دوشنبه 3 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمار شگفت انگیز مصرف شیشه و كراك در تهران، فارس

نتایج یك تحقیق كه بر روی هزار و 108 معتاد در استان تهران انجام شد نشان داد 344 نفر از این معتادان كراك و 327 نفر آنها شیشه مصرف می‌كردند.

به گزارش فارس، مسعود حاجی‌رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: قدیمی‌ترین موادمخدر در جهان تریاك است و مشتقات مختلف آن نظیر مرفین، كدئین و هروئین و... به‌طور گسترده‌ای مورد مصرف یا سوء مصرف قرار می‌گیرند و در مقابل می‌توان از كوكائین و مشتقات آن به ‌عنوان اولین ماده محرك مورد استفاده بشر نام برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر اظهار داشت: استفاده موقتی از هر نوع داروی اعتیادآور موجب تغییرات بدنی و خلقی می‌شود و تعادل رفتاری مصرف‌كننده را مختل می‌كند. به همین دلیل اصطلاح ماده مخدر به هر نوع ماده‌ای اطلاق می‌شود كه عملكرد روانی و بدنی را تغییر و دچار اختلال كند.

حاجی‌رسولی با بیان اینكه در این زمینه تحقیقی میان یك هزار و 108نفر معتاد درمان‌جوی استان تهران انجام شد، گفت: بررسی برخی از عوامل مربوط به الگوهای مصرف مواد اعتیادآور هدف اصلی این پژوهش به شمار می‌رود.

وی با اشاره به یافته‌های این تحقیق گفت: نتایج كلی این پژوهش نشان می‌دهد كه الگوی مصرف مواد در كشور ایران تغییر كرده است، زیرا از مجموع جمعیت آماری این پژوهش 235 نفر از تریاك، 77 نفر از شیره، 344 نفر از كراك، 327 نفر از شیشه و تنها 18 نفر از هروئین استفاده می‌كردند كه این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناك باشد.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: سنگین‌ترین سوء مصرف مشتقات تریاك یعنی تزریق هروئین به تدریج باعث بروز عوارض جسمی نظیر تیرگی پوست، تكیدگی، بروز بیماری‌های مختلف جسمی و یأس و افسردگی در بیماران می‌شود.

حاجی‌رسولی افزود: بروز رفتارهای پرخطر، هیجان‌خواهی، از بین رفتن مكانیسم‌های بازدارنده در مغز و احتمال انجام اعمال جنون‌آمیز از جمله عوارضی هستند كه سلامت سوء مصرف‌كنندگان مواد اعتیادآور به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: وابستگی و سوء مصرف مواد اعتیادآور علاوه بر ایجاد مشكلات بهداشتی و اقتصادی، باعث بروز ناهنجاری‌های شدید رفتاری در فرد معتاد و افزایش جرم و جنایت و شیوع رفتارهای پر خطر نظیر تزریق مشترك، استفاده از سرنگ‌های آلوده و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار نظیر ایدز و انواع هپاتیت‌ها می‌شود.

وی‌ گفت: در سال‌های اخیر و با تولید روزافزون مواد اعتیادآور شیمیایی مشكل اعتیاد به صورت حادتری در آمده است كه باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016