شنبه 31 شهریور 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شتاب "مرگ قلبى" در ايران! مهر

خبرگزارى مهر - گروه اجتماعى: نتايج بررسى ها نشان مى دهد كه سن بيماران قلبى و عروقى در جهان و ايران، به علت شتاب در مسير زندگى ماشينى؛ به سرعت در حال افزايش است و مى بايست از همين امروز تدابيرى انديشيد تا مانع از كاهش سن "مرگ قلبى" در كشور شد.
به گزارش خبرنگار مهر، دوم مهر برابر با ۲۴ سپتامبر، روز جهانى قلب نامگذارى شده است تا بهانه اى باشد براى پرداختن به وضعيت بيماريهاى قلبى و عروقى كه متاسفانه بيشترين علت مرگ و ميرها را به خود اختصاص داده است. به طورى كه در سال ۱۹۱۰، ۱۰ درصد مرگ و ميرها در دنيا به علت بيماريهاى قلبى و عروقى بوده است اما اين وضعيت در سال ۲۰۰۰ به ۵۰ درصد رسيد و پيش بينى شده است اين آمار در سال ۲۰۲۰ به ۷۵ درصد مرگ و ميرهاى شايع در جهان برسد.

كلانشهر تهران، همواره با مشكلات زيادى دست و پنجه نرم مى كند كه آمار بالاى مرگ و مير به علت بيماريهاى قلب نيز، از جمله مواردى است كه نمى توان نسبت به آن بى اعتنا بود. اين مهم را مى توان در آمار سازمان بهشت زهرا (س) نيز جستجو كرد و متوجه شد كه بر اساس آخرين آمار از مرگ و مير در تهران كه از سوى سازمان بهشت زهرا (س) اعلام شده است، ايست قلبى با ۸۷/۹ درصد، همچنان شايع ترين علت فوت تهرانى ها است.

دكتر محمود الله وردى، جراح و متخصص قلب و عروق مى گويد: بروز ايست قلبى تا سن‌ ۴۵ سالگى‌ در مردان‌ بيش‌ از زنان‌ است اما پس‌ از آن‌ برابر است‌.

وى، ايست قلبى را حالتى عنوان مى كند كه طى آن ضربان قلب كاملا از بين مى ‌رود.

الله وردى توضيح مى دهد: ايست تنفسى اوليه ظرف دقايقى كوتاه باعث ايست قلبى مى ‌شود و ايست قلبى اوليه نيز به سرعت به ايست تنفسى مى ‌انجامد. تاخير در درمان‌ حتى‌ براى ۳ تا ۵ دقيقه‌ ممكن‌ است‌ باعث‌ مرگ‌ يا آسيب‌ دائمى‌ مغز شود.

به گفته اين جراح و متخصص قلب و عروق؛ استرس، ديابت‌ شيرين‌، مصرف‌ برخى داروها كه ريتم‌ قلب‌ را دچار اختلال‌ مى كند، ادرارآورها كه مى‌ تواند باعث‌ كاهش‌ پتاسيم‌ خون شود، آدرنالين يا هر دارويى‌ كه‌ فشار خون‌ را در يك‌ بيمار قلبى‌ افزايش‌ دهد، از عوامل‌ افزايش ‌دهنده‌ خطر ايست قلبى هستند.

بيماريهاى قلبى و عروقى، بيشتر در كشورهاى در حال توسعه رخ مى دهد و از هر دو مرگ، يكى به خاطر بيماريهاى قلبى است. ۳۵ درصد جمعيت در كشورهاى در حال توسعه و صنعتى از فشار خون بالا كه يك فاكتور مهم در حوادث عروق قلب و مغز است، در رنج بوده و متاسفانه ۲۵ درصد آنان از بيمارى خود بى اطلاع هستند و ۵۰ درصد مبتلايان هرگز درمان صحيح نشده اند.

دكتر رضا قلمقاش، رئيس انجمن توانبخشى قلب و عروق و تنفس ايران با اشاره به كاهش سن ابتلا به بيماريهاى قلبى و عروقى، نسبت به عدم توجه جامعه نسبت به اين وضعيت، منتقد است و مى گويد: نحوه زندگى مردم به عنوان مهم ترين عامل تشديد بيماريهاى قلبى و عروقى در كشور، تلقى مى شود.

وى؛ از سيگار، كم تحركى، چربى و چاقى و همچنين استرس، به عنوان عوامل تشديد بيماريهاى قلبى و عروقى نام مى برد و مى افزايد: فرهنگ توجه به بيماريها و نگرانى هايى كه از جهت افزايش آنها وجود دارد، در جامعه نهادينه نشده است.

قلمقاش مى گويد: متاسفانه در بحث پيشگيرى از ابتلا به بيماريها نيز ضعيف هستيم و همواره منتظر مى مانيم تا بيمار شويم و بعد به فكر درمان مى افتيم.

رئيس انجمن توانبخشى قلب و عروق و تنفس ايران نسبت به بالا رفتن سهم ۵۰ درصدى ابتلا به بيماريهاى قلبى در كشور هشدار مى دهد و مى افزايد: متاسفانه ادامه چنين روندى، باعث خواهد شد كه بزودى با بحران كاهش سن بيماران قلبى مواجه شويم.

دكتر رشيد رمضانى، معاون بيماريهاى غيرواگير مركز مديريت بيمارى هاى وزارت بهداشت مى گويد: در ايران، از هر ۱۰۰ هزار مورد بيمارى قلبى عروقى، ۱۶۷ مورد منجر به مرگ شده كه بايد علاوه بر كاهش اين آمار براى جلوگيرى از روند رو به افزايش آن در سالهاى بعد جلوگيرى كرد.

وى با بيان اينكه نوع بيماريهايى كه امروزه افراد را در معرض خطر قرار مى ‌دهد نسبت به چند دهه گذشته متفاوت شده است، مى گويد: امروزه خطرات ناشى از بيماريهاى غيرواگير (بيماريهاى مزمن) جايگزين بيماريهاى عفونى و عوارض ناشى از آن شده و به همين دليل اولويت درمانى كشور بر كنترل اين بيماريها قرار گرفته است.

رمضانى، از سرطان ها، ديابت، بيماريهاى قلبى عروقى و سكته‌ هاى مغزى و قلبى، به عنوان شايع ترين بيماريهاى غيرواگير يا مزمن نام مى برد و مى افزايد: تغذيه ناسالم و افزايش وزن، خطر بيماريهاى عروق كرونر و عروق تنظيم كننده قلب را بيشتر مى كند.

دكتر رضا قلمقاش، رئيس انجمن توانبخشى قلب و عروق و تنفس ايران با تاكيد بر اينكه بيمارى قلبى، فرد را در سن بارورى اقتصادى معلول مى كند، مى افزايد: در سالهاى دور، اهداف درمان فقط كاهش ميزان مرگ و مير بود اما امروزه درمانها فقط به دفع بيمارى ختم نمى شود و افزايش بهبهود كيفيت زندگى مردم، نكته اى است كه به آن توجه مى شود.

وى با اشاره به عوارض ناشى از بيماريهاى قلبى و عروقى كه مدام در حال افزايش است، مى گويد: اگر بخواهيم رويكردى جامع از درمان داشته باشيم، بايد چهار جنبه جسمى، روحى، اجتماعى و معنوى را مدنظر قرار دهيم. زيرا، بيمارى قلبى علاوه بر اينكه جسم را معلول مى كند، باعث مى شود فرد دچار افسردگى شده و روحيات برهم ريخته اى داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رئيس انجمن توانبخشى قلب و عروق و تنفس ايران همچنين به مسائل معنوى كه در اثر بيمارى، فرد را درگير مى ساز، اشاره مى كند و مى افزايد: فاكتورهاى بسيار مهمى در كيفيت زندگى وابسته به سلامت دخيل است كه مهم ترين آن، اين است كه فرد بايد بتواند زندگى روزمره خود را با كمترين محدوديت انجام دهد.

وى ادامه مى دهد: در واقع، بازتوانى به دنبال فراهم آوردن امكان زندگى روزمره در سطح توقعات فرد، با حداقل محدوديت هاى فيزيكى و روحى است كه از آن به عنوان "زندگى با كيفيت" ياد مى كنيم.

رئيس انجمن توانبخشى قلب و عروق و تنفس ايران تاكيد دارد كه بازتوانى مى تواند از وقوع ۲۶درصد مرگ و ميرها بر اثر بيماريهاى قلبى، جلوگيرى كند. همچنين؛ انجام بازتوانى مى تواند تا ۲۱ درصد از رخداد سكته در بيماران قلبى جلوگيرى كند كه اگر بخواهيم نگاهى به عوارض و هزينه هاى ناشى از سكته در بيماران قلبى داشته باشيم، متوجه اهميت بازتوانى خواهيم شد.

به گفته وى؛ با انجام توانبخشى قلبى و بازتوانى تنفسى، مى توان تا ۱۳ درصد از انجام عمل جراحى و تا ۱۹ درصد از نياز بيماران قلبى و عروقى به انجام آنژيوگرافى جلوگيرى كند.





















Copyright: gooya.com 2016