جمعه 18 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تولید رسمی سیگار 'وینستون' از ۲۲ بهمن در ایران، بی بی سی

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از تولید رسمی سیگار "وینستون" از ۲۲ بهمن در ایران خبر داد.

محمود ابطحی، معاون وزیر صنایع و مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اعلام این خبر گفت: "حق انحصاری تولید سیگار "وینستون" بایک شرکت ژاپنی است که ما برای تولید این سیگار درکشورمان با این شرکت سرمایه گذاری مشترک داشته ایم."

او همچنین گفت که تولید آزمایشی این سیگار از چند ماه پیش در مجتمع دخانیاتی رشت به صورت آزمایشی انجام می شود و تولید رسمی "وینستون" در ۲۲ بهمن آغاز خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این دومین بار است که در زمان دولت محمد احمدی نژاد موضوع تولید یک سیگار آمریکایی در ایران مطرح می شود.

نزدیک به دوسال پیش موضوع درخواست یک شرکت خصوصی برای واردات و تولید سیگار "مارلبورو" مطرح شده بود که رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت.

رئیس هیات مدیره شرکتی که قصد انعقاد قرارداد با شرکت فیلیپ موریس، مالک سیگار "مارلبورو" را داشت، مشاور اسفندیار رحیم مشائی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و رئیس فعلی دفتر رئیس جمهوری بود.

خبرگزاری رسمی ایران درباره مخالفت ها با ورود این سیگار نوشت: "دلالان و قاچاقچیان عمده مارلبورو که نگران منبع مالی انتخاباتی خود هستند، می خواهند با حاشیه سازی جلوی واردات قانونی این سیگار را بگیرند."

اما در نهایت آقای ابطحی از توقف این طرح به دلیل ماهیت آمریکایی شرکت "مالبورو" خبر داد.

اکنون محمود ابطحی می گوید که کاهش ۲۵ درصدی واردات سیگار وینستون، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ناشی از تامین ۲۵ درصد نیاز بازار به سیگار، ممانعت از خروج ارز و واریز درآمدهای ناشی از فروش "وینستون" تولید داخل به خزانه، از مزایای تولید این سیگار در ایران است.

بخش عمده سیگار مصرفی در ایران از خارج تامین می شود و با وجود تحریم های کاخ سفید علیه ایران، سیگار در فهرست این تحریم ها قرار ندارد.

سال گذشته اداره آمار آمریکا اعلام کرد که ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودی، سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهای آمریکایی در جهان است.

به گفته این اداره، سیگار مهم ترین کالای مجاز صادراتی سال های اخیر شرکت های آمریکایی به ایران بوده است.

در سال های پس از انقلاب، شرکت دخانیات ایران تلاش کرد با سفارش تولید سیگارهایی مثل "بهمن"، "آزادی" و "تیر" با مصرف سیگارهای آمریکایی مقابله کند، اما سیگار "وینستون" همچنان بیشترین سهم مصرف سیگار خارجی بازار ایران را داراست.

پس از تولید رسمی "کوکاکولا" در ایران، تولید "وینستون" می تواند نشانه دیگری از حضور مارک های مشهور آمریکایی در ایران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016