Click for Amazing Phone Card








دوشنبه 16 خرداد 1384

به سوي جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر، بيانيه نهضت آزادي و فعالان ملي - مذهبي در حمايت از نامزدي مصطفي معين

تشكيل جبهه دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر- كه در برنامه آقاي دكتر معين نيز مورد تأكيد قرار گرفته است- براي تداوم جنبش اصلاحات، مستقل از نتيجه انتخابات پيش رو، نيازي راهبردي در شرايط حساس كنوني كشور است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به‌نام خدا

بيانيه نهضت آزادي ايران و فعالان ملي-مذهبي
در حمايت از نامزدي دكتر معين در نهمين انتخابات رياست جمهوري
به سوي جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر

هم‌ميهنان عزيز :

انسداد و بن‌‌بست در فرآيند مشاركت و توسعه سياسي، در سالهاي اخير نااميدي گسترده‌اي در ميان مردم،
به ويژه نخبگان و گروه‌هاي سياسي، نسبت به امكان پيشرفت اصلاحات درون حكومتي پديد آورده است. با آنكه ماه‌ها پيش، با جدي‌تر شدن بحث‌هاي مربوط به نهمين انتخابات رياست جمهوري، به درستي پيش‌بيني مي‌شد كه اين بار نيز با رأي و نظر انحصارطلبانه شوراي نگهبان و پديده مكرر در مكرر رد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي روبه‌رو خواهيم بود، برخي اميدوار بودند كه با توجه به حساسيت اوضاع داخلي و بين‌المللي درشرايط كنوني،لااقل بخش پيش‌روتر اصلاح‌طلبان دوم خرداد از تيغ نظارت استصوابي جان سالم
به در برند. ولي با كمال تأسف، اين اميد ديري نپاييد و شوراي غير پاسخ‌گوي نگهبان، با روش آمرانه وجانبدارانه هميشگي،‌ مبادرت به تأييد كساني كه با معيارهاي متفاوت رجل سياسي و مذهبي محسوب
نمي شوند و رد مردان و زنان صاحب صلاحيت، كرد. مسلماً سنت ناصواب نظارت استصوابي، يك بار ديگر در جهت تخريب روح وحدت ملي عمل كرده و از اين رو، هيچ‌گونه حجت موجهي براي تشويق و ترغيب مردم به شركت در اين انتخابات باقي نمانده بود.

در ميان ردصلاحيت شدگان، آقاي دكتر مصطفي معين در بيانيه‌اي، با يادآوري رنج‌هاي ايران زمين از استبداد و خودكامگي، ضمن اعتراض به تصميم شوراي نگهبان، برعزم خود مبني بر «تشكيل جبهه‌اي كه بتواند دموكراسي، عدالت، استقلال، حقوق بشر و آرمانهاي آزاديخواهانه مردم را پي‌بگيرد»، تأكيد نمود. وي پس از فرآيندي كه منجر به بازگشت ايشان به صحنه انتخابات رياست جمهوري شد، با نقد مجدد انتخابات غير آزاد ونظارت استصوابي،‌ نقد قانون اساسي، نقد حكم حكومتي، محكوم كردن تهاجم عليه مطبوعات و فعالان سياسي، حمايت از نيروهاي حذف شده و تمايل به همكاري با جريانهاي بيرون از حكومت، «به عنوان نامزدي كه هويت اعتقادي، سياسي و انتخاباتي خود را با منافع ملي و پيش‌برد دموكراسي» تعريف نموده‌است، بار ديگر ضرورت تشكيل" جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر" را يادآور شد.

هم‌ميهنان عزيز:

نهضت آزادي ايران و فعالان ملي-مذهبي، از زمان اعلام صلاحيت آقاي دكتر معين، با اعضاي ارشد ستاد وي (دبيركل و چند تن از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي) به طور مشترك گفتگوهاي فشرده‌اي داشته‌اند كه به نظر مي‌آيد، برخي از نتايج اين گفتگوها در بيانيه انتخاباتي اخير آقاي دكتر معين بازتاب يافته است. اكنون،‌ نهضت آزادي ايران و فعالان ملي-مذهبي، پس از ملاقات با آقاي دكتر معين و اطمينان از اينكه ايشان- صرف‌نظر از نتيجه انتخابات پيش‌رو- در پي‌گيري برنامه‌هاي خود، به ويژه تحقق جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر مصمم است، حمايت خود را از نامزدي وي در نهمين انتخابات رياست جمهوري اعلام مي‌كنند. جدا از برنامه‌هاي ترقي‌خواهانه آقاي دكتر معين، دلايل ديگر اين حمايت به شرح زير است:

1. با توجه به مشي سياسي مسالمت‌آميز، علني و قانوني و پايبنديمان به تغيير و تحول آرام و تدريجي،‌ اعتقاد داريم پيروزي آقاي دكتر معين- كه عملاً حضور او در انتخابات به شوراي نگهبان و حاميان آن تحميل شده است- برنامه جناح اقتدارگراي حاكميت را به هم خواهد ريخت و مانع از يكدست شدن حكومت به نفع نيروهاي افراط‌گراي راست خواهد شد.

2. افزايش مشاركت مردم و غلبه آنان بر يأس و انفعال كنوني، به نفع جريان دموكراسي‌خواه و اصلاح‌طلب بوده ، مانع از آن خواهد شد كه همانند دوره دوم انتخابات شوراها ، گروهي با كسب تنها 5/1 درصد آراي مردم، بر امكانات گسترده شهرهاي بزرگ، نظير تهران،‌ تسلط يابند.

3. با توجه به طرح تحريم انتخابات از طرف بعضي از نيروها، ما اعتقاد راسخ داريم كه دعوت به عدم مشاركت در انتخابات پيش‌رو، در نهايت، خواسته‌هاي جناح‌هاي راست افراطي را تأمين مي‌كند و عملاً گامي در راستاي كمك كردن به پيروزي آنان با حد اقل آرا و بي‌دردسر و تسلطشان بر مهمترين دستگاه اجرايي كشور خواهد بود.

4. همچنان كه گروه‌هاي بسياري يادآور شده‌اند، برنامه‌هاي آقاي دكتر معين، چهارچوب حداقلي براي گذار از مرحله كنوني تحولات ايران است و به رسميت شناخته شدن آن، جز با تغيير توازن نيروها به سود جنبش اجتماعي مردم ممكن نيست. بنابر اين ما معتقديم كه حتي اگر بخواهيم به عرصه عمومي و تعميق حركتهاي اجتماعي توجه كنيم، بايد تا حد امكان، به روي‌كار آوردن دولتهاي اصلاح‌طلب، بيش از گذشته ياري رسانيم.

5. تشكيل جبهه دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر- كه در برنامه آقاي دكتر معين نيز مورد تأكيد قرار گرفته است- براي تداوم جنبش اصلاحات، مستقل از نتيجه انتخابات پيش رو، نيازي راهبردي در شرايط حساس كنوني كشور است.

نهضت آزادي ايران و فعالان ملي-مذهبي، مشاركت در انتخابات رياست جمهوري و حمايت از مواضع و برنامه‌هاي اعلام شده از سوي آقاي دكتر معين را گامي استراتژيك در راستاي تداوم اصلاحات دموكراتيك، اعمال تحول تدريجي در ساختارهاي حقيقي قدرت، راهي براي برون رفت از دايره تهديدهاي خطرناك بين‌المللي و بحرانهاي داخلي، در مسير چيره شدن بر بافت انحصار‌طلب و جناح اقتدارگراي حاكم، و بطور مشخص، در راستاي مصالح، منافع و امنيت ملي در جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند. ما در اين حمايت هيچ‌گونه سهمي از حاكميت يا منصبي در دولت آينده رئيس‌جمهور طلب نمي‌كنيم و ضمن آن كه خويش را همچنان يك نيروي نقاد ساختار قدرت مي‌شماريم و معتقد هستيم كه راه اصلاح فقط از درون جامعه ايران مي گذرد، حركت به سوي تشكيل جبهه دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر را براي بازگرداندن اميد به نيروهاي ترقي‌خواه و ملي ضروري مي‌دانيم.

16 خرداد 1384

رئيس شوراي فعالان ملي-مذهبي
عزت الله سحابي
دبيركل نهضت آزادي ايران
ابراهيم يزدي

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23871

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به سوي جبهه دموكراسي خواهي و حقوق بشر، بيانيه نهضت آزادي و فعالان ملي - مذهبي در حمايت از نامزدي مصطفي معين' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005