دوشنبه 27 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعطای جايزه فريدريش روکرت به اسماعيل خويی، دويچه وله

جايزه فريدريش روکرت در سال ۲۰۱۰ به اسماعيل خويی، شاعر سرشناس ايرانی، اعطا شد. اين جايزه هر دو سال يکبار به يکی از چهره‌های برجسته ادبی که در حوزه برقراری تفاهم ميان شرق و غرب فعاليت کرده‌اند، تعلق می‌گيرد.

جايزه فريدريش روکرت در اصل ابعادی سياسی نداشته و تنها به نويسندگان و شاعرانی که برای نزديکی و تفاهم ميان شرق و غرب فعاليت می‌کنند اهدا می‌شود. اسماعيل خويی در مراسم رسمی در شهر کوبورگ در روز يکشنبه (۱۶ مه) ضمن اشاره به اهميت اين جايزه برای تفاهم ميان جهان اسلام و مسيحيت از يک‌سو و نزديکی ميان شرق و غرب از سوی ديگر، به عنوان يکی از شاعران مدرن ايران، به تشريح وضعيت سياسی، اقتصادی و فرهنگی در ايران پرداخت و به مراسم رنگ و بويی سياسی داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




خويی در بخشی از سخنان خود به سرکوب منتقدان و فرهنگ‌سازان ايرانی در حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرد. کورت شارف، عضو هيئت داوران نيز ضمن ستايش از شعر اسماعيل خويی، آن را سلاحی برای مبارزه عليه ستم سياسی و اجتماعی و دفاع از آزادی بيان و عقيده در ايران دانست.

خويی با ابراز تاسف از اقامت اجباری در خارج از کشور، يادآور شد که آرزو می‌کرده اين جايزه را در ايران دريافت کند. وی تصريح کرد که دريافت جايزه فريدريش روکرت باعث افتخار اوست، اما از ناخشنودی مقامات ايرانی از اعطای اين جايزه به خود نيز آگاه است.

امسال تاکيد هيات داوران بر ادبيات ايران بود. چهار نامزد ايرانی اين جايزه، محمدرضا شفيعی کدکنی، منيرو روانی‌پور، شهريار مندنی‌پور، و اسماعيل خويی بودند. از ميان اين چهار نامزد، اسماعيل خويی برای گرفتن جايزه برگزيده شد. دکتر خويی تحصيلات خود را در فلسفه به پايان برده و يکی از شاعران پر کار ايرانی است. شعرهای غالبا طولانی او در بيش از چهل دفتر شعر جای گرفته‌اند.

به ياد فريدريش روکرت، شرق‌شناس برجسته آلمان

فريدريش روکرت، شرق‌شناس و ايران‌شناس معروف آلمانی، در سال ۱۷۸۸ ميلادی در شهر کوبورگ زاده شد. او در تمام مدت زندگی ۷۸ ساله‌ی خود، تمام تلاش خود را در ترجمه و گردآوری آثاری از خاورميانه و نزديک به کار برد. روکرت در کتابی با عنوان "رزهای شرقی" شعرهای شاعران کلاسيک ايران، چون فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ را با برگردان آلمانی گردآوری کرد.

همشهريان فريدريش روکرت پس از دو قرنی که از تولد او می‌گذرد، از سال ۲۰۰۸ ميلادی تصميم گرفتند هر دو سال يک بار جايزه‌ای به نام او به دست‌اندرکاران فرهنگی در همان حيطه‌ی کاری روکرت اهدا کنند. مبلغ اين جايزه ۷۵۰۰ يورو است. برای گرفتن اين جايزه، نويسندگان و شاعرانی که به زبان‌های فارسی، عربی، عبری، هندی و ارمنی آثار خود را آفريده‌اند، کانديد می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016