دوشنبه 25 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

توليد روزانه ۱۱ هزار تن زباله در استان‌های شمالی کشور طی ايام نوروز

ایلنا ـ تعطيلات نوروزی به پايان که می‌رسد و مسافرين که به شهر و ديار خود باز‌ می‌گردند، دردسر‌ها در استان‌ها و مناطق گردشگر پذير آغاز می‌شود.

موج سفرهای نوروزی با خود موجی از تخريبات زيست محيطی را به دنبال دارد و اين داستان تکراری هر ساله است. تخريب‌ها و الودگی‌های زيست محيطی به ويژه در استانهای شمالی بيشتر از ساير مناطق ظهور پيدا می‌کند و در اين ميان مهم‌ترين معضل زباله است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"محمد درويش" مدير کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محيط زيست در مورد ميزان توليد زباله در استان‌های ساحلی شمال کشور به ايلنا می‌گويد: روزانه در استان گلستان۱۰۰۰ تن، در گيلان ۲ هزار تن و در مازنداران ۲۵۰۰ تن زباله توليد می‌شود که اين آمار در ايام نوروزی ۲ برابر می‌شود.

وی با بيان اينکه زباله يکی از معضلات اصلی استانهای شمالی است خاطر نشان می‌کند: برای مقابله با اين مشکلات، جلوگيری از ريختن زباله و آموزش فرهنگ و رفتار زيست محيطی به گردشگران، طرحی با عنوان «مسير سبز، ساحل پاک» امسال به اجرا در آمد که در ۶ استان البرز، تهران، قزوين، گلستان، گيلان و مازندران اجرايی شد.

وی توضيح داد: در اين طرح که با همکاری استانداری‌ها، ادارات کل‌ محيط زيست و تشکل‌های مردم نهاد انجام شد با انجام اقداماتی مانند آموزش چهره به چهره، پخش تراکت و انجام کارهای تبليغی سعی شد تا آموزش رفتارهای صحيح زيست محيطی به گردشگران در دستور کار قرار گيرد.

وی استان گيلان را«پيش رو» در اجرای اين طرح عنوان کرد و اظهار داشت: اين استان با اجرا «گشت ويژه مسير سبز-ساحل پاک» اقدامات پيشگيرانه خوبی را انجام داد. همچنين کارهای نمادين خوبی نيز انجام شد و NGO‌ها نقش موثری داشتند، برای مثال کيسه‌های زباله از سنگ پر شد و در کنار جاده‌های گذاشته شد تا همگان متوجه اين موضوع باشد که زباله‌ها بايد در پلاستيک در بسته قرار گيرد.

وی در مورد ارزيابی اقدامات ساير استان‌ها نيز گفت: استان البرز نيز از ابزارهای آموزشی به خوبی استفاده کرد. در استان تهران نيز NGOمسئول اجرای طرح‌های آموزشی مسير سبز بودند و اداره کل محيط زيست تهران وظيفه نظارت را بر عهده داشت.

مازندران رکورد دار آلودگی در ايام نوروز

مدير کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محيط زيست،استان مازندران را دارای بيشتر ميزان آلودگی‌ها در ايام نوروز عنوان کرد و توضيح داد: در ايام نوروز بيشترين نرخ آلودگی سواحل و جاده‌ها و زيستگاه‌ها مربوط به مازنداران بود که البته با وجود اينکه بيشترين مسافرين به سمت اين استان می‌آيند بايستی اقدامات بيشتر و مثمر ثمر تری انجام شود و از استاندار و مسئولان اجرايی اين استان انتظار بيشتری می‌رود.

«محمد علی صديق عربانی» مدير روابط عمومی گيلان نيز در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: برآوردهای ما نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد زباله کمتری در نوار ساحلی و جاده‌ها استان گيلان ريخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: با پايان تعطيلات نوروزی معمولا با آلودگی سواحل و زيستگاه مواجهيم که امسال با بسيج همگانی توانستيم تا حد زيادی اين آلودگی‌ها را کاهش دهيم.

وی با اشاره به بکارگيری اقدامات پيشگيرانه در راستای حفاظت از محيط زيست متذکر شد: امسال بحث جرائم رانندگی زيست محيطی با همکاری پليس راهور به خوبی اجرا و اعمال شد و با پرتاب زباله از خودرو به ويژه در مسيرهای جنگلی به خوبی برخورد قانونی صورت گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016