دوشنبه 11 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرويز کلانتری: نقاشی‌هايم را توسط مجموعه‌داران در خارج از کشور عرضه می‌کنم، ايلنا

پرويز کلانتری علاوه بر نمايشگاهی که در گالری ساربان برپا کرده، تعدادی از آثارش را در نمايشگاهی در پاريس عرضه می‌کند. دو اثر او نيز در نيويورک به معرض تماشا گذاشته شده است و قرار است در حراجی کريستی نيز شرکت کند.


ايلنا: پرويز کلانتری؛ تعدادی از جديدترين‌آثارش را از جمعه ۳۱ تير در گالری تازه تاسيس ساربان به نمايش و فروش گذاشته است. وی دليل نمايش آثارش در اين گالری را، توانايی در ايجاد فرصت برای نقاشی معاصر ايران، در فضای برون‌مرزی می‌داند.
اين نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره نمايش آثارش در گالری ساربان گفت: گالری ساربان تازه تاسيس شده و آقای ساربان مجموعه‌داری به‌شدت شيفته نقاشی هستند و کار مهمی که ايشان می‌کنند؛ اين است که فضای حياتی برون‌مرزی برای نقاشی معاصر ايران فراهم می‌کنند. ايشان قادرند نقاشی‌های نقاشان معاصر ايران را در خارج از کشور معرفی کنند. يکی از نمونه‌‌های فعاليت ايشان، فروش يکی از آثار نصراله افجه‌ای به بالاترين مبلغ در لندن بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين نقاش ادامه داد: در شرايطی که بسياری از ارگان‌های رسمی قادر نيستند اين‌گونه کارها را انجام دهند، بخش خصوصی، مجموعه‌داران و بانک‌ها که روی هنر سرمايه‌گذاری می‌کنند، نقش بسيار موثری در معرفی نقاشی معاصر ايران به جهان دارند. بنابراين آقای ساربان که به کارهای من علاقمندند و از من تعدادی کار در مجموعه‌شان دارند، پيشنهاد کردند که در گالری جديدا‌لتاسيس ايشان، اين نمايشگاه را برپا کنم تا روی معرفی آثار من به مجموعه‌داران خارجی کار کنند.
کلانتری تصريح کرد: اولين مشکلی که نقاشان به طور کلی با گالری‌های موجود دارند اين است که ابعاد کارها بزرگ است و از در گالری‌ها عبور نمی‌کند. فضا هم برای نمايش آن‌ها به اندازه کافی نيست. البته اخيرا گالری‌هايی که ساخته شده‌اند به اين مهم توجه کرده‌اند که گالری ساربان نيز از اين دست است.
اين نقاش معاصر توضيح داد: من در اين نمايشگاه با تعدادی از آثار جديدم شرکت کرده‌ام. حدود ۲۱ اثر در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است. يک بخش از اين کارها با عنوان «خط و ربط» به نمايش در‌آمده که آثاری مينی‌ماليستی هستند و در آن‌ها فقط و فقط يک خط ساده روی بوم کاه‌گل رسم شده است. اين خط، طرحی ساده شده از يک چشم‌انداز ايرانی بر خشت خام را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: بخشی ديگر از اين آثار، رنگ نگين فيروزه را که لعاب کاشی‌های ايرانی است، روی خشت خام توصيف می‌کند. اين مجموعه نيز با عنوان «خشت و کاشی» معرفی می‌شود. آثار ديگری نيز در اين ميان هستند که در آن‌ها به ساختارشکنی در نقاشی پرداخته‌ام که عمدتا کاه‌گلی هستند. يک نمونه از مجموعه «همراه با عشاير» را نيز در اين نمايشگاه می‌گذارم تا نشانه‌ای از دوره‌ای ديگر از کارهايم باشد. همچنين تعدادی از مجموعه «سقاخانه» را به همين منظور در ميان ديگر آثار به نمايش خواهم گذاشت.
کلانتری يادآور شد: تعدادی از آثار مجموعه «خط و ربط» را به آقای جمشيدی؛ مسئول گالری شمس سپرده‌ام که قرار بود آن‌ها را برای نمايشگاهی به پاريس ببرد. دو اثر بسيار بزرگم را نيز سال گذشته خانم جواهريان مسئول گالری نار به نيويورک برده است. در حراج جديد کريستی نيز شرکت خواهم کرد و چشم‌انداز من برای آينده اين است که نقاشی‌هايم را توسط اين مجموعه‌داران به خارج از کشور نيز عرضه کنم.
پرويز کلانتری طالقانی در سال ۱۳۱۰ شمسی متولد شد. وی در از دانشکده هنرهای زيبا فارغ‌التحصيل شده است و در اين دانشکده با شيوه‌ کار امپرسيونيست‌ها و ديگر مکاتب قرن بيستم، به‌ويژه آثار بزرگانی چون پيکاسو، خوآن‌ميرو و مونش آشنايی يافت و چشم‌اندازهای جديدی بر روی او گشوده شد. در دهه ۱۳۴۰ شمسی با تلاش مشترک کلانتری و گروهی از نقاشان آن دوره ازجمله زنده‌رودی، تناولی و احصايی در خط - نقاشی و کاليوگرافی، شيوه‌ای با نام «سقاخانه» به عنوان يک رويداد مدرن در نقاشی ايران شکل گرفت. وی همچنين در تصويرگری کتاب کودک نيز مجرب و با سابقه است.
آثار کلانتری در ۲۳ نمايشگاه داخلی و بين‌المللی عرضه شده و به موزه‌های جهان‌نما، سعدآباد، هنرهای معاصر تهران و کرمان راه يافته است. «شهر ايرانی از نگاه نقاش ايرانی» عنوان اثری است از او که در مقر سازمان ملل جای گرفته است. اين نقاش هم‌اکنون کتابی تازه با عنوان «سر اين خط را بگير و بيا» را که به تصويرگری از مشاهير و دانشمندان ايرانی اختصاص يافته است در دست انتشار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016