Click for Amazing Phone Card








شنبه 4 تیر 1384

احسان نراقي: در اين رأي‌‏گيري ديديم كه مفهوم خودي ـ غيرخودي از بين رفته‌‏است، ايلنا

احسان نراقي، جامعه‌‏شناس گفت:‌‏ «من مايلم با توجه به اشتغالات ذهني خود كه جامعه‌‏شناسي است، نظري به نتيجه رأي مردم ايران در روز جمعه گذشته بياندازم.»

احسان نراقي جامعه‌‏شناس و مشاور ويژه مديركل سابق يونسكو در گفت‌‏وگو خبرنگار سياسي «ايلنا» گفت:‌‏ «اگر تهران را به عنوان نمونه در نظر بگيريم، اين رأي نشان مي‌‏دهد كه شكافي معني‌‏دار شهر تهران را به دو قسمت شمال و جنوب تقسيم مي‌‌‏كند.»

وي گفت:‌‏ «مردم شمال تا حدي از رفاه مادي برخوردارند و طالب آزادي‌‏هاي بيشتري هستند اين آزادي‌‏ها، اجتماعي، فرهنگي و سياسي است و به هيچ وجه نشانه بدي نيست. يعني چيزي كه همه جوامع پيشرفته كنوني به آن رسيده‌‏اند و در جهان امروز چنين روحيه‌‏اي را نشانه ترقي مي‌‏دانند. ضمناً فراموش نكنيم كه اين دسته نزديك به 40 درصد جمعيت‌‏اند كه شامل متخصصان، دانشمندان و مديران مي‌‏شود كه بدون آنها زندگي معقول امروزي براي ما غيرممكن است.
وي با بيان اينكه «مردم جنوب‌‏شهر بيشتر مذهبي و پايبند سنت‌‏اند»، گفت:‌‏ «آنها عصيان‌‏زده از بي‌‏عدالتي هستند و با نظر خوشي به شمال شهري‌‏ها نگاه نمي‌‏كنند. همين اضطراب وجداني در انقلاب 57 به خوبي ظاهر شد ولي در حال حاضر قوي‌‏تر و مؤثر‌‏تر جلوه كرده است. پس مسؤله بزرگ ملي ما جلوگيري از افزايش اين شكاف است.»
وي افزود: «مورد دوم اين است كه تخلفات انتخاباتي كه گروهي به گروه ديگر نسبت مي‌‏دهند، يقيناً آن چنان تأثيري كه ادعا مي‌‏كنند نداشته است. البته بايد در پي از بين بردن آن باشيم. ولي مسأله مهم‌‏تر آن است كه نگذاريم نيروهاي نظامي و انتظامي در نگاه كل جامعه در معرض چنين اتهاماتي قرار بگيرند.»

وي تصريح كرد:‌‏ «سومين پندي كه مي‌‏توان از اين جريان گرفت اين است كه در تحليل اين واقعه از منيت‌‏هاي سياسي، حزبي و جبهه‌‏اي دست برداريم و پهنه نگرش خودمان را توسعه دهيم و مسائل را فراتر از اميال شخصي بنگريم. در اين صورت يك تحول بزرگ اجتماعي يك نتيجه مهم اجتماعي به دست آمده است.»
وي با بيان اينكه «در اين رأي‌‏گيري ديديم كه مفهوم خودي ـ غيرخودي كه در جمهوري اسلامي رواج داشت، از بين رفته است»، گفت:‌‏ «به همين جهت ملت به دنبال انگيزه‌‏هاي جديدي است كه به وفاق ملي دست يابد. امروز سرنوشت، اين فرصت گرانبها را در دستان آشكار دكتر احمدي‌‏نژاد قرار داده است كه مي‌‏تواند محور موتور اين وفاق باشد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: «آقاي احمدي‌‏نژاد كه سابقه شركت در قدرت را تاكنون نداشته است و برآمده از مردم است، به آساني مي‌‏تواند سنت‌‏گرايي ملي و اسلامي را با تجددخواهي امروزي و اصول دموكراتيك هماهنگ كند و به آساني مي‌‏تواند براي روحيه مدارا و تشويق گفتمان را از همه نيروها كمك بگيرد و فراتر از جناح‌‏ها يك همبستگي ملي ايجاد كند و با تمام قوا از اعمال قدرت قاهره اجتناب كند و به معناي واقعي و اسلامي كلمه به حقوق ملت توجه كند و وعده‌‏هاي خود را به خصوص در برقراري عدالت جداً دنبال كند.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25243

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقي: در اين رأي‌‏گيري ديديم كه مفهوم خودي ـ غيرخودي از بين رفته‌‏است، ايلنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005