دوشنبه 28 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گرامی‌داشت ۲۵ سالگی "دو کلمه حرف حساب" گل‌آقا، ايسنا

اصحاب و دوستان گل‌آقا به مناسبت سالگرد آغاز به کار ستون «دو کلمه حرف حساب»، در مؤسسه‌ی گل‌آقا گرد هم آمدند و ياد کيومرث صابری فومنی (گل‌آقا) را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دی‌ماه امسال سالگرد بيست‌وپنجمين سال آغاز ستون «دو کلمه حرف حساب» گل‌آقاست؛ ستونی که فضای تازه‌ای از طنز و انتقاد سياسی را در ايران گشود و راهگشای بروز و پرورش استعدادهايی در عرصه‌ی طنز و کاريکاتور شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر اساس گزارش مؤسسه‌ی گل‌آقا، کيومرث صابری فومنی از سال ۱۳۶۳ ستونی به نام «دو کلمه حرف حساب» را با امضای گل‌آقا در روزنامه‌ی اطلاعات آغاز کرد که سرآغازی بر شروع طنز سياسی در جمهوری اسلامی شد و هفت سال بعد از آن، نشريه‌ی گل‌آقا را به چاپ رساند که در آن برای اولين‌بار کاريکاتور مقامات دولتی کشيده شد. اين نشريه مورد استقبال مردم قرار گرفت و پس از آن بود که گل‌آقا به عنوان يک مؤسسه فعاليت‌های گسترده‌ی خود را در زمينه‌ی طنز و کاريکاتور با چاپ نشريات مختلف (ماهنامه‌ی گل‌آقا، سالنامه‌ی گل‌آقا، بچه‌ها... گل‌آقا)، کتاب، برگزاری مسابقات داخلی و بين‌المللی و جشنواره‌های موضوعی ادامه داد. کيومرث صابری در آبان‌ماه ۱۳۸۱ انتشار هفته‌نامه‌ی گل‌آقا را متوقف کرد و دو سال بعد درگذشت.

گزيده‌ای از «دو کلمه حرف حساب»‌های او در چهار مجلد توسط مؤسسه‌ی گل‌آقا که هم‌اکنون در زمينه‌ی انتشار کتاب‌های طنز و کاريکاتور و توليد محصولات انيميشن فعاليت می‌کند، به چاپ رسيده است.

از صابری علاوه بر مجموعه‌های «دو کلمه حرف حساب»، آثاری همچون: مکاتبات شهيد رجايی با بنی‌صدر، ديدار از شوروی، برداشتی از فرمان علی (ع) به مالک اشتر و عصر ضحاک به چاپ رسيده است.

علاقه‌مندان به دريافت آثار او می‌توانند به سايت گل‌آقا به نشانی www.golagha.ir مراجعه کنند.

کيومرث صابری فومنی مشهور به گل‌آقا در شهريور ۱۳۲۰ به دنيا آمد. مدرک کارشناسی علوم سياسی و کارشناسی ارشد ادبيات تطبيقی را از دانشگاه تهران گرفت و هم‌زمان با تدريس در مدرسه‌های تهران، همکاری‌اش را با نشريه‌ی توفيق آغاز کرد که تا زمان توقيف اين نشريه در سال ۱۳۵۰، ادامه يافت. با پيروزی انقلاب اسلامی به عنوان مشاور شهيد رجايی و آيت‌الله خامنه‌ای (رييس‌جمهور وقت) با آن‌ها همکاری و در سال ۱۳۶۲ از مناصب دولتی خود کناره‌گيری کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016