یکشنبه 17 شهریور 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش 80 درصدی تولید پسته رفسنجان، آفتاب

خشکسالی و سرمازدگی باعث شد تا دو محصول باغی عمده استان کرمان با چالش در تولید مواجه شوند.

بنا به گزارش خبرنگار آفتاب از کرمان، تولید پسته رفسنجان و خرمای استان کرمان با کاهش به ترتیب 80 و 30 درصدی مواجه شده است.

رییس کمیته باغبانی انجمن پسته ایران در همین مورد گفت: «به دلیل کم‌آبی و سرمازدگی در سال جاری محصول پسته رفسنجان نسبت به پارسال ‪ ۸۰‬درصد کاهش یافته است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مهدی آگاه افزود: «بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده محصول امسال پسته استان کرمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ‪ ۱۰۰‬هزار تن کاهش پیدا کند».

در هین حال نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی نیز، ضمن نگرانی از وضعیت پسته این استان خاطرنشان کرد: «پسته در ایران با مشکلات زیادی روبرواست و دولت باید با همکاری بخش خصوصی جهت رفع تنگناهای موجود، تلاش بیشتری به عمل آورد».

اما رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمان در این مورد گفت: «بیشتر مناطق مهم تولید محصول پسته در کرمان شدیدا با بحران بی‌آبی روبرو هستند».

محسن جلال‌پور افزود: «با وجود قرار داشتن یک سوم باغات پسته کشور در شهرستان رفسنجان، این منطقه از مهم‌ترین مناطق فاقد منابع آبی پایدار است».

وی بیان کرد: «با پشتیبانی جدی و موثر دولت از طرح‌های اجرای انتقال و توزیع تهیه آب در باغات پسته و نیز خرید بخشی از چاههاو مسدود کردن آنها، منطقه رفسنجان از بحران بی‌آبی نجات خواهد یافت».

وی ادامه داد: «تنها راه خروج از این بحران،اجرای سریع طرح‌های بهینه‌سازی مصرف آب و انتقال طرح ‪ ۲۵۰‬میلیون متر مکعبی در سال از سرشاخه‌های کوههای زاگرس است».

به گفته جلال‌پور، طرح انتقال آب به کرمان از کوههای زاگرس حدود ‪۱۰‬سال است که بلاتکلیف مانده‌است. دبیرکل انجمن پسته ایران در ادامه بر لزوم نظارت و کنترل‌های روز افزون بهداشت در برداشت محصول پسته امسال تاکید کرد.

مجتبی خسروتاج بیان کرد: «در صورت عدم توجه جدی به این مساله در آینده نزدیک ایران دو سوم بازار اروپا و تمامی بازار کشور ژاپن را از دست خواهد داد».

در همین حال معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمان نیز اعلام کرد: «تولید خرما طی امسال در این استان ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬درصد کاهش دارد».

حسین میرزابیگی افزود: «خشکسالی، سرمازدگی، آفت زنجره و عارضه خشکیدگی خوشه از عوامل مهم کاهش حجم تولید خرما در این استان بوده است».





















Copyright: gooya.com 2016