سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارکستر سمفوني وايمار، زادگاه گوته، در تخت جمشيد اجرا مي کند، مهر

مشاور فرهنگی شهردار وایمار از برگزاری کنسرت ارکستر سمفونی وایمار در تخت جمشید و برگزاری جشنواره حافظ و گوته در شیراز به عنوان برنامه های مهم شیراز و وایمار برای توسعه و بهبود روابط فرهنگی این دو شهر یاد کرد.
کلاوس گالاس شامگاه سه شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت حافظ و گوته در شیراز در جمع خبرنگاران افزود: قرار بود اجرای ارکستر وایمار در همین ایام صورت گیرد که به خاطر انتخابات ایران میسر نشد اما امیدواریم در آینده ای نزدیک این برنامه نیز تدارک دیده شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی عنوان کرد: از جمله برنامه هایی که برای ارتقای این روابط فرهنگی بین شیراز و وایمار پیش بینی شده حضور شهردار شیراز و اعضای این سازمان در شهر وایمار بوده و به خاطر اینکه فقط برنامه های پیش بینی شده، فرهنگی نباشد مقرر شده که حوالی 18نوامبر یک تیم از فوتبال نوجوانان شیراز به وایمار سفر کرده و بازیهای دوستانه ای انجام دهند.

این شرق شناس آلمانی در پاسخ به این پرسش که «آیا به همان میزان که مردم شیراز و ایران با گوته آشنایی دارند مردم وایمار نیز حافظ را می شناسند»، بیان کرد: حافظ به وسیله گوته به ادبیات آلمان شناخته شد و گوته آن قدر مجذوب این شخصیت شیرازی بود که دیوان شرق و غرب خود را به خاطر حافظ خلق کرد.

وی عنوان کرد: گوته هیچگاه به شیراز سفر نکرده اما در دیوان خود بارها معشوقه خود را به نام زلیخا همان معشوقه ای که حافظ در آثار خود نام برده یاد کرده است.

گالاس همچنین در پاسخ به این سئوال که «آیا برای حافظ در شهر وایمار و آلمان ساخت پژوهشکده ای نیز پیش بینی شده است»، اظهار داشت: در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی وی به وایمار سفر کرده و با حضور او جایگاهی برای حافظ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون اتفاق جدیدی صورت نگرفته اما هردوی ما امیدواریم با از سرگیری این روابط فرهنگی بتوانیم در این راستا اقدامات مطلوبی را انجام دهیم.

وی همچنین گفت: البته برنامه های دیگری نیز برای حافظ و گوته در نظر گرفته شده که می توان از برگزاری فستیوال حافظ و گوته مقارن سال آینده در شیراز یاد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016