سه شنبه 4 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوی شهلا رستمی با عباس کيارستمی، راديو بين المللی فرانسه

برنامه راه ابريشم - "کپی برابراصل" آخرين فيلم عباس کيا رستمی که دربخش مسابقه ای اصلی ۶۳ امين فستيوال کن شرکت داشت، فرصتی داد تا در اين روزهای نزديک به پايان فستيوال با وی به گفتگو بنشينم. فيلمی که داستان زايش عشق ميان يک زن و مرد را درمنطقه بسيارزيبای توسکان درايتاليا به تصوير می کشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فيلم با طنز بسيارازمراسم سخنرانی يک نويسنده درباره کتابش به نام "کپی برابر اصل" ، که نقشش را"ويليام شيمل"، خواننده باريتون اپرا اجرا می کند، آغاز می شود و زنی شيفته هنر را نشان می دهد که بدون رعايت نظم برای آشنائی با اين نويسنده به اين سخنرانی می آيد. ژوليت بينوش ، هنرپيشه فرانسوی در نقش اين زن مرد را به گردشی برای نشان دادن مناظر اطراف دهکده دعوت می کند. طی اين گردش، و در مقابل پرسش مردم که اين دو را زن و شوهر تصور می کنند، آنها وارد اين نقش می شوند و از ورای گفتگو ها و مشاجره هايشان مسائل زندگی زوج ها و به ويژه زوجهای پر مشکل را مطرح می کنند.
در فيلم "کپی برابر اصل"، ما بارها با اصل و تصويرش درآينه يا درشيشه و يا درمقايسه نسل ها و شباهت های آنها و يا شباهت هائی که ديگران ميخواهند ميان آنها برقرار کنند، روبرو می شويم، از عباس کيا رستمی پرسيدم به اين کپی برابر اصل کدام مفهوم را بايد داد؟
با سپاسگذاری ازعباس کيا رستمی بايد بگويم که عليرغم اين که دکور فيلم در منطقه توسکان ايتاليا قرار داده شده، فيلم همه عوامل و يا ويژگيهای فيلم های پيشين کيارستمی را در خود دارد. از جمله آنها، ديالوگ ميان دو شخصيت اصلی دردرون اتومبيل است که به آن، راه رفتن در کنار يکديگر در خيابان هم افزوده شده. رابطه نسبتأ دشوار يک مادر تنها با فرزند پسرش "تن" را به خاطر می آوردو نيز جاده هائی که در فيلم های قبلی کيا رستمی وبه ويژه در فيلم "جاده های کيارستمی" بسيار ديده ايم. اين شباهت در بازی ژوليت بينوش، که در نقش يک زن تنهای در جستجوی عشق، بازی فراموش نشدنی ای ارائه می دارد، هم ديده می شود. بدين ترتيب نه تنها ايران دور نيست بلکه عليرغم دکور اروپائی، شعر مهدی اخوان ثالث که در جائی توسط شخصيت مرد فيلم خوانده می شود به فضای آشنای فيلم های کيا رستمی می افزايد.
تازگی ديگر، بيان ناگفته ها درحالت روبه روست. که دراين رودرروئی شخصيت ها آرامش خود را از دست می دهند و واقعأ رو در روی يکديگر می ايستند.
زوج هائی در سه سن مختلف در اين فيلم ديده می شوند و اگردوگانه مادر و فرزند را هم به آن اضافه کنيم، به چهار دوره زندگانی می رسيم. اما تنها در ميان مادر وفرزند و زوج ميان سال فيلم سوءتفاهم ها و دشواری نمايان می شوند.

[گفتگو با کيارستمی را با کليک اينجا گوش کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016