سه شنبه 3 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر کشور: بلیت مترو را گران نکنید، ما یارانه‌اش را می‌دهیم، خبرآنلاین

وزیر کشور گفته است که بخشی از یارانه بلیت مترو پرداخت شده و الباقی آن طبق روال پرداخت می‌‌شود.

الناز محمدی - خبرآنلاین

متروی تهران و قیمت بلیتش آنقدر در چند روز اخیر پرماجرا و پر سر و صدا بوده که باعث شده هر روز تایید و تکذیبیه‌های زیادی در مورد افزایش قیمت بلیت مترو در سال آینده بیان شود.

ماجرا از آنجا شروع شد که اعضای شورای شهر در لایحه « تعیین قیمت بلیت خطوط مترو در سال 90 » تصویب کردند که بلیت مترو از آغاز اردیبهشت ماه سال 1390 معادل قیمت تمام شده محاسبه شود که بر این اساس نرخ بلیتهای تک سفره 975 تومان، دو سفره هزار و 725 تومان، بلیت‌های اعتباری مدت دار 180 روزه 81 هزار تومان و یکساله 123 هزار تومان تعیین شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بعد از انتشار این خبر، کمتر کسی بود که از شنیدن این خبر تعجب نکرده باشد و باورش شده باشد که از سال آینده باید برای یک سفر یک طرفه‌اش دست در جیبش کند و برای نزدیک هزار تومان پول بپردازد؛ اما بعد از انتشار گستده این خبر در رسانه‌ها شورای شهر تهران طی تکذیبیه‌ای اعلام کرد که « در تاریخ 23 بهمن ماه سال 1389 شورای اسلامی تهران هزینه جابجایی هر مسافر با مترو را همانند سال‌های گذشته برای سال آینده تعیین کرد. بر اساس این مصوبه مقرر شد که یک سوم از هزینه‌های تعیین شده توسط مسافران و دو سوم دیگر توسط دولت و شهرداری (هر کدام یک سوم هزینه) پرداخت شود، به این ترتیب بر خلاف توهم به وجود آمده قرار نیست، مسافران بلیت مترو را 975 تومان خریداری کنند. با تاکید بر اینکه رقم 975 تومان تعیین شده تنها مربوط به بلیت‌های تک سفره است، سهم مسافران مترو از این رقم تنها مبلغ 325 تومان است، ضمن این که این رقم به دلیل تحقق دولت الکترونیک و کاهش عملیات پر هزینه تهیه بلیت‌های تک سفره تعیین شده است.»

بنابراین بر طبق اعلام شورای شهر قرار است که در سفرهایی که از کارت اعتباری مبلغ دار به جای بلیت اعتباری استفاده شود و برای سفرهای با مسافت بین صفر تا 10 کیلومتر با 68 درصد تخفیف نسبت به بلیت های تک سفره 333 تومان، بین 10 تا 20 کیلومتر با 67 درصد تخفیف 351 تومان بین 20 تا 30 درصد با 61 درصد تخفیف 408 تومان، بین 30 تا 40 کیلومتر با 58 درصد تخفیف 444 تومان، بین 40 تا 50 کیلومتر با 50 درصد تخفیف 525 تومان و برای مسافت‌های بیش از50 کیلومتر با 44 درصد تخفیف 585 تومان محاسبه شود.

اما در حالی که هنوز چند روز هم از این اعلام نگذشته است که وزیر کشور در مورد احتمال گران شدن بلیت مترو تهران در سال آینده به دلیل پرداخت نکردن یارانه بلیت گفته است که بخشی از یارانه بلیت مترو پرداخت شده و الباقی آن طبق روال پرداخت می‌‌شود. اینطور که محمد نجار اعلام کرده، اگر یارانه مترو از سوی دولت پرداخت شود احتمال دارد قیمت بلیت مترو از سال آینده اضافه نشود.

بعد از انتشار این اظهارنظر وزیر بهداشت، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به آن واکنش نشان داده و گفته است که « وزیر کشور این اختیار را دارد که مصوبه شورا را با وجود عدم اعتراض فرمانداری و استانداری لغو کند اما باید هزینه‌هایش را پرداخت کنند.»

حسن بیادی گفت: « لغو مصوبه، رافع مسولیت مترو و بحث قیمت‌های واقعی نیست، هرجاکه مصوبه رد می‌شود یک نفر باید ضمانت پرداخت آن را به عهده بگیرد، جایگزینی این هزینه‌ها را باید در اختیارش داشته باشد. شورا یک مجموعه است و نتیجه آن مصوبه‌ای بوده که به فرمانداری ارایه شده است، لغو مصوبه ایرادی ندارد اما باید هزینه‌ها را پرداخت کنند مگر اینکه به قیمت واقعی مترو اعتراض داشته باشند که می‌توان کارشناسی کرد، نمایندگان مردم که بدون کارشناسی قیمت‌ها را درنیاورده‌اند.»

حالا دیگر معلوم نیست که نتیجه این کشمش‌ها چه می‌شود و اگر وزیر کشور و دولت دهم به وعده‌هایشان مبنی بر پرداخت یارانه‌ها به مترو عمل نکنند، باید منتظر چه مقدار افزایش قیمت بلیت مترو باشیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016