دوشنبه 3 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محاکمه تکان‌دهنده قاتل۱۶زن و دختربچه در آبادان، آینده

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده قتل‌های سریالی آبادان، با انکار متهم به قتل پایان یافت.

به گزارش خبرنگار «آینده» از آبادان، در این جلسه که پیش از ظهر چهارشنبه در شعبه ۱۶ تجدید نظر دادگستری خوزستان با حضور خانواده یکی از مقتولان، متهم به قتل، نماینده دادستان، وکیل مدافع متهم و خبرنگاران از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه آغاز و بیش از سه ساعت به طول انجامید، ابتدا نماینده دادستان اهواز به قرائت اتهامات وارده به فرید بغلانی ۴۰ ساله متهم به ۱۶ فقره قتل از سال ۸۴ تا ۸۷ پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سید بهرام رشته‌احمدی با اشاره به اینکه این جلسه صرفا برای بررسی قتل خدیجه مقدم ۱۰ ساله تشکیل شده است، گفت: مقتول در تاریخ پنج آبان سال ۸۴ ساعت ۱۰ صبح از منزل خارج شده و دیگر عزیمت نکرده است و یک روز بعد، پدر مقتول گم‌شدن فرزند خود را به نیروی انتظامی اطلاع داد،این در حالی است که خانواده مقتول نسبت به فردی به نام عبدالرحیم عساکره که در آن زمان در زندان به سر می‌برد، مظنون بودند.

وی افزود: جسد مقتول در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۸۵ در نخلستان‌های آبادان در ۳۰۰ متری محل سکونت کشف شد.

رشته‌احمدی با اشاره به پرونده قتل خدیجه مقدم، نسبت به اظهارات پزشکی قانونی درباره دلایل قتل گفت: به دلیل گذشت زمان،رطوبت فراوان و شناوربودن جنازه در آب، تنها بخشی از اسکلت جنازه یافت شد و پزشکی قانونی دلایل قطعی مرگ خدیجه مقدم را نامشخص اعلام کرد، به این ترتیب تنها دلیل شناسایی مقتول، لباس، روسری و دمپایی‌های او اعلام شد.

معاون دادستان اهواز درباره دلایل قتل توسط متهم که در پرونده موجود است،گفت: در صفحه ۷۴ اعترافات فرید بغلانی آمده است در ساعت ۱۲ ظهر که با دوچرخه با حالت روانی بسیار ناراحت در حرکت بودم، دختربچه تقریبا ۱۰ ساله‌ای را که به دنبال چند توله سگ در نخلستان بازی می‌کرد، دیدم و با استفاده از چماق و ضربات متعدد به ناحیه سر وی، او را کشته و جنازه‌اش را به درون نخلستان بردم.

رشته احمدی افزود: تمام اعترافات به ۱۶ قتل در دفترچه خاطرات ۱۶۵ صفحه‌ای متهم که در دوران بازداشت و زندان نوشته است، وجود دارد.

وی دلیل اتهام فرید بغلانی به قتل‌های سریالی را شباهت نوع قتل‌ها، اعترافات وی و بازسازی کامل صحنه جرم از طرف متهم عنوان کرد و گفت: مکان دقیق و زمان وقوع قتل‌ها که از طرف متهم مشخص شده است در اظهارات پزشکی قانونی کاملا تایید شده است.

پس از آن، اولیای مقتول با اعلام شکایت خود از دادگاه تقاضای قصاص کردند.

در ادامه بازپرس پرونده درباره چگونگی شناسایی و دستگیری فرید بغلانی گفت: فرید بغلانی در تاریخ ۲۶ شهریور امسال با حمله با چاقو به سمت خانم فوزیه نگارش، وی را مجروح کرد و از محل متواری شد،پس از اقدامات چهره‌شناسی و نمایش ۹۰ عکس برای مجروح در بیمارستان، وی بغلانی را شناسایی کرده و از میان ۱۳ متهم تشخیص داد و تنها وجه تمایز او را با روز حادثه، تفاوت لباس و کفش اعلام کرد که پس از پیداکردن کفش‌ها و لباس‌های وی، گل کف کفش متهم از طرف آزمایشگاه با محل جرم تطابق داده شد و وی به طور کامل در این پرونده متهم شناخته شد.

فیصل مزرعه افزود: تشابه قتل‌های گزارش شده در شش اردیبهشت و ۳۱ خرداد امسال باعث شد که سریالی‌ بودن قتل‌ها از طرف بازپرسی اعلام شود.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال ۸۶ در تماس تلفنی خانمی مجهول‌الهویه با پلیس آبادان، یک فقره قتل به فرید بغلانی انتساب داده شد ولی این قضیه مورد توجه قرار نگرفت و بغلانی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد که پس از دستگیری متهم در سال‌جاری، در باغچه منزل وی، مقداری طلا، لباس زیر زنانه و تکه‌ای از استخوان جمجمه یک زن ۶۰ ساله کشف شد.

در ادامه، متهم فرید بغلانی در جایگاه قرار گرفت و تمام اتهامات وارده را منکر شد و گفت: تمام اعترافات زیر شکنجه و به زور از من گرفته شده است.

وی در جواب سئوال قاضی پرونده که چگونه شکنجه‌ای باعث شده که به ۱۶ فقره قتل اعتراف کنی، پاسخ داد: نمی‌دانم، من خیلی شکنجه شدم، شما نمی‌دانید.

بغلانی درباره دفترچه خاطرات خود اظهار داشت: به من می‌گفتند و من می‌نوشتم و اگر این کار را انجام نمی‌دادم دوباره مرا شکنجه می‌کردند به این دلیل برای رهایی از شکنجه‌ها هر چه می‌گفتند قبول می‌کردم.

وی در پاسخ به سئوال نماینده دادستان مبنی بر عدم اعتراف وی به ۱۲ فقره قتل دیگر در آبادان گفت: به من فشار نیاوردند،اگر بیشتر مرا شکنجه می‌کردند به آنها هم اعتراف می‌کردم.

متهم به قتل‌های سریالی در آبادان درباره اعترافات خود در مقابل معاون رئیس قوه قضائیه افزود: تنها دلیل این اعترافات، ترس از شروع شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌ها بوده است.

وکیل تسخیری بغلانی گفت: با توجه به شرایط روحی و روانی موکلم و مقدمات تشکیل پرونده تقاضای دقت نظر دادگاه درباره شکنجه‌های وی را دارم.

محسن مرادپور در پاسخ سئوال قاضی پرونده درباره اینکه آیا دلیل یا گواهی مبنی بر شکنجه متهم در دست است،گفت: خیر، مواردی در دست نیست اما تقاضای دقت نظر دادگاه در این زمینه را دارم.

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده قتل‌های سریالی آبادان در ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه خاتمه یافت و ادامه رسیدگی به این پرونده به جلسه بعد که متعاقبا اعلام می‌شود، موکول شد





















Copyright: gooya.com 2016