چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير مرکز هنرهای نمايشی: عکس های تئاتر هدا گابلر غير قانونی گرفته شده است، فارس

خبرگزاری فارس: حسين مسافرآستانه مدير مرکز هنرهای نمايشی عليرغم تکذيب اظهار نظرها درباره تئاتر مستهجن هدا گابلر در عين حال گفت: عکس‌های منتشره به صورت غيرقانونی و بدون مجوز از اجرای ويژه خبرنگاران و منتقدين گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی انعکاس گزارش خبرگزاری فارس درباره نمايش مستهجن «هدا گابلر» که بازتاب وسيعی در رسانه ها داشت و در نهايت منتهی به توقف اجرای اين نمايش در تئاتر شهر شد، «حسين مسافرآستانه» مدير مرکز هنرهای نمايشی جوابيه‌ای منتشر کرد.
آستانه از يکطرف همه اظهار نظرها درباره تئاتر هدا گابلر را تکذيب کرده و در عين حال از سوی ديگر می گويد: عکس‌ها ی منتشره به صورت غيرقانونی و بدون مجوز از اجرای ويژه خبرنگاران و منتقدين بوده گرفته شده است.سئوال اين است که مگر چه چيزی در اين عکس ها بوده است که نگرانی وی را بر انگيخته و مردم نمی بايستی از گزارش آن مطلع باشند.
اظهارات آستانه در حالی است که طبق عرف معمولا نمايش اول تئاترها برای خبرنگاران و عکاسان رسانه های خبری برگزار می شود و شرکت کنندگان نيز خبر و عکس و گزارش تهيه می کنند وتاکنون هيچ ممنوعيتی در انتشار گزارش وجود نداشته است.بهتر است به جای اينگونه فرافکنی ها مقداری به دغدغه های دينی مردم توجه کنيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




روابط عمومی مرکز هنرهای نمايشی اعلام کرد:حسين مسافرآستانه که با اشاره به نقدها و يادداشت‌هايی که از سوی برخی رسانه‌ها درخصوص نمايش «هدا گابلر» صورت گرفته، عنوان کرد: به طور کلی وضعيت کنونی تئاتر نسبت به آن چه به عنوان نيازهای فرهنگی جامعه می‌شناسيم و توقعی که از تئاتر در راستای پاسخگويی به اين نيازها داريم کاملاً مطلوب نيست و افق سياست‌ها و نگاه مرکز هنرهای نمايشی و معاونت محترم هنری آقای شاه‌آبادی در جهت تبيين نيازها و پاسخگويی به آن و اصلاح و ترميم تجربه‌ها و مسيرهای رفته و گام نهادن در فضا و چشم‌اندازهای نوين است.
وی افزود: البته، اين بدان معنا نيست که تئاتر کشور در راستای ويژگی‌های خودش هيچ وظيفه‌ای را در نظر ندارد و هيچ نقش مؤثری را ايفا نمی‌کند.
به گفته وی، تئاتر کشور تاکنون به تناسب وسع و منابعی که داشته حرکت‌های مقطعی و خوبی داشته است ولی اين، همه ظرفيت تئاتر کشور نيست و قطعاَ، درصدد آن هستيم با نيازسنجی‌ها، آسيب‌شناسی‌ها و مطالعاتی که در اين حوزه صورت گرفته برنامه‌های مؤثرتر و جدی‌تری را با همدلی خانواده تئاتر کشور و دلسوزی و حمايت مديران ارشد فرهنگی و اجتماعی به اجرا درآوريم.
مديرکل هنرهای نمايشی با بيان اينکه تئاتر در تبيين نيازهای فرهنگی جامعه و بخصوص در زمينه‌زيرساخت‌های فرهنگی جامعه نقش بزرگ و مؤثری دارد،‌ادامه داد: تئاتر کشور تاکنون به بخشی از نيازهای جامعه درحوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، مذهبی و آيينی و ... پرداخته است اما از انتظار واقعی و جايگاه حقيقی‌اش فاصله دارد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال درزمينه توليد آثار مذهبی تئاتر آنچنان که بايد و آنچنان که نياز مخاطب و جامعه ما بود تاکنون، وظيفه خود را به نحو احسن انجام نداده است.
مسافرآستانه اعلام کرد: از همين‌رو، رويکرد جديد مرکز هنرهای نمايشی توجه بيشتر و اهتمام جدی‌تر به نيازهای واقعی جامعه و مقتضيات و ضرورت های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی و مذهبی خواهد بود و بر آن هستيم تا از اين پس، در ايام خاص و مناسبت‌ها پيرامون تاريخ اسلام و تشيع ؤ‌آيين‌های ارزشمند و ميراث فرهنگی و تاريخی اين سرزمين روند توليد نمايش‌های مناسب با نيازهای جامعه فزونی يابد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به فرهنگ عمومی جامعه و برخورداری ارزش‌های فرهنگی ، اعتقادی، دينی، آرمانی و آيينی غنی .و بی‌شمار قطعاَ بر آنيم تا درسال و در هر دوره شاهد توليد انبوه نمايش‌هايی باشيم که مبتنی بر نياز مخاطبان واقعی ساخته و پرداخته شود.
مدير کل هنرهای نمايشی با اشاره به جايگاه تئاتر در حوزه‌های تعليم و تربيت و رسالت انکارناپذير آن در اين عرصه‌ها يادآور شد: متأسفانه احساس می‌شود دردوره‌های پيشين توجه شايسته و کافی در سياست‌ها، برنامه‌ها و حمايت‌ها به اين حوزه‌ها صورت نگرفته و يا کمتر صورت گرفته است.
وی «نظام‌مندی»، «سياستگذاری» و «تبيين استراتژی‌های لازم» مبتنی بر سياست‌های کلان فرهنگی کشور و برنامه‌ريزی برای آن را سرلوحه فعاليت‌های مرکز هنرهای نمايشی عنوان کرد و افزود: به همين دليل از اين پس، تمام حمايت‌های خود را مبتنی بر برنامه‌های هدفمند نمايشی متمرکز خواهيم کرد.
وی ادامه داد: اميدواريم با ياری همه مسئولين فرهنگی و دلسوزان اين حوزه اعم از مسئولان دولتی، نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی، خانواده تئاتر کشور و نهادها و ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی بيش از گذشته با زمينه‌سازی برای رشد، توسعه، پويايی و ارتقای تئاتر کشور شاهد دستاوردها و برآيندهايی باشيم که برآمده از نيازهای واقعی جامعه اسلامی و دينی است.
اهتمام به پژوهش و توليد نمايش و نمايشنامه‌های فاخر و متعهد،نگاه جدی به توليد آثار فاخر، فرهنگی و نيز ،توليدآثار مبتنی بر مضامين دينی ، عاشورايی، علوی، رضوی ، دفاع مقدس و ...، توجه جدی به گروه‌های نمايشی شهرستانی، کشف و توجه جدی به استعدادهای جوان ‌و برنامه‌ريزی و تلاش برای گسترش مخاطبان و تحقق شعار تئاتر برای همه را از جمله محورهای سياست‌ها و برنامه‌های مرکز هنرهای نمايشی عنوان کرد و اظهار داشت: قطعاَ برآيند نتايج برنامه‌ها و سياست‌های جديد مرکز هنرهای نمايشی را ا ز اين پس شاهد خواهيد بود.
مدير کل هنرهای نمايشی با اشاره به نمايش «هدا گابلر» در مجموعه تئاترشهر گفت: عليرغم آنچه که از عدم رضايت نسبت به وضعيت کنونی تئاتر عنوان کردم و بسياری از هنرمندان جامعه ما نيز نسبت به آن رضايت کامل ندارند، برخوردهايی از اين دست را که معلوم نيست از سر غرض‌ورزی است و يا ناآگاهی نشانه ظلم آشکار و دشمنی نسبت به ماهيت تئاتر می‌دانم و هر انسان آگاهی که مختصر اطلاعاتی نسبت به تئاتر و نويسندگان اين حوزه، مسئولين اين حوزه و ... داشته باشد به راحتی به ناعادالانه بودن چنين اظهارنظرهايی پی خواهد برد.
به گفته وی ايبسن در دنيا نويسنده شناخته شده‌ای است و از آن هم به عنوان منتقد بزرگ فساد درجوامع غربی و نويسنده‌ای مردم‌گرا و اخلاق‌گرا اسم برده شده است. اکثر آثار اين نويسنده در ايران ترجمه شده و بعضی از آنها در رسانه ملی هم پخش شده است و نسبت اباحه‌گری و ابتذال و نيست انگاری به اين نويسنده فقط از روی جهالت است.
مديرکل هنرهای نمايشی ضمن قدردانی از نگاه‌های هوشمندانه و حساسيت دلسوزانه‌ای که در رسانه‌ها وجود دارد،خاطرنشان کرد: مواظب باشيم بعضاَ ‌از سر غفلت و ناآگاهی و يا غرض‌ورزی به تئاتر و تئاتری ظلم نکنيم و شايسته نيست به خاطر برخی سوءتفاهمات و استنباط‌های شخصی و احساسی، تن تئاتر و هنرمندان تئاتر را بلرزانيم.
به گفته وی،‌ مرکز هنرهای نمايشی با اهتمام، دقت و حساسيت، خود را پاسدار ارزشهای اخلاقی و اعتقادی می‌داند و مصرانه و مستمر، بر آن است تا از آثاری حمايت کند که منطبق بر ارزشها و منويات اخلاقی و اعتقادی جامعه باشد و به شدت از اين حوزه مراقبت می‌کند و اگر احساس کند گروهی يا جريانی در اين زمينه قصور داشته، شديداَ برخورد می‌کند.
مسافرآستانه يادآور شد: نمايش هدا گابلر ‌در سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و از آن زمان تاکنون در نوبت اجرای عمومی بوده است. در آن اجراها هم بسياری از خبرنگاران، منتقدان و عکاسان، تماشاگر اين نمايش بودند و اخبار و گفت‌ وگوهای بسياری نيز، از آن در رسانه‌ها منتشر شده است ولی هيچ‌ گاه، چنين نسبت‌های ناروايی به آن داده نشده است.
وی افزود: بنده نه به دليل مسئوليتم بلکه به عنوان يک نفر علاقه‌مند به تئاتر اغلب نمايش‌ها را می‌بينم. اين نمايش را از نزديک تماشاگر بودم و عليرغم اينکه نظرات و نقدهايی نسبت به اين اجرا دارم، به طورکلی همه آنچه که در اظهارنظرها آمده است تکذيب می‌کنم.
به گفته وی، آنچه دستاويز برخی اظهارنظرهای شتابزده را پيرامون اين نمايش سبب شده، عکس‌هايی است که متأسفانه به صورت غيرقانونی و بدون مجوز از اولين اجرای آن که ويژه خبرنگاران و منتقدين بوده است، صورت گرفته،‌اجرايی که برای اولين بار با لباس، گريم، دکور صورت گرفته و قطعاَ، ‌در همه آنها نقايص بسياری وجود دارد و شورای نظارت مرکز هنرهای نمايشی پس از اين اجرا نظارت‌های لازم را با حساسيت‌های ويژه متذکر شده و به اصلاح آن پرداخته است.
مديرکل هنرهای نمايشی ضمن تشکر از همه رسانه‌های دلسوز و مسئولين فرهنگی، خواستار همدلی و همياری با خانواده تئاتر شد و اظهار اميدواری کرد تا با حمايت‌های جدی از حوزه تئاتر شاهد پويايی و اعتلای اين هنر باشيم.
وی با بيان اينکه تئاتر يک محصول فرهنگی است از همه طيف‌های جامعه خواست در نقد آثار فرهنگی رويکردهای فرهنگی داشته باشيم و همه کمک کنيم تا هنرمندان تئاتر کشور به جای دغدغه‌های پيش پاافتاده و روزمرگی و رفاهی، به رسالت، جايگاه، اهداف کلان و ساختارهای محتوايی، مضمونی و اجتماعی تئاتر بينديشند و منصفانه در تمامی زمينه‌های مشارکت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016