یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرشيد مثقالی: گرافيک ايران جشنواره‌ای شده‌است، مهر

- آگهی‌ها شما را ترغيب به خريد نمی‌کنند

رئيس انجمن صنفی طراحان گرافيک با بيان اينکه آموزش گرافيک هنوز کاربردی نشده است، عنوان کرد که مسئله اصلی اين رشته طراحی آثاری صرفا برای جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها است.
فرشيد مثقالی، تصويرگر و رئيس انجمن صنفی طراحان گرافيک که چندی پيش در مورد توجه بيش از حد به پوستر در مقايسه با ديگر شاخه‌های گرافيک گله کرده بود، به خبرنگار مهر گفت: مسئله اصلی اين است که گرافيک ما جشنواره‌ای شده و بيشتر آثار تنها برای راه‌يابی به نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها آماده می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در توضيح اين مطلب ابراز کرد: بسياری از آثار خوب را در مسابقات و جشنواره‌ها می‌بينيم اما از نمونه آنها در سطح شهر خبری نيست. درحاليکه گرافيک بايد برای مشتری‌ها توليد شود و اتفاقا اين جنبه‌ای است که هنوز در کشور ما روی آن کار نشده است.

مثقالی دليل اين امر را دانشگاه‌ها و مراکز آموزش گرافيک دانست: آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های گرافيک، بچه‌ها را برای يک فضای کاربردی تربيت نمی‌کنند. تکيه آنها روی پوستر و مطالبی است که بيشتر جنبه‌های فرهنگی را دربرمی‌گيرد. هنوز مدرسه يا آموزشگاهی نداريم که روی تبليغات و مخاطب شناسی و پيام به درستی تمرکز کند.

اين گرافيست پيشکسوت اظهار کرد: گرافيک در غايت متکی به پيام، اطلاعات و مخاطب است اما اين عوامل نکاتی هستند که در آموزشگاه‌های ما غايبند. مخاطب شناسی، تحليل پيام و اطلاعات در دانشگاه‌های ما به درستی تدريس نمی‌شود. بنابراين حاصل کار گرافيک متکی به ذهنيات و فرم می‌شود و در سطح نازلی حرکت می‌کند.

وی سپس در مورد آگهی به عنوان بخشی از گرافيک تجاری گفت: کمتر آگهی می‌بينيد که شما را ترغيب کند کالا را بخريد و به همين دليل آگهی‌های ما نتواسنته‌اند در اين زمينه موفق عمل کنند. بسياری از آگهی‌ها فقط برای تحت تاثير قراردادن مغازه‌هايی که قرار است آن محصول به فروش برسد، طراحی می‌شوند و در اين ميان گويا مخاطب نقشی ندارد. اين بزرگ‌ترين ضعف يک اگهی و تبليغ است.

مثقالی اين اشکال را ناشی از آژانس‌های تبليغاتی ارزيابی کرد: نمی‌گويم آژانس‌های تبليغاتی خوب نداريم اما تعداد آنها خيلی کم است و معمولا در اين آژانس‌ها بخش تحقيقات بازاريابی وجود ندارد.

وی در اين مورد به ذکر مثالی پرداخت: اگر بخواهيد يک کالا را تبليغ کنيد بايد بدانيد مخاطب شما زنان هستند يا مردان. در ميان آنها چه مردان يا زنانی از چه سطح اجتماعی با چه شغل‌هايی و سن‌هايی به سراغ اين کالا می‌روند واينها موضوع‌هايی است که بايد توسط بخش تحقيقات بازاريابی انجام شود تا محصول به هدف اصابت کند ولی در کشور ما اين امور صورت نمی‌گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016