آن را پيش بينى كنند و بنابراين بعيد نيست كه يكى از كانديداها به عنوان يك پديده و چهره تازه مطرح شود درست برخلاف آنچه كه صاحب نظران تحليل مى كنند و يا در ذهن جامعه القا مى شود. من اين را مشخصه انتخابات آينده مى دانم. بنده هم به هر حال يكى از كانديداها در اين عرصه هستم كه اميدوارم موفقيت هايى را هم كسب مي كنم.»
خبرنگار اين روزنامه با اشاره به بحث عملكرد خاتمي از " پديده انتخابات نهم " مي پرسد ؛ صحبت هاى شما خيلى كلى است. اگر شما به عنوان رئيس جمهور صبح از خواب بيدار شويد و ببينيد تعداد زيادى روزنامه تعطيل شده اند، بگوييد كه دقيقاً چه كارى خواهيد كرد. مهر عليزاده پاسخ مي دهد : « من اصلاً شرايطى را به وجود نمى آورم كه اين اتفاق بيفتد. كارى نمى كنم كه صبح بلند شوم و ببينم تعداد زيادى روزنامه توقيف شده اند. شما بايد ببينيد چه عواملى، وضعيت را تشديد كرد و منجر به آن اتفاق شد. كسى كه مدير يك جامعه است بايد اين مسائل را در نظر بگيرد.»
چالش شرق با كانديداي رياست جمهوري از اين جا آغاز مي شود؛ يعنى منظورتان اين است كه رئيس جمهور خودش بايد از بالا مطبوعات را كنترل كند تا اتفاقى خارج از قاعده نيفتد؟ وي در جواب تحت كنترل قرار دادن شرايط را عامل باز دارنده اي اينگونه مسائل عنوان مي كند.
اما خبرنگار شرق در ادامه اين بحث يادآور مي شود كه رييس جمهور فعلي قبل از آغاز به كار دوران رياست جمهورى شان حرف هايى بسيار اميدوارانه تر از اين صحبت هاى شما مى زدند. مهر عليزاده در پاسخ مي گويد : « بايد مهندسى مديريت كرد. يك مهندس مديريت كنترل آينده نگر دارد و پيش از وقوع بحران جلوى آن را مى گيرد. در برنامه هاى من كنترل آينده نگر وجود خواهد داشت. من برنامه هايم را طورى پيش خواهم برد كه آن مسائلى كه شما مى گوييد پيش نيايد. در اتاق مان را قفل مى كنيم تا دزد نيايد.»
مصاحبه كننده مي گويد : « دزد اگر بخواهد بيايد، مى تواند در را بشكند. به همين راحتى نمى توانيد عبور از بحران را براى خود تصور كنيد.»
در قسمت ديگري از اين گفت و گو كه شايد يكي از بي پرواترين گفت و شنودهاي خبرنگاران با رييس سازمان ورزش است ، از وي پرسيده مي شود : « من مى خواهم بدانم كه شما در برابر شعار هاى حداقلى هم كه مى دهيد آيا فكر نمى كنيد احتمال داشته باشد كه مجبور شويد عقب نشينى كنيد؟ آيا شما ترجيح مى دهيد در صورت لزوم عقب نشينى كنيد يا بر سر مواضع تان بايستيد؟»
مهرعليزاده كه در چالش موجود گرفتار آمده بالاخره پاسخ مي دهد : « فضاى سئوالات شما براى من قابل بحث نيست چون من معتقدم كه اداره كشور به نحو مطلوب به چنين فضايى كه شما تصوير سازى مى كنيد، نمى رسد.»

استفاده حداكثري از ورزش
قانون استعفاي 2 ماه قبل از انتخابات مديراني كه در امر انتخابات دخالت مستقيم دارند، شامل رئيس ورزش نمي‌شود. او مي‌تواند به عنوان مرد شماره يك ورزش كشور در تمام رويدادهاي ورزشي آينده حضور داشته باشد و البته وي مي‌تواند همراه تيم ملي فوتبال ايران در مسير صعود به جام جهاني 2006 آلمان باشد.
شايد آقاي مهندس كه در خراسان شمالي لقبش را ورد زبان طرفدارانش مي‌ديد همراه با كف و سوت، اكنون به همراه مشاورانش، در راه تهيه مانيفست انتخاباتي اش گام برمي‌دارد. هر چند در اولين گام رضازاده را در كنار خود مي‌بيند، اما نمي‌توان كتمان كرد كه همان رضازاده در گفت‌وگو با دوستان نزديك خود، چندان از اين ائتلاف احساس رضايت نمي‌كند. شايد بعد از اين ورزشكاران ديگري هم به اين ائتلاف نزديك شوند و شايد احساس عدم رضايت از اين ائتلاف.
مهندس! اما اگر گاهي وقت كند فوتبال هم ببيند، بازي‌هاي كشورهاي اسلامي هم نزديك است. بازي ايران با ژاپن هم. حتي نزديك‌تر از زمان انتخابات. بازي با ژاپن نزديك‌تر از انتخابات برگزار مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

منابع:
1-خبرگزاري ايسنا 10/9/1383
2-روزنامه توسعه 15 اسفند ماه 1383 صفحه 2
3-همان
4-خبرگزاري ايلنا
5-خبرگزاري ايسنا
6-سايت شخصي محسن مهرعليزاده
7-هفته‌نامه فوتبال-اول بهمن 1383
9-سايت انتخاب 9
10 و 11-روزنامه همشهري 122 اسفند ماه 1382
12-خبرگزاري آفتاب 29 دي 1383
13-- خبرگزاري فارس 21/10/83
14- مصاحبه روزنامه شرق با مهرعليزاده به نقل از سايت شخصي محسن مهرعليزاده ، يك شنبه 25 بهمن 1383

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20772

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش خبري، تحليلي ايپنا از كانديداتوري محسن مهرعليزاده؛ زماني براي رييس جمهور شدن، مصطفي شوقي' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005