شنبه 6 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز و شبی بد برای هواپیماهای ایرانی در استانبول و تبریز، خبرآنلاین

داستان دلهره های مسافران ایرانی داستانی تمام ناشدنی است.

سوار هواپیما می شوید اما نمی دانید سالم به مقصد می رسید یا خیر؟ و استرس پشت استرس می آید و می رود و وقتی از حادثه جان سالم بدر می برید با خود عهد می کنید که دیگر سوار نخواهید شد، اما بعد از مدتی از ناچاری دوباره به سمتش می روید!

دو هواپیمای ایرانی در استانبول و یک هواپیمای فوکر در تبریز جان مسافران را روز و شب پنجشنبه به لب رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اولی متعلق به ماهان ایر بود. ایرباس 300 که از تهران به دوسلدورف در پرواز بود ناگهان از فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول تقاضای فرود اجباری کرد. چرا که خلبانان آتش و دود در قسمت موتور هواپیما دیده بودند. مسافران نیز که احساس خطر کرده بودند به خواندن دعا و بستن چشم ها بسنده کردند. 209 مسافر و 18 خدمه تا لحظه فرود اضطراری مرگ را جلوی چشمان خود دیدند. حادثه مذکور در ساعت 10:02 به وقت محلی رخ داد. از مسافران خواسته شد بدون اینکه از جای خود تکان بخورند سکوت را رعایت کرده تا نقص فنی بر طرف گردد و البته کار دیگری هم نمی توانستند انجام دهند.

یک ساعت بعد قبل از اینکه مشکل هواپیمای ماهان ایر حل شود، خلبان ایرانی هواپیمای دیگری از برج مراقبت در فرودگاه خواست فرود اضطراری کند. برج مراقبت هنگ کرده بود و بدون پرسش اضافی اجازه فرود را صادر کرد. اینبار هواپیمای ایرباس 300 متعلق به ایران ایر بود که دچار نقص فنی شده بود. 236 مسافر نیز جانشان را کف دست گرفته و منتظر شدند تا هواپیما پس از تعمیر راهی مقصد شود.

کارشناسان می گویند هر دو هواپیما قبل از پرواز از نظر فنی چک شده و کاملا بدون عیب بوده اند. اینکه عیب یاب هواپیما یک نفر بوده و آیا 100 درصد کار خود را به نحو احسن انجام داده است یا خیر سوال بی پاسخی است که هنوز کسی بدان پاسخ نداده است.

اما شب هنگام در تبریز هواپیمای فوکر لاستیکش منفجر شده تا کلکسیون سوانح هوایی در یک روز تکمیل شود. ظاهرا هواپیماییفرکر 100، متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر تهران - تبریز حامل 103 مسافر بود در حوالی ساعت 10 شب، هنگام فرود به علت لغزنده بودن باند فرودگاه، دچار حادثه شده و از باند خارج شد. وقتی هواپیما از باند خارج شد لاستیک هواپیما بدلیل برخورد با کنار جاده باند ترکید. خوشبختانه تمام مسافرین سالم بوده و به کسی آسیبی نرسید.این حادثه بیشتر به معجزه شبیه بود. چرا که در حوادث مشابه هواپیما امادگی آتش گرفتن داشته و می تواند منفجر شود اما خلبان با مهارت خاص جلوی وقوع حادثه مرگبار را گرفت.

یکی از کارشناسان در این باره گفت: با توجه به نامناسب بودن هوای فرودگاه تبریز و جمع شدن آب در باند فرودگاه، موقعیت خطرناکی ایجاد شد.هنگام نشستن هواپیما لغزندگی ایجاد شده و هواپیما از باند خارج شد. به علت تبحر خلبان اتفاق خاصی رخ نداد اما برخورد هواپیما به کانالی در کنار باند باعث ترکید لاستیک چرخی از هواپیما شد. فوکر 100 متعلق به آسمان با رجیستر ASL به تازگی بعد از مدتها زمینگیری، در ناوگان این شرکت فعال شده بود.

فوکر -۱۰۰ هواپیمای جت دوموتوره مسافربر کوچکی است که شرکت فوکر از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷ دست به ساخت آن زد. در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نشد. در مجموع ۲۸۳ فروند از این هواپیما ساخته شد. ایران ایر با داشتن 28 فروند فوکر 100 یکی از بزرگترین اپراتور های این هواپیماست . شرکت آسمان 12 فروند از این هواپیما را در اختیار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016