سه شنبه 11 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


فلسفه، محتسب و بازجو نيست، گفت‌و‌گوی حسين نوش‌آذر با محمدرضا نيکفر درباره‌ نخستين کنگره‌ روز جهانی فلسفه در ايران

محمدرضا نيکفر
"بزرگترين توهين به فلسفه همين است که دولتی بخواهد به آن بنياد بدهد، جهت بدهد، برای آن چارچوب تعيين کند و از آن انتظار داشته باشد که محتسب و بازجوی ايدئولوژيک رشته‌های ديگر باشد. فلسفه‌ی دوران ما، انتقادی است. کار آن سنجش است، سنجش اين که چه می‌دانيم، رفتار درست چيست، موقعيت انسانی ما کدام است، چگونه خود و جهانمان را بيان می‌کنيم و چه مانع‌هايی بر سر مراوده و گفت‌وگو قرار دارد" ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کتابی در نقد و بررسی آثار نصرت رحمانی نوشته شد، ايسنا

سيروس نوذری از تأليف کتابی در نقد و بررسی سروده‌ها و تبيين مؤلفه‌های زيبايی‌شناختی شعر اين شاعر خبر داد و به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: نصرت رحمانی شاعری مهم و تأثيرگذار است که کم به او پرداخته شده است؛ از همين‌رو با مروری بر زندگی و آثار اين شاعر، در پی تأليف کتابی درباره‌ی وی برآمدم.

او افزود: اين شاعر از آن دست هنرمندانی است که در فهم سروده‌هايش ضرورت دارد که نسبت به شخصيتش وقوف داشت تا کار به انجامی درست برسد؛ از همين‌رو در اين مجموعه‌ی نقد و بررسی، به زندگی اين شخصيت هم پرداخته‌ام.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نوذری که پيش‌تر از تأليف کتابی درباره‌ی «هايکو» در گفت‌وگو با شاعران و محققان خبر داده بود، توضيح داد که گفت‌وگوها انجام شده است و به زودی نسخه‌ی نهايی اين اثر تدوين می‌شود و در اختيار ناشر قرار می‌گيرد. به گفته‌ی او، اين مجموعه‌ی دربرگيرنده‌ی گفت‌وگوهايی با شاعران و محققان در اين حوزه است که در قالب کتابی با موضوع «هايکونويسی» منتشر می‌شود.

همچنين اخيرا به قلم او، کتاب «کوته‌سرايی» با عنوان فرعی «سيری در شعر کوتاه معاصر» از سوی نشر يادشده منتشر شده است. نويسنده در اين کتاب درباره‌ی شکل‌های سنتی شعر معاصر تا شعر مدرن معاصر، بخصوص ژانر شعری «هايکو» سخن گفته است و سعی دارد اهميت جريان ژانر «هايکو» را در شعر فارسی نشان ‌دهد.

«شناخت‌نامه‌ی بيژن جلالی» شامل نگاهی به زندگی و آثار اين شاعر، از ديگر کتاب‌هايی است که نوذری تدوين کرده و به نشر ثالث سپرده بود. او گفت که ناشر به دليل مشکلات مالی از انتشار اين کتاب سر باز زده است.

سيروس نوذری متولد دوم شهريور سال ۱۳۲۸ در تهران است و پيش‌تر، مجموعه‌های شعر «بالای بام و کوچه‌ی تاريک»، «آه تا ماه»، «هزار سال عاشقی» و «برف بر داوودی‌های سفيد» را منتشر کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016