یکشنبه 24 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

۹ ميليون و ۷۰۰ هزار ايرانی بی‌سوادند

قم - ايرنا - معاون آموزش سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: بر اساس آمار به دست آمده از جامعه باسوادی و بی سوادی کشور، ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر در ايران از بی سوادی رنج می برند.

به گزارش ايرنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، ˈمحمد مهدی زادهˈ روز يکشنبه در جلسه تبيين برنامه ها و سياست های سوادآموزی استان در سالجاری در اداره آموزش و پرورش ناحيه ۲ قم، واقعيت تلخ جمعيت ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار بی سواد در کشور را حاصل سرشماری سال ۱۳۹۰ ذکر کرد و گفت: سه ميليون و ۴۵۰ هزار نفر از اين افراد زير ۵۰ سال سن دارند و اين مساله بسيار تلخ و ناراحت کننده ای است.

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: بر اساس آمار، يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر از اوليا در کشور بی سوادند که سهم استان قم سه هزار و ۶۵۴ نفر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار داشت: برای با سواد کردن مردم بايد هدفی والا داشته باشيم تا بتوانيم روزی را بعنوان ˈروز باسوادیˈ در کشور جشن بگيريم و در تاريخ ثبت کنيم.

مهدی زاده با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مديريت جهادیˈ اظهار کرد: برای تحقق سخنان معظم له بايد سطح آموزش جامعه را که همان فرهنگ است، بالا ببريم.

وی تصريح کرد: در صورتی که عدالت اجتماعی و آموزشی در يک مملکت و در يک نظام تامين نشود هرگز به عدالت اقتصادی نمی توان دست يافت.

معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به فرهنگ و تعالی منطقه هر جامعه بيان کرد: بطور قطع در هر منطقه ای که آمار باسوادی بالا باشد ميزان فرهنگ در آن نيز افزونتر است.

وی به استانهای سمنان، يزد و اصفهان اشاره کرد و گفت: اين استانها با وجود اينکه در منطقه کويری کشور قرار دارند ولی بدليل بالا بودن سطح فرهنگ و آموزش در آنها از مشکلات اقتصادی کمتری برخوردارند.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از ترک تحصيل دانش آموزان در مدارس کشور گفت: شمار بالايی از دانش آموزان مقطع ابتدايی که سال گذشته در کلاس های درس حاضر می شدند، امسال از تحصيل بازماندند و صندلی هايشان در مدارس خالی مانده است.

مهدی زاده تاکيد کرد: اين رخداد تلخ در حالی وجود دارد که هيچ حساسيتی نيز برای پيوستن اين گروه بزرگ به شمار بی سوادان کشور وجود ندارد.

وی افزود: اين افراد که امروز صندلی های کلاس درس را ترک کرده اند نه تنها هزينه ای را به آموزش و پرورش تحميل نکرده بودند بلکه در مناطق شهرنشين زندگی می کنند و پرونده تحصيلی آنها در مدارس وجود دارد و تمام مشخصات آنها قابل دسترسی و شناسايی است.

وی اقدام به بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصيل را مهمترين اقدام برای ريشه کن کردن بی سوادی در جامعه دانست و بيان کرد: نبايد بگذاريم هيچ کودکی خارج از مدرسه بماند و شرايط را بايد به گونه ای تقسيم کنيم که همه بتوانند به تحصيل بپردازند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016