Click for Amazing Phone Card








پنجشنبه 2 تیر 1384

گفتگوي جمشيد فاروقی با بنى صدر: انتخابات رياست جمهورى ۲۴ سال پس از بركنارى خود او، صدای آلمان

در ارتباط با دور دوم انتخابات رياست جمهورى گفتگويى داشتم با ابولحسن بنی صدر. از بنى صدر پرسيدم كه ۲۴ سال پيش در یک چنین روزهایی، یعنی روز ۳۰ خردادماه، از شما سلب مسئولیت شد. شما تاکنون بارها از آنروزها یاد کرده، نوشته و راجع به آن سخن گفته اید. به نظر شما بین آن رویداد سیاسی و اوضاع سیاسی کنونی کشور، يعنى انتخابات نهمين دوره رياست جمهورى در ايران رابطه ای وجود دارد؟

ابوالحسن بنی صدر: قطعا وجود دارد، به لحاظ اینکه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یکی از تدارک کنندگان آن کودتا رقیب یکی از مامورین کودتاست. آقای هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی نژاد. آن آمر بوده و این مامور. حال این دو، آن آمر و این مامور، که در طول ۲۴ سال هم با هم رابطه داشته اند، او استاندار همین آقای رفسنجانی بوده که حالا رقیب او شده است. بنابراین، محصول آن کودتا شده این رژیمی که اکنون مردم را می ترساند که اگر نیایید و به آقای هاشمی رفسنجانی، آمر آقای احمدی نژاد، رای ندهید، هرآینه فاشیسم مذهبی وغیره دمار از روزگار شما بدر خواهد آورد. بنابراین، می بینید که ربط مستقیم وجود دارد. محصول آن کودتا شده این.

دویچه وله: آقای بنی صدر، آقای دکتر یزدی در گفتگویی که با دویچه وله داشته اند انگشت گذاشتند روی تخلفات و تقلبات انتخاباتی. می خواستم نظر شما را در این مورد هم بدانم.

ابوالحسن بنی صدر: می دانید که ما این تقلبات را انتشار داده ایم تحت عنوان «خرداد سورپرايز بر وزن اکتبر سورپرايز». همان سازش پنهانی بر سر گروگانها که همین آقای هاشمی رفسنجانی ترتیب داده بود. حالا اینبار در انتخابات ریاست جمهوری به اصطلاح آن طراحان پروژه ی بزرگ بصورت غافلگیرانه ای به اجرا درآمده که یک تقلب وسیع است. همین دیروز هم باز آقای کروبی گفته است که بعضی چند نوبت رای داده اند و در واقع آنچه را که مطبوعات غرب تحت عنوان استقبال گزارش کرده اند چیزی جز یک تقلب وسیع نبوده است.

دویچه وله: آقای بنی صدر، با توجه به اینکه آقای رفسنجانی از موضوع از سرگیری مناسبات با غرب و بخصوص با آمریکا سخن گفته است، به نظر شما انتخاب آقای رفسنجانی چه تاثیری در رابطه ی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر خواهد داشت؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ابوالحسن بنی صدر: باید بگویم که وضعیتی که در داخل خود رژیم وجود دارد از دید غرب مخفی مانده است. مگر اینکه بگوییم که امریکایی ها متقاعد شده اند که آقای رفسنجانی وقتی می گوید که در درون رژیم ما قویتر هستیم، راست می گوید، به لحاظ اینکه الان ایشان رویاروست با این مافیاهای نظامی ـ مالی جدید که آقای احمدی نژاد را می خواهند رییس جمهور بکنند. پس اینها را ندارد و باید با اینها مقابله کند. اینطرف هم، همه ی دیگر مردمی هستند که استبداد حاکم را نمی خواهند. حالا، اگر ایشان بخواهد با آمریکا معامله کند بدون توافق آقای خامنه ای، معنایش این است که اول بايد این آقای خامنه ای را مرخص کند و همانطوری که از قول او گفته می شود از خامنه ای عبور کند، بعد بیاید و بنشیند و با آمریکا معامله کند. اگر اینکار را نتواند بکند یکی از دو کار را باید بکند، یا با این مافیاهای جدید معامله کند و به اتفاق تصمیم بگیرند روابط با آمریکا را عادی کنند که احتمالش قوی نیست، یا اینکه وضعیت به همین منوال که در دوره ی خود او هم بوده و بعد در دوره ی آقای خاتمی هم بود، ادامه پیدا کند. غیر از این سه شق، شق دیگری به نظر نمی رسد.

دویچه وله: با تشکر از آقای بنی صدر که وقتشان را در اختیار دویچه وله صدای آلمان قرار داده اند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25097

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي جمشيد فاروقی با بنى صدر: انتخابات رياست جمهورى ۲۴ سال پس از بركنارى خود او، صدای آلمان' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005