Click for Amazing Phone Card








شنبه 17 اردیبهشت 1384

دکتر ابراهيم يزدي: همانطور که عاملان قتل های زنجیره ای مجبور به استعفا شدند اعضای شورای نگهبان هم باید استعفا دهند، دي تي نيوز

دکتر ابراهیم یزدی روز جمعه با حضور در جمع مردم شهر اصفهان به سخنرانی درباره انتخابات ریاست جمهوری تحت عنوان "عدالت وآزادی ورابطه آن با توسعه پرداخت .
ایشان با اشاره به سه دیدگاه: شرکت بی قید . شرکت با قید . تحریم در مورد انتخابات افرودند: در انتخابات دومین دوره شوراها در تهران تنها 10 درصد شرکت نمودند که با اینحال نمی توان گفت اینها غیرقانونی اند ولی اعتبارشان پایین است که اگر چنین اتفاقی در انتخابات رییس جمهوری بیفتد اعتباری که دولت خاتمی در 76 و 80 بدست آورد به سادگی از دست می رود .
در ادامه با اشاره به دوران جنگ سرد گفت : الآن زمان جنگ سرد نیست که به دلایل مختلف حفظ تمامیت ارضی ایران مهم باشد . در زمان جنگ سرد عراق و افغانستان از متحدان شوروی بودند و تجزیه ایران می توانست به گسترش کمونیسم در منطقه بیانجامد ولی اکنون آن شرایط از بین رفته است و کسی از متلاشی شدن ایران نگران نیست چه بسا طرف شدن با دولت های پوشالی بسیار راحتتر از یک دولت مقتدر است. پس با این شرایط نمی توان بی تقاوت بود وباید نگران جامعه خویش باشیم .
دبیرکل نهضت آزادی ایران یا اشاره به دوران انقلاب گفت: آقایان در زمان انقلاب، حکومت اسلامی را دربرابر جمهوری اسلامی می خواستند منتها چون جو جامعه بگونه ای بود که طرفداران این تز نمی توانستند کاری کنند .اما با چندین سال تلاش نهایتا در انتخابات مجلس هفتم کار را به جایی رساندند که اعلام داشتند لیست نمایندگان را نزد امام زمان برده و تاییدیه گرفته اند . در واقع کانال ارتباطی با خدا 0251 ، قم است !!!! ولی بدانید که جمهوری عطیه کسی نیست و در وافع تلاش خود شماست پس در حفظ آن بکوشید .
این فعال سیاسی در ادامه با ذکر یادی از زندانیان سیاسی افزود: داشتن زندانی سیاسی چه دردی را از شما دوا می کند . در علم سیاست کمی عقلانیت هم لازم است . چرا باید فکر کنید نظام آنقدر سست است که اگر چهارتا فعال سیاسی یا روزنامه نگار آزاد باشند نظام در معرض خطر قرار می گیرد . یعنی این نظام تا این حد استحکام خود را از دست داده است ؟
وی در مورد عملکرد شورای نگهبان افزود :اعضای این شورا به علت دخالت های غیرشرعی و غیر عرفی خود نباید به فعالیت ادامه دهند و همانطور که عاملان قتل های زنجیره ای مجبور به استعفا شدند اینها هم باید استعفا دهند .
یزدی با رد انحلال شورای نگهبان ادامه داد: ما نمی گوییم این شورا منحل شود بلکه می گوییم در این مملکت کمبود روحانی که نیست ، این شش تا را عوض کنند .الیته اگر مشارکت حداکثری مدنظر آقایان باشد؟
" عدالت یعنی چه ؟" یزدی در توضیح این کلمه گفت : صحیح ترین تعریف در نهج البلاغه آمده است : قرار دادن هر چیز در جای خودش . پس با این تعربف در وافع عدالت در مورد انسانها یعنی انسان اجازه داشته باشد فکر کند این نیاز طبیعی انسان است و نبود آن بیماری جامعه را به ارمغان می آورد .
وی در این باره ادامه داد :تمدن اسلامی صدر اسلام هم نتجه همین کرامت انسان بود .اکنون نیز اگر توسعه را می خواهیم باید کرامت انسانی را رعایت کنید تا استعدادهای وی بروز یابد و برای رسیدن به این مهم توسعه سیاسی مقدم بر همه چیز باشد.
در پایان با اشاره به سخنان اخیر جنتی درباره صدور حکم اعدام برای منافق نما ها گفت: در قدیم علمای ما وقتی به سن وسالی میرسیدند به اطرافیان خود می گفتند ما را تست عقل کنید ببینید عقل ما بجاست یا نه؟ چون اگر فتوایی بدون عقل بدهیم مشکلات عظیمی پدید می آید؟


سوال : جنابعالی که به چند صدایی در جامعه معتقدید به دیگران اجازه نمی دهید در حزب شما فعالیت کنید و در این مورد مانند موتلفه اسلامی شرکت می کنید ؟
جواب : تنها وجه شباهت ما با موتلفه سابقه بیش از چهل سال فعالیت است و گرنه موتلفه دفتر دارد ، قوه قضاییه پشت سرآنهاست و دادگاه نیز حمایت می کند ولی درباره ما چه طور؟ اما اگر روزی توانستیم دفتری داشته و فعالیتی کنیم قطعا نهضت آزادی ایران کسانی که مبانی فکری ما را بپذیرند خواهد پذیرفت.
سوال : در میزگرد مزروعی با ابوالفضل بازرگان در دفتر حزب مشارکت مزروعی گفت: نهضت دوران یزدی با نهضت دوران بازرگان متفاوت است . لطفا توضیح دهید؟
جواب : اولا این سوال را مزروعی باید پاسخ دهد نه من و ثانیا مواضع ما از اصول و مبانی تغییر نکرده است و اگر اختلافی است در تاکتیک است که این هم موضع گیری با توجه به شرایط کشور است . در مورد شاهد این مدعا به اسناد 43 ساله نهضت مراجعه کنید .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سوال : چرا شما را بازداشت نمی کنند ؟ آیا اطلاعاتی که شما از سران حکومت در دست دارید عامل این موضوع است ؟
جواب : خود من هم علت این موضوع را نمیدانم . ولی تا کنون نشده است که حرفی را بدانم صحیح است و نگفته باشم تا بازداشت نشوم .من طی سال های مبارزاتی با سازمان های اسلامی بسیاری همکاری داشته ام و رفقایی نظیر ماهاتیر محمد نیز داشته ام شاید یکی این باشد اما در مورد اینکه من اطلاعاتی دارم صحیح است ولی من هیچگاه در مبارزه اعتقادی به این روش ندارم که از اطلاعاتم راجع به اشخاص علیه آنها استفاده کنم بلکه سعی می کنم با توجه به عملکرد خودشان با آنها مبارزه کنم.

خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005