Click for Amazing Phone Card








سه شنبه 10 خرداد 1384

محسن رضايي: بيش از 30 درصد درددل هايم را نمي‌توانم بگويم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


محسن رضايي در نشست شوراي عالي استان‌ها به بيان ديدگاهها و نظرات خود درباره‌ي مسائل كلان نظام و مساله‌ي شوراها پرداخت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اين كه انقلاب اسلامي اركان سياست را در ايران دگرگون كرد، گفت: پيش از اين سياست بر دو ركن شاه پرستي و وابستگي به قدرت‌هاي بين‌المللي استوار بود و پس از انقلاب اين‌ها دگرگون شد و اركان سياست به قدرت پايان ناپذير ملت ايران تكيه يافت.


وي افزود: پس از انقلاب به جاي تكيه به شاهان به ارزش‌ها پناه آوردند و به جاي قدرت‌هاي بين‌المللي نيز مردم قرار گرفتند.


رضايي تاكيد كرد: از همان ابتدا عده‌اي در داخل و خارج اين تحول را قبول نكردن كه از جمله شورش منافقين در داخل و تجزيه‌طلبي ترور را شاهد بوديم. اما تنها اين گروه نبودند كه كاملا با انقلاب همراه نشدند بلكه برخي از نزديكان انقلاب و امام(ره) متوجه‌ي اين تحول نشدند و از همان ابتدا مساله‌ي ميزان اعتقاد و در كنار آن بحث كارآمدي حكومت مطرح شد.


وي با اشاره به دلايلي كه آن را دلايل دستاورد نداشتن جدي دو موج اصلاحات در دوره‌ي هاشمي و خاتمي ناميد، اظهار داشت: يكي از دلايل، مقاومت عده‌اي بود كه به تحجر جديد روي آورده بودند. تحجر سنتي با تكيه بر دين در مقابل امام(ره) ايستاده بود و تحجر جديد به حكومت ديني استناد مي‌كند. دليل دوم، اين بود كه اصلاح‌طلبان اصلاحات را در چارچوب انديشه‌هاي امام(ره) دنبال نمي‌كردند و در واقع ضعف اعتقادي داشتند. دليل ديگر نيز اين بود كه اصلاحات محافظه‌كارانه دنبال مي‌شود و نه تحول آميز كه در نهايت اين عوامل موجب ترديد در اداره‌ي كشور شد.


وي ادامه داد: براي عبور از اين ترديد عده‌اي معتقدند كه بايد با اراده‌ي بين‌المللي كشور را اداره كرد و برخي مي‌گويند كه توانمان همين است و بايد حكومت را به هر قيمتي حفظ كرد. اما من مي‌گويم با تكيه بر اراده‌ي ملي مي‌توانيم هم نظام و هم مردم را داشته باشيم و شرطش تحول در سيستم اداري است.


وي با اعتقاد به اين كه بايد مديريت را عوض كرد، گفت: مديريت زماني عوض مي‌شود كه آرايش قدرت عوض شود با حفظ آرايش قدرت تحولي ايجاد نخواهد شد و دموكراسي به لفظي تشريفاتي براي توجيه وضع موجود تبديل خواهد شد و اين به معناي پشت كردن به آرمان‌هاي امام(ره) و انقلاب است.


رضايي تاكيد كرد:‌ ما نياز به فداكاري و همكاري داريم و همه دست به دست هم مي‌دهيم تا تحول اساسي بوجود آوريم و تا اين شرايط ايجاد نشود نمي‌توان كاري از پيش برد.


وي همچنين با تاكيد بر اهميت شوراها تصريح كرد: براي ايجاد تحول در مديريت كشور بايد كشور را به دست مردم دهيم و با مشاركت عمومي و واقعي مردم، كشور را اداره كنيم. شوراها از اركان مهم اداره‌ي مردمي كشور هستند.


اين كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري كه شعار خود را جنبش نوسازي و توسعه‌ي پايدار عنوان ‌كرد، گفت: در اينجا مردمي كردن اداره‌ي كشور بسيار مهم است. مردم بايد شهرها را اداره كنند و اولين كار اين است كه مديريت متمركز شهري پيش آيد و براي واقعي شدن اداره‌ي امور به دست مردم بايد بر تمركز مديريت شهري تاكيد كرد.


وي همچنين تاكيد كرد: بايد درصدي از اعتبار پروژه‌هاي ملي را به شهرها و روستاها بدهيم و بدينوسيله كارآمدي نظام را به اثبات برسانيم و رضايت مردم را به هر قيمتي جلب كنيم.


رضايي در زمينه‌ي ارتباط شوراها و مديريت متمركز تصريح كرد: معتقدم كه بايد كشور را به ده منطقه‌ي فدرال علمي، اقتصادي، فني و تجاري تقسيم كنيم و در عين حال از لحاظ سياسي و‌ امنيتي مديريت متمركز داشته باشيم. در اداره‌ي فدرال شوراها نقش اساسي خواهند داشت.


وي با تاكيد بر اينكه بايد صنعت را به درون خانه‌ها ببريم گفت: بايد اداره‌ي كشور را به مردم بدهيم و از اركان مردمي كردن اداره‌ي كشور، دادن اختيارات به شوراهاست.


وي همچنين معتقد است: كه در كنار دولت رسمي بايد دولتي در سايه به نام شوراي ملي نخبگان تشكيل داد كه به تعداد وزارتخانه‌ها كميسيون دارد و وظيفه‌ي نظارت بر دولت رسمي و مشاورت دادن به رييس‌جمهور را نيز بر عهده دارد.


رضايي افزود: در اين الگو رييس‌جمهور، معاونت نخبگان و معاونت وزارتخانه‌هاي رسمي را داراست، كه معاونت نخبگان با شوراها ارتباط دارد و شوراها مستقيم به رييس‌جمهور وصل خواهند شد و از اين كانال مردم در تصميم‌گيري‌ها دخالت خواهند كرد و شوراها به عنوان حلقه‌ي اتصال مردم و دولت عمل مي‌كنند.


وي در پاسخ به سوالي ابراز عقيده كرد: نوعي ترديد در برخورد با شوراهاي شهر وجود دارد و دولت احساس مي‌كند اين نهادها به او تحميل شده است و تا زماني كه قوانين شوراها تصويب نشود اين ترديد حل نخواهد شد. طرحم اين است كه در چند ماه اول كل قوانين مربوط به شوراها را هم در هيات دولت تصويب و اگر لازم باشد به مجلس طرح ارائه دهيم.


از رضايي درباره‌ي بحث جنبشي كه عنوان كرده بود، سوال شد كه وي پاسخ داد: حدود 40 ، 50 كارشناس اين جنبش را بررسي كردند، از پايان جنگ (حدود 15 سال است )كه متوجه شدم بحران آينده‌ي كشور بحران مديريت است، روي اين بحث كار مي‌كنم.


وي در پاسخ به سوال ديگري گفت: آنچه من عنوان كرده‌ام قبل از اينكه مطالبه باشد راهكاري براي حل مطالبات مردم است و معتقدم هوشمندي بدون شجاعت شعار است و اين دو لازم و ملزوم همديگرند و نوسازي در فكر و برنامه و دولت فرآيندها را نيز تصحيح خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رضايي برنامه‌ي خود را در ارتباط با حكومت، بيان موفقيت‌ها، شفاف كردن اختيارات و تعامل برشمرد و خاطرنشان كرد كه با مردم ارتباط نزديك خواهد داشت و حتي تشكيل جلسات هيات دولت را در مناطق محروم برگزار مي‌كند.


اين كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري درباره‌ي برنامه‌هايش براي زنان گفت: ما برنامه‌هاي مفصلي براي بانوان داريم و در كابينه سه نفر از بانوان نه به صورت سنبليك بلكه در وزارتخانه‌هايي كه مربوط به آنهاست بكار گرفته خواهند شد.


وي همچنين از تلاشش براي تدوين قانون برابري و عدالت خبر داد و گفت: يك فصل در اين قانون مربوط به بانوان است.


وي درباره‌ي رابطه با آمريكا گفت: استراتژي ما پرش از آمريكاست، نه جنگ و تسليم. مشكل ما با آمريكايي‌ها نيست بلكه با خودمان است. خودمان دستمان را بسته‌ايم. من شايد بيش از 30 درصد درددلهايم را نمي‌توانم بگويم اما ما خود اجازه نمي‌دهيم مردم سالاري در كشور شكل گيرد.


وي معتقد است: اگر از سوي آمريكايي‌ها تهديد مي‌شويم، چندين برابر فرصت طلايي داريم و مثلا اگر ما در منطقه برخي همكاري‌ها را نكنيم آمريكايي‌ها سقوط خواهند كرد، در واقع آن‌ها در پرتو رفتار ايران دارند نفس مي‌كشند، اما بايد ديد كه ايران چه استفاده‌اي از اين فرصت‌ها مي‌كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23529

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: بيش از 30 درصد درددل هايم را نمي‌توانم بگويم، ايسنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005