چهارشنبه 2 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پناهگاه متعلق به رضاشاه پهلوی در سعدآباد گشایش یافت، ایرنا

پناهگاه متعلق به دوران رضاشاه پهلوی و جنگ جهانی دوم واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برای نخستین بار امروز 31 خردادماه بر روی عموم مردم باز شد.

این پناهگاه متعلق به زمان جنگ جهانی دوم است که آلمانی ها آن را برای رضاشاه و خانواده اش ساخته اند که در صورت بروز خطر در آنجا مخفی شوند.

این پناهگاه در ضلع شمال شرقی سعدآباد و در جنوب غربی کاخ شهناز پهلوی واقع شده است و تاریخ ساخت آن مقارن با وقوع جنگ جهانی دوم و سالهای 1320 تخمین زده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بنای این پناهگاه متشکل از یک اتاق و دو راهرو است و در داخل یکی از تپه های طبیعی مجموعه قرار دارد.

هم اکنون پس از بازشدن این پناهگاه اسناد و مدارک متعلق به جنگ جهانی دوم و اعلام بی طرفی ایران در این جنگ و تخریب های جنگ جهانی دوم در ایران در قالب عکس و اسلاید در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

عکس های مربوط به دیدارهای سران ایرانی و سران متفقین در جنگ جهانی دوم مانند آلمان و‌ تفاهم نامه ها و قراردادهای مابین آنها،‌ خاطرات جواد عامری از سیاستمداران دوره پهلوی در خصوص اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم و‌ نامه دوستانه حسن تقوی زاده سفیر ایران در انگلیس به انوشیروان سپهبدی سفیر ایران در فرانسه ازجمله اسنادی است که در این مکان به نمایش گذاشته شده است.

هدف از برپایی این نمایشگاه و گردآوری اسناد و مدارک جنگ جهانی دوم نمایش موقعیت تاریخی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی ایران در دهه بیستم شمسی و بازسازی فضای آن دوران در پناهگاه جنگی به جامانده در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد عنوان شده است.

هنگام بازگشایی این پناهگاه که با حضور "حمید بقایی" رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت، صدای میدان جنگ در محوطه پخش و تعدادی فشفشه بزرگ بعنوان نماد جنگ آتش زده شد تا به گونه ای فضای جنگی به نمایش گذاشته شود.

این نمایشگاه بصورت دائمی است و بازدید برای همگان آزاد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016