دوشنبه 8 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک استخوان دردناک در گلوی والت ديزنی، اظهارات جديد نويسنده ايرانی انيميشن سيندرلای۳، مهدی قوامی پور، مردم سالاری

تصويب قانون حمايت از مالکيت فکری و معنوی بيش از سه دهه طول کشيد اما بالاخره اين قانون تصويب و در اسفند ماه سال ۸۸ به وزارت دادگستری ابلاغ شد تا اين وزارت خانه مسوول پيگيری کنوانسيون سازمان جهانی مالکيت فکری و موافقتنامه های مادريد و پاريس باشد.مخالفين اين قانون بازار بی رمق داخلی را ملاک مخالفت خود می دانستند و موافقين اين قانون البته دلايل بسياری برای نظر خود داشتند. دلايل بسياری که اتفاقا در اولين همايش مالکيت فکری و معنوی که در ارديبهشت ماه سال جاری برگزار شد ارائه کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما هنوز هياهوی همايش به پايان نرسيده بود که يک نويسنده ايرانی مدعی شد که طرح سيندرلای ۳ متعلق به اوست و يکی از مهمترين کمپانی های انيميشن سازی جهان يعنی والت ديزنی آن را به سرقت برده است.خبری که در کوتاه زمانی نظر همه خبرگزاری ها و رسانه های کشور را به خود جلب کرد.به نظر می رسيد اين اولين پرونده از نوع مالکيت فکری و هنری می توانست معيار خوبی برای سنجش اراده مسوولين مربوطه در حمايت از مالکيت فکری و معنوی هنرمندان اين مرز و بوم باشد چرا که مدارک و مستندات ارائه شده از سوی فريبرز روشنفکر نويسنده طرح سيندرلای ۳ آن قدر محکم و محکمه پسند بود که کمپانی والت ديزنی را به تکاپو اندازد.در اين مدت هنرمندان و صاحب نظران بسياری در حمايت از نويسنده سخن گفتند و به اين ترتيب برحقانيت ادعای نويسنده صحه گذاشتند ليکن آن چه که انجام نشد يک اقدام حقوقی جدی از سوی مسوولين مربوطه است.مسوولينی که از ابتدای طرح اين موضوع به اشکال مختلف به نويسنده قول مساعدت و پيگيری موضوع را داده بودند.حالا جامعه هنری از خود می پرسد به راستی مسئله حمايت از مالکيت فکری و معنوی در کشور تا چه حد جدی است ؟ و آيا مسئولين بالاخره اين پرونده را به نتيجه خواهند رساند يا در زير تلی از وعده ها و همايش ها پنهان خواهد شد تا يک بار ديگر ثابت شود که هنرمند ايرانی بی پناه تر از آن است که بتواند از حاصل نبوغ و تلاشی که زندگی اش هست دفاع کند؟ اولين خبر در ارتباط با سرقت ادبی کمپانی والت ديزنی از طرح فيلمنامه فريبرز روشنفکر و توليد انيميشن سيندرلا ۳ در تاريخ دوازده آبان سال ۸۸ در سايت خبری سيما فيلم قرار گرفت و پس از آن بيشتر خبرگزاری های معتبر و رسانه های خبری به اين موضوع پرداختند.در همين ارتباط اين نويسنده ايرانی پيش از يک ساله شدن اين منازعه در مصاحبه ای با خبرنگار باشگاه خبرنگاران به بيان نتيجه پيگيری اين منازعه مربوط به ماليکت فکری و ادبی اين اثر پرداخته است.
فريبرز روشنفکر در پاسخ به سوالی درباره اينکه شما بزرگترين کمپانی انيميشن سازی دنيا را به سرقت ادبی متهم کرده ايد فکر می کنيد مدارک شما اعتبار و مقبوليت لازم برای به دادگاه کشيدن کمپانی والت ديزنی را دارد؟ گفت: می دانيد که بسياری از ادعاهای غيرمستند در مراجع قضايی تمام جهان حتی ايران نامعتبر تشخيص داده شده و برای جلوگيری از اتلاف وقت دست اندرکاران حقوقی و قضايی از گردونه بررسی در دادگاه خارج می شوند. با خواندن جواب تيم مالکيت فکری دادگستری آمريکا به رياست دکتر کلاريدا در خواهيد يافت که آنان با بررسی مدارک من، دسترسی کمپانی والت ديزنی به طرح فيلمنامه من را تاييد کرده اند و حتی خود اين تيم حقوقی بين المللی اظهار علاقه کرده که پرونده سيندرلای ۳ را به آنان واگذار کنيم. نامه تيم مالکيت فکری دادگستری آمريکا اصالت و اعتبار حقوقی مدارکم را برای تشکيل دادگاه معلوم کرده است. بخش نااميدکننده اين نامه حق الزحمه هنگفتی است که برای تشکيل دادگاه از من درخواست شده است.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه در گذشته ادعاهای ديگری از طرف اشخاص ديگر عليه کمپانی والت ديزنی مطرح شده که روابط عمومی اين کمپانی به صورت علنی و رسانه ای به بی اساس بودن اين ادعاها جواب داده است، چرا درباره ادعای شما هيچ کس عکس العملی نشان نمی دهد، تصريح کرد: اين يک روش متعارف کمپانی های فيلمسازی آمريکايی است. آنها برای محق نشان دادن خود و غيرمستند نشان دادن همه ادعاها، به صورت گزينشی ادعاهای نامعتبر را رسانه ای می کنند. کمپانی والت ديزنی به محض رسانه ای کردن ادعای من، با امکانات رسانه ای خود برای خودش دردسر بزرگی درست می کند چون پس از آن همه رسانه ها مجوز ورود به منازعه و اظهار نظر پيدا می کنند و در چنين وضعيتی در زمانی کوتاه منازعه سيندرلای ۳ حقوقی خواهد شد.

روشنفکر خاطر نشان کرد: در حال حاضر رسانه های غربی از لحاظ قانونی حق ورود به منازعه سيندرلا۳ را ندارند کمپانی والت ديزنی می تواند عليه هر رسانه غربی که باعث کاهش محبوبيتش شود اقامه دعوا کرده و خسارت تعيين کند. اگر توجه کرده باشيد با اينکه اکثر قريب به اتفاق رسانه های ايرانی درباره سرقت ادبی کمپانی والت ديزنی به تفصيل مطلب نوشته اند، ولی هيچ رسانه غربی حاضر به انعکاس اين اخبار مستند نشده است.

وی تصريح کرد: متاسفانه علی رغم قول هايی که از طرف متوليان به من داده شده بود کوچکترين حمايتی از من صورت نگرفته و برای احقاق حقم از اين کمپانی غول پيکر کاملا تنها هستم. البته از هنرمندان و کارشناسانی که با اظهار نظرهای تخصصی، محق بودن من را اعلام کرده اند و نظراتشان را در وبلاگ گذاشتم واقعا تشکر می کنم. مدارک بالا گزاری شده من يک استخوان دردناک در گلوی کمپانی والت ديزنی است. اگر آی پی سنج تارنمای مستندات من را رويت کنيد روزی نيست که بازديد کمپانی والت ديزنی در آی پی سنج تارنما ثبت نشود. همزمان تمام خبرگزاری های معتبر غربی از بخش انگليسی اين تارنما بازديد می کنند. اگر کلمات دزدی ادبی والت ديزنی را به زبان انگليسی يا فارسی در جستجوگر گوگل وارد کنيد مطالب زيادی در اين باره پيدا می شود که اين برای کمپانی والت ديزنی بسيار ناگوار و ضد محبوبيت است. تلاش من اينک جلب نظر شرکت های حقوقی آمريکايی است تا با امکانات آنها اين منازعه رسانه ای يک ساله را به منازعه حقوقی تبديل کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016