پنجشنبه 10 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت: زنان كارمند كمتر كتك مي‌خورند، ایونا

مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت، با انتقاد از مطرح كردن خشونت‌هاي خانوادگي همچون كودك آزاري در روزنامه‌هاي كشور و چاپ عكس‌هايي در اين زمينه، با اعلام نگراني خود از اين موضوع گفت: در هيچ كجاي دنيا رسم نيست، هر خشونتي را نشان داد، چرا كه خشونت‌هاي خانوادگي از موضوعاتي است كه بايد در دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها مورد بحث قرار گرفته و براي آن راهكار استخراج كرد.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران ایونا ، دكتر سيد هادي معتمدي در نشست تخصصي ـ پژوهشي «تدابير حمايتي درباره كاهش خشونت مبتني بر جنسيت» كه در محل سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، ورود مباحث علمي به سطح عاميانه را بي‌فايده و حتي داراي ضرر عنوان كرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اينكه بر خلاف گذشته مطرح كردن چنين موضوعاتي ديگر تابو به شمار نمي‌رود، تاكيد كرد: زماني كه وارد بحث «حال بايد چكار كنيم» مي‌شويم، همه ريپ مي‌زنند و در يافتن راهكارهاي حقوقي، ‌اقتصادي، حمايتي، و غيره وامي‌مانند.

طرح شدن خشونت‌ها به صورتي شفاف و در سطح عوام باعث از بين رفتن امنيت اجتماعي و رواني مردم مي‌شود

90 تا 95 درصد از موارد خشونت‌ها عليه زنان صورت مي‌گيرد

معتمدي ادامه داد: زني كه در خانواده‌ خود كتك مي‌خورد، حداقل لقمه ناني نيز به وي مي‌دهند، ‌اما وقتي طلاق بگيرد، كتك مي‌خورد آن هم بدون نان. لذا در چنين شرايطي و يافتن راهكار مناسب در اين قسمت همه مي‌مانند، چكار بايد كرد.

وي با اعتقاد به اين كه چنين گفته‌هايي، حرف‌هاي روشنفكرانه است و نبايد در بين عوام مطرح شود، طرح شدن خشونت‌ها آن هم به صورتي شفاف در سطح عوام را باعث افزايش سطح اضطراب و نگراني مردم و همچنين فقدان امنيت اجتماعي و رواني آن‌ها قلمداد كرد كه راهكارهاي مقابله با آن را نمي‌دانيم.

مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت با تاكيد بر اين كه بايد آن قدر در مورد راهكارها صحبت كرد تا بالاخره راهكاري براي كاهش خشونت ايجاد شود، خشونت را برابر پرخاشگري ذكر كرد كه 90 تا 95 درصد از موارد خشونت‌ها عليه زنان صورت مي‌گيرد.

درحالي كه بايد حقوق زنان را بيشتر كنيم، برخي دختران برابري جنسيتي را در گردن كلفتي و رفتار پسرانه مي‌دانند

وي خاطر نشان كرد: به دليل آن كه در جامعه ما پسرها و مردها آزادي عمل بيشتري دارند و مقام و مرتبه بيشتري به دست مي‌آورند، برخي دخترها نيز رفتاري پسرانه پيدا كرده‌اند، چرا كه برابري جنسيتي را در گردن كلفتي و رفتار پسرانه مي‌دانند، اين در حاليست كه بايد حقوق زنان را بيشتر كنيم.

دكتر معتمدي در اين مورد به يك نمونه اشاره كرد و يادآور شد: زماني كه به مدارس دخترانه مي‌روم، تعداد دختراني كه رفتارهاي مردانه دارند بيشتر از پسران است و اين موضوع به تربيت اجتماعي آن‌ها باز مي‌گردد، چرا كه اجتماع به آن‌ها فهمانده اگر اين گونه باشند، بهتر پيشرفت مي‌كنند.

خشونت‌هاي مبتني بر جنسيت، پيش از آن كه ريشه‌هاي بيمارگونه و پزشكي داشته باشند، داراي ريشه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اعتقادي است

حمايت از هنجارها نيازمند دخالت نهادهاي رسمي همچون ارگان‌هاي دولتي است

وي ضمن اشاره به انواع خشونت‌هاي جسمي، عاطفي، جنسي، بي‌توجهي، مسامحه، خشونت عليه همسر، فرد معلول و يا فرزندان، تصريح كرد: بسياري از افراد با مراجعه خود عنوان مي‌كنند،‌ شوهرم مرا كتك مي‌زند، بيمار است، دارو بدهيد تا مداوا شود. اين در حاليست كه خشونت‌هاي مبتني بر جنسيت، پيش از آن كه ريشه‌هاي بيمارگونه و پزشكي داشته باشد، داراي ريشه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اعتقادي است.

مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت با بيان اين كه در بسياي از اوقات حمايت از هنجارها نيازمند دخالت نهادهاي رسمي همچون ارگان‌هاي دولتي است، اظهار كرد: از اين دسته از زنان بايد پرسيد؛ چطور مي‌توان با دارو دادن به مرد به آن‌ها فهماند كه زن با كتك خوردن، آن طور كه مي‌خواهي نمي‌شود؟

وي در اين زمينه با عنوان مثالي ديگري اعلام كرد: برخي نيز مي‌گويند، به دليل آن كه فرزندان نسل‌هاي گذشته كتك خورده‌اند، آدم شدند كه چنين گفته‌هايي نشات گرفته از مباني فرهنگي آنهاست.

پرخاش فرزندان نسبت به والدين افزايش يافته است

زنان كارمند كمتر كتك مي‌خورند

معتمدي از افزايش پرخاش فرزندان نسبت به والدين در جامعه خبر داد: بر اساس آمارهاي موجود پرخاش فرزندان به والدين افزايش يافته است و در اين امر نسبت به سايرين بسيار جلوتر است، لذا نيازمند اصلاح اجتماعي هستيم.

وي در ادامه قربانيان خشونت، مجرمان، قانونگذاران، قضات دادگاه، نيروي انتظامي، زندان، مددكاران اجتماعي، گروه‌هاي اجتماعي و نهادهاي دولتي را از جمله عوامل دخيل در اصلاحات اجتماعي ذكر كرد.

به گزارش ایونا ، مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت، در ادامه گفته‌هاي خود به مساله ارائه راهكارهاي حمايتي پرداخت و در حل مشكلات خانواده‌ به موضوعات افزايش كيفيت بهداشت رواني، خانواده‌، ازدواج‌هاي مناسب، ‌دين مداري و تاكيد بر ارزش‌هاي اعتقادي و شناخت و پرورش استعداد فرزندان تاكيد و اشاره كرد.

پرداختن به آموزش، اعم از آموزش‌هاي مهارت زندگي، توانمند‌سازي زنان و قدرتمند‌سازي آن‌ها از ديگر موضوعاتي بود كه وي از آن به عنوان راهكارهاي حمايتي و كاهش خشونت مبتني بر جنسيت به اشاره كرد.

معتمدي با اشاره به ايجاد خط تلفن ويژه‌اي همچون 123، حمايت‌هاي قانوني، حمايت‌هاي امنيتي و اجتماعي و ايجاد پناهگاه را از جمله ابعاد حمايت از قربانيان خشونت ذكر كرد.

وي با بيان اينكه مي‌توان سهميه استخدام براي قربانيان خشونت اختصاص داد، خاطر نشان كرد: آمارها نشان مي‌دهد، زنان كارمند كمتر كتك مي‌خورند، چرا كه قدرتشان در زندگي بالاتر و دستشان در جيب خودشان است.

مشاور سازمان دفاع از قربانيان خشونت در پايان مطالب خود به خلاصه‌اي از مباحث ذكر شده‌اش ارائه كرد و توضيح داد: راهكار حمايتي، يعني آن كه از زني كه مورد خشونت قرار مي‌گيرد، حمايت كنيم تا درآمدي داشته و زماني كه كتك خورد، جايي براي رفتن داشته باشد. با شناسايي نيازمندان مالي و كمك به آن‌ها مي‌توان ميزان آسيب رساني به زنان را كاهش داد.





















Copyright: gooya.com 2016