یکشنبه 24 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ايلنا از مراسم تشييع پيکر جمشيد لايق، بازيگر تئاتر و سينما

بدرقه هنرمندی که هنر برای او مذهب و تئاتر برايش قديس بود

چندروز قبل از فوت لايق به ديدن او رفتم و با وی صحبتی هر چند کوتاه در رابطه با تئاتر کرديم او با آن حال مريضش گفت: هنر برای من همچون مذهب است و تئاتر يک قديس.


گرچه بايد امروز يک روز سرد پاييزی باشد اما گرمای آفتاب را می‌شود به راحتی حس کرد، تالار وحدت را آفتاب گرم پاييزی پوشانده و اين بار به جای آنکه مملو از گل‌های خوش آمد و تبريک باشد پر شده از گل‌هايی برای عرض تسليت به دنيای هنر.
روزها از پس هم می‌گذرند جوانان پا به عرصه هنر می‌گذارند و پيشکسوتان رو به فراموشی می‌روند امروز آنها را در بستر بيماری و يا در گوشه تنهای خانه می‌يابيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جمشيد لايق نيز از ميان ما رفت اما ياد هنر او هميشه می‌ماند، ياد صدای پر طنين او هنوز در صحنه مانده است.
گرچه او را در سال‌های اخير کمتر بر روی صحنه ديديم اما شاگردان او هميشه يادآور استادی چون لايق بوده و هستند.
امروز تالار وحدت پيکر جمشيد لايق را در آ‎غوش گرفت، خداحافظی کرد و او را راهی قطعه هنرمندان کرد. تالار وحدت برای از دست دادن استادان خود می‌گريد و امروز تکه‌ای ديگر از وجود خود را برای هميشه از دست داد.
ايرج راد بازيگر و مدير عامل خانه تئاتر با بغضی در گلو خطاب به خانواده لايق و هنرمندان و دوستداران او گفت: جمشيد لايق از ميان ما رفت ولی ياد و خاطره او همواره در تاريخ هنر ايران و در ذهن تک‌تک آيندگان جاودان خواهد ماند، ما هرگز نمی‌توانيم بگوييم هنرمندی که هميشه با فرهنگ و هنر ايرانی زيسته است رفته و ديگر نيست بلکه هنرمندانی همچون لايق که سال‌های سال تمام عمر خود را صرف خدمت در فرهنگ نمايش کرده‌اند و توانسته‌اند تاثيرات فراوانی داشته باشند هميشه زنده‌اند زيرا جوانان امروز يادآور استادان ديروز هستند.
مدير عامل خانه تئاتر در ادامه افزود: جمشيد لايق هميشه يار و ياور ما در خانه تئاتر بوده و در تمام مراحل با آنکه بيمار بود ما را تنها نمی‌گذاشت و هميشه باعث دلگرمی ما بود تا بتوانيم قدم‌هايی محکم‌تر از قبل برداريم و گاه اگر ما در اين امر تعلل می‌کرديم او ما را به سمت هدف‌هايمان هدايت می‌کرد.
لايق با آنکه اين روزها در بستر بيماری بود هميشه ما را شرمنده می‌کرد و در تمام مراسم حضور پر رنگی از خود نشان می‌داد و هميشه جويای حال و احوال تئاتر و هنر بود.
ايرج راد در ادامه گفت: دنيای هنر هميشه مديون هنرمندانی همچون لايق‌هاست و بازيهای ارزنده وی را فراموش نخواهد کرد و هميشه او را به ياد خواهد داشت.
ما هنرمندی را که صدای گرم و مهربانش هنوز در گوشمان زنگ می‌زند را فراموش نخواهيم کرد.
ايرج راد به خبرنگار ايلنا گفت: شايد خيلی از جوانان امروزی جمشيد لايق را نشناسند زيرا در اين سال‌ها او اسير بستر بيماری بود اما آنها بايد آگاه باشند که زحمت فراوان هنرمندانی همچون لايق به آنها منتقل شده و آنها وارثان اين هنر هستند پس بايد آن را به بهترين نحو ممکن به نسل بعد انتقال دهند.
وی در ادامه گفت: ما بايد قدر اين‌چنين هنرمندانی که دنيای هنر مديون آنهاست را بدانيم و برای جوانان بگوييم که چه ميراث با ارزشی را در دست دارند.
جمشيد مشايخی از لايق به عنوان استاد بزرگوار خود ياد کرد و گفت: بعد از پرواز يک انسان بزرگ من کوچک چه می‌توانم بگويم، او هنرمند بزرگ و با اخلاقی بود.
مدت طولانی با وی در خارج از کشور زندگی کردم و او هميشه مانند استادی بزرگوار مرا راهنمايی و هدايت می‌کرد.
جعفر والی در پايان گفت: چند روز قبل از فوت لايق به ديدن او رفتم و با وی صحبتی هر چند کوتاه در رابطه با تئاتر کرديم او با آن حال مريضش گفت: هنر برای من همچون مذهب است و تئاتر يک قديس.
در مراسم امروز هنرمندان ديگر عرصه تئاتر و سينما همچون بهزاد فراهانی، فردوس کاويانی، سهراب سليمی، رضا بابک، گلچهره سجاديه، کريم اکبری مبارکه، شهرام کرمی، محمود عزيزی، سعيد پورصميمی، حسين پارسايی و جمعی ديگر برای آرامش خود و عرض تسليت به خانواده وی حضور داشتند.
جمشيد لايق معتقد بود که ارزش يک هنر به هنرمندی است که آن را انجام می‌دهد و هميشه دوست داشت آن‌طوری زندگی کند که شايسته يک هنرمند است. اما چه‌قدر ما توانستيم در اين امر او را ياری دهيم و آن‌طور که شايسته هنر او بود ستايشش کنيم؟
لايق از ميان ما رفت اما هنوز هنرمندان بسياری حضور دارند که کم‌کم رو به فراموشی می روند.
کاش قبل از آنکه جامعه هنر ايران شاهد از دست دادن هنرمندی باشد بتوانيم او را به زندگی برگردانيم و ستايشی که سزاوار آنهاست را تقديمشان کنيم و تولدی نو را در دنيای هنر شاهد باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016