شنبه 2 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امين‌الله رشيدی با ۸۰ مورد حذفی از چاپ کتابش به‌طور کامل انصراف داد، ايلنا

رشيدی بعداز ۵ سال از انتشار کتاب خود انصراف داد. بررسان ارشاد ۸۰ مورد حذفی را به وی پيشنهاد داده‌اند اما رشيدی می‌گويد بسياری از موارد حذفی؛ بخش‌هايی از شعر شاعران ايران است که گويا ارشاد آنها را هم مميزی می‌کند.


ايلنا: امين‌الله رشيدی از انتشار کتابش باعنوان «ايران در رهگذر زمان» در دولت نهم صرف‌نظر کرد و گفت: می‌خواستم اين کتاب را به دوستانم علی تجويدی، پرويز ياحقی، پرويز مشکاتيان و... تقديم کنم اما عمرشان کفاف نداد. حالا می‌ترسم عمر خودم نيز به سرآيد و آروزی چاپ اين کتاب را به گور ببرم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




امين‌الله رشيدی(خواننده پيسکسوت) که کتاب «عطر گيسو» را پيش ازاين منتشر کرده است به خبرنگار ايلنا گفت: کتاب «ايران در رهگذر زمان» ادامه‌ی کتاب «عطر گيسو» بود که در زمان دولت اصلاحات منتشر شده است.
وی افزود: متاسفانه هم‌اکنون پنج سال است که برای انتشار اين اثر مکتوب که بخشی از تاريخ اين سرزمين است؛ به وزارت ارشاد مراجعه می‌کنم اما ديگر از بهانه‌گيری‌های مميزان ارشاد خسته شده‌ام و بر آن شده‌ام تا کتابم را با آن همه حذفيات غيرمنطقی که ارشاد قصد دارد در کتاب اعمال کند، ديگر منتشر نکنم.
رشيدی درباره‌ی تعداد و کم و کيف موارد اصلاحی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: تعداد موارد حذفی نزديک به ۸۰ مورد بوده است که بسياری از آنها غيرمنطقی است. به همين دليل منتشر نشدن کتاب بهتر از اصلاح اين موارد است.
اين خواننده پيشکسوت؛ درباره‌ی بعضی از اين موارد اصلاحی گفت: به فرض مثال؛ يک تابلو نقاشی اثر اکبر تجويدی(برادر علی تجويدی) با شعری از باباطاهر در کتاب آورده شد با اين مضمون که: اگر دستم رسد بر چرخ گردون/ از او پرسم که اين چون است و آن چون/ يکی را می‌دهی صد گون نعمت/ يکی را نان جو آغشته در خون» اما مميزان ارشاد می‌گويند شعر باباطاهر بايد از کتاب حذف شود.
از ديگر موارد اصلاحی می‌توان به حذف عکس ابوالحسن خان صبا و دختر وی که پيانو می‌نوازد، حذف عکس بنده به همراه همايون خرم در انجمن فرهنگی آمريکا، حذف داستان رفت و آمدها به خانه بروجردی‌ها در کاشان که بارها در تلويزيون آن را روايت کرده‌ام، حذف برخی طنزها از مجله توفيق، حذف شعر «رقص کولی» سروده‌ی نصرت رحمانی، حذف روايت حاجی‌ها اثر ناصر خسرو و... اشاره کرد.
اين هنرمند که هم‌اکنون تهيه و انتشار يک آلبوم موسيقی را نيز در دست دارد، اظهار داشت: در اين کتاب اشاره به سابقه‌ی استفاده از مواد مخدر در دوره‌های مختلف ايران داشته‌ام که گفته‌اند آن را نيز بايد حذف کرد. همچنين شعری از سيف فرغانی که ۷۰۰ سال پيش درباره‌ی حمله‌ی مغول‌ها به ايران سروده شده نيز از موارد حذف در کتاب است.
رشيدی افزود: من در نامه‌ای به مسئولان وزارت ارشاد تاکيد کرده‌ام که اين کتاب در ادامه‌ی کتاب «عطر گيسو» است که منتشر شده اما آنها به صراحت اعلام کردند که اگر در دوران ما بود آن کتاب نيز اجازه‌ی نشر پيدا نمی‌کرد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016