یکشنبه 28 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح آسفالت كردن دماوند، دسته گل سازمان ميراث‌فرهنگي (+ کاریکاتور)، همشهری

مديركل محيط‌زيست استان تهران در واكنش به طرح آسفالت كردن و شن‌ريزي در ارتفاع بالاتر از 2300 متري دماوند، گفت:
«اين دسته گل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.»

آسفالت كردن دماوند در حالي مطرح مي‌شود كه دامنه‌ اين كوه از ارتفاع 2200 متر به بالا ثبت ملي شده است حال‌آنكه قرار است؛ جاده موردنظر در ارتفاع 2200 تا 3000 متري احداث شود.

آسفالت دماوند
کاریکاتور: سید محمد رضا میر شاه ولد - روزنامه گل

دكترمحمدباقر صدوق در گفت‌وگو با ميراث خبر افزود: «سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در سفر دوم رياست‌جمهوري و هيأت وزيران به اين استان؛ طرح مرمت و آسفالت جاده را به طول 5 كيلومتر ارائه كرد كه مورد تصويب هيأت دولت هم قرار گرفت.»

وي با اشاره به اينكه 45‌دستگاه كمپرسي در جاده گوسفندسرا شن خالي كردند، اظهار داشت: «جاده هنوز آسفالت نشده و شهرداري رينه از تاريخ 23 تير از فعاليت جاده‌سازي‌ جلوگيري به عمل آورده و طرح را متوقف كرده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




طرح، متوقف نشده

به‌رغم اين اظهارات رئيس انجمن ديده‌بان كوهستان عنوان كرد: «طرح زيرسازي جاده براي آسفالت كردن هنوز متوقف نشده است.

عباس محمدي با اشاره به سابقه جاده مذكور افزود: «در ضلع جنوبي دماوند كه مسير صعود عمومي است، يك جاده فرعي خاكي از جاده پلور به رينه منشعب مي‌شود كه حدود 2دهه پيش‌ ساخته شده اما همان 2دهه پيش هم هيچ توجيه عقلي و منطقي نداشته چرا كه از ابتداي تا انتهاي جاده حدود 3ساعت پياده‌روي و بخشي از مسير كوهنوردي است.

رئيس انجمن ديده‌بان كوهستان در ادامه گفت: «از سال گذشته خبردار شديم كه در استانداري مازندران بحث آسفالت كردن اين جاده پيش كشيده شد. درحال حاضر شن‌ريزي در اين جاده انجام شده تا پس از زيرسازي آسفالت شود؛ كاري كه نه تنها غيرضروري است بلكه آسيب‌هاي جدي به طبيعت مي‌زند.»

وي با تاكيد دوباره بر غيرضروري بودن وجود جاده در اين منطقه، افزود: «انتهاي اين مسير يك گوسفندسراست لذا چه دليلي است كه براي يك گوسفندسرا يك جاده آسفالته كشيده شود.

اين جاده آسفالته تنها به زمينخواري، آلوده شدن منطقه و ريخت و پاش زباله دامن مي‌زند.»
به گفته محمدي اين جاده سبب مي‌شود بيش از ظرفيت اكوسيستمي منطقه، افراد در منطقه وارد شوند.گوسفندسراي احسان در ارتفاع 3300 متري قرار دارد.

وي يادآور شد: «دماوند از ارتفاع 2200 متر به بالا ثبت ملي شده است. مسير جاده هم در ارتفاع 2200 تا 3000 متري واقع است و تا زماني كه ميراث فرهنگي موافقت نكرده باشد احداث اين جاده غيرقانوني است.»

طرحي بدون نگاه كارشناسي

عضو فراكسيون محيط‌زيست مجلس نيز با انتقاد شديد از طرح آسفالت بخشي از دماوند، گفت: «نبود نگاه كارشناسي در بين مسئولان چنين رخدادهاي را در پي دارد.»

انوشيروان محسني‌بندپي افزود: «درحالي‌كه بسياري از روستاهاي دماوند جاده آسفالته ندارند چه لزومي است بخشي از كوه دماوند كه يك ميراث ملي و طبيعي است، آسفالت شود.»

وي تصريح كرد: «مسئولان گردشگري كشور دائما اعلام مي‌كنند كه به لحاظ جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي جزو 10 كشور اول جهان هستيم اما اين‌گونه اتفاقات قطعا اين موقعيت كشور ما را به خطر خواهد انداخت.»

وي در ادامه گفت: «فراكسيون محيط‌زيست اين موضوع را در مجلس پيگيري خواهد كرد.»

جاده‌سازي در دماوند چه درآمدي مي‌تواند داشته باشد؟

يك راهنماي طبيعت‌گردي در واكنش به اينكه احداث جاده مي‌تواند باعث تسهيل رفت‌وآمد گردشگران به دماوند و درآمدزايي شود، گفت: جاده‌سازي در كوه دماوند براي جذب مردم و گردشگران چه درآمدي مي‌تواند داشته باشد، به‌جز اينكه به محيط‌زيست ضربه وارد شود؟

محمد منتظر در گفت‌وگو با ايسنا افزود: هنوز ميان مردم و گردشگران آنقدر فرهنگ‌سازي انجام نشده است كه جاده‌سازي مي‌شود تا كوهنوردان و گردشگران بيشتري به كوه دماوند بروند. آن زمان هم كه جاده خاكي بود، با وجود اينكه آن را تميز مي‌كردند، ولي كوهنوردان و مردم زباله‌هاي زيادي را در مسير رها مي‌كردند.

وي بيان كرد: اگر هدف از اين كار، تشويق گردشگران براي سفر بيشتر به كوه دماوند است، آسفالت شدن يا نشدن اين كوه چه اهميتي دارد، وقتي گردشگر با هر وسيله‌اي تا اين ارتفاع از كوه مي‌آيد.

به گفته‌ او، مسئولان مي‌توانند به جاي جاده‌سازي، امكانات ديگري را كه كمبود آنها واقعا در كوه دماوند احساس مي‌شود، فراهم كنند. در همين مسير كه در حال ساخت جاده در آن هستند، آب آشاميدني در تابستان پيدا نمي‌شود، چون گله‌داران آب را براي گله‌هاي خود قطع مي‌كنند.

منتظر افزود: در ارتفاعات كوه، زباله‌ زيادي رها شده است، چرا آنها را جمع نمي‌كنند. ساخت جاده در دماوند بازدهي زيادي ندارد و اين كار توجيه ندارد، چون فضاي بكر و طبيعي براي گردشگران بيشتر جذابيت دارد، آمدن مردم عادي براي آنها چه درآمدي دارد؟!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016